Ensilage ..

J

Jaag_001

JAg har en liten fråga .. Hur håller sig ensilaget bäst .. ? I småbalar , Eller i stora balar .. Och vad är det för prisskillnad ? Vi vet nämligen inte vad vi ska ha nästa vinter .. :confused:
 
Sv: Ensilage ..

En småbal går ju åt fortare, så därför håller sig ensilaget bättre om man har få hästar, eftersom de inte behöver ligga öppna så länge. Å andra sidan blir det mer "yta per volym" i en liten bal jämfört med en stor. Det är svårare att göra bra småbalar än bra storbalar, det finns inte lika bra balpressar som pressar tillräckligt hårt för att få bort all luft. Prisskillnaden är nog olika...
 
Sv: Ensilage ..

Tänk på att enslige inte får ligga öppet för länge, högst ett par dagar, då det blir förgammalt. Det härsknar och det är inte bra att hästar äter det.
 
Sv: Ensilage ..

Köper du en höbal ca 350 kg (ca 350 kr) så får du mer för pengarna än om du köper motsvarande hösilage (350 kg och 350 kr) för då är ca 50% vatten och det är ju onödigt att betala för vattnet (med 50% ts måste man ju nästan fodra dubbelt så mycket) Jag har höbalar (ca 72 ts) till mina 2 nordisar. Jag brukar räkna att 1 bal räcker i 14 dagar (åt 2 hästar) och blir inte dålig på den tiden. Däremot om jag använder ensilage så börjar den lukta "skunk" efter någon dag om den inte redan luktar när den öppnas. Problemet för oss i norr är att ensilage blir en jätte-iskub när det är -20 grader ute så man får fodra med löst hö ändå.
Något år hade ja även 25 kg balar och dom kostade 75 kr/st.
Eftersom att endast plasten till en stor bal kostar nästan 100 kr och inte mycket mindre till små. Den som ska bala håller på längre för att göra småa balar än stora vilket ökar kostnaden att göra småa=dyrare/kg
Jag satsar även nästa år på stora balar med torrt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp