Ensilage !!

J

Jaag_001

ÄR DET VÄRKLIGDN INGEN SOM VET CA PRISET PÅ ENSILAGE , JAG MÅSTE VETA ! SÅ SNÄLLA SKRIV OM NI VET :bow: :bow:

Sv: Ensilage !!

Helt omöjligt att säga, beror på torrsubstans, var i landet, analysvärden, efterfrågan och tillgång osv osv. Men mellan 1-3 kr/kg är ett riktvärde. En sån bal som du nämnde väger kanske 300 kg kan jag tänka mig.

Här uppe i Norrlandsskogarna kostar en normalstor bal mellan 250- 400:- men det beror som sagts av föregående skribent på en massa olika faktorer Som en parentes så kan balstorlekarna variera ganska kraftigt, beroende på vilken slags balpress, som används. Våran press, gör riktiga BAUTAbalar på ca 7-800 kg ensilage..:eek: Det är med nöd att traktorn orkar lyfta dom :)

Betalade 350kr för storbal i vinter, vintern innan betalade jag ingenting för bonden hade fått in en massa som han inte hade plats för. Kommande vinter har jag fått tag i storbalar för 200kr. Samtliga balar har vägt ca 400-500kg o haft högt ts.

Det dyraste jag betalat för en boll är 1,50kr/kg.
En boll brukar kosta ca 300 kr(1kr/kg)

Där jag bor där alla har egna djur och inte alltid eget foder så det räcker, kostar en bra ensilagebal mellan 500 och 700 kronor. Då brukar storleken vara mellan 300 till 500 kilo. Sämre kvalitet brukar man kunna få från 250 kronor upp till 400 kronor, allt beroende på tillgång just det året.
Sedan är rundbalar här ganska mycket billigare är fyrkantsbalar. Kostar mer att köpa frykantspressarna, men hanteringen blir lättare om man inte har djur på lösdrift.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka