Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen är det ju också svårt att ha ensilage om man har få hästar. Vi har 4 stycken i d-ponnystorlek och för oss tar det ungefär 8-9 dagar innan en bal är slut och då ger vi fri tillgång... Och det är ju i längsta laget.
Fördelar:
Håller högre fuktighet än hö, dvs kanon för hosthästar.
Går att lagra utomhus.
Hästarna bara ÄLSKAR det.
Oftast billigare än hö.
Lättare att få tag på.
Man är inte lika beroende av vädret vid skörd.
Nackdelar:
Ofta stora och tunga balar (om man inte får tag i småbalar), kan vara svåra att hantera.
Lukten! Har fortfarande inte lärt mig tycka om hösilage-lukten (har fodrat med det i 4 år)
Är det en dålig bal så är det stora mängder som måste kasseras, mot en liten höbal som kanske bara väger 10-15 kg.
Är ett helvete att dela på balarna när det är -20 grader kallt ute
Även alla nackdelar så tycker jag hösilage är toppen att fodra med, och kommer att fortsätta med det.
Tänk på risken för botulism
Vad jag fått lära mig så är inte risken för botulism högre för att man ger ensilage Det kan finnas i hö också eller i marken i hästens hage och i gräs då bakterier/sporer kommer från jorden i marken.
Vad jag fått lära mig så är inte risken för botulism högre för att man ger ensilage Det kan finnas i hö också eller i marken i hästens hage och i gräs då bakterier/sporer kommer från jorden i marken.
Vi skördar och rullar egna balar på egen mark så det kostar inget för mig. Jag är van vid lukten men håller med om att det inte luktar speciellt gott. Men det är bra om ni säger att hästarna gillar det. Jag är medveten om att man måste fodra mer med ensilage än vanligt hö =)