zingoalla

Trådstartare
Jag skulle vilja ha era åsikter om att ge hästar ensilage? Fördelar och nackdelar. Meningen är att de ska ha fri tillgång till ensilage under hela sin utevistelse.

Sv: Ensilage

Tänk på risken för botulism, min häst får ensilage och hon tycker det är kalas varje dag:p Sen ska du tänka på att det är bra mycket blötare än vanligt hö så det gäller väl att se till att dem får i sig det dem behöver.
En nackdel som hände mig var att min gamla gubbe som inte finns längre fick otroligt galliga ben, jag vet inte om det händer alla men det hände honom.

Hoppas mitt babbel hjälpte dig lite:p

Skuggan_

Fördelar:
Håller högre fuktighet än hö, dvs kanon för hosthästar.
Går att lagra utomhus.
Hästarna bara ÄLSKAR det.
Oftast billigare än hö.
Lättare att få tag på.
Man är inte lika beroende av vädret vid skörd.

Nackdelar:
Ofta stora och tunga balar (om man inte får tag i småbalar), kan vara svåra att hantera.
Lukten! Har fortfarande inte lärt mig tycka om hösilage-lukten (har fodrat med det i 4 år)
Är det en dålig bal så är det stora mängder som måste kasseras, mot en liten höbal som kanske bara väger 10-15 kg.
Är ett helvete att dela på balarna när det är -20 grader kallt ute :devil:

Även alla nackdelar så tycker jag hösilage är toppen att fodra med, och kommer att fortsätta med det.

Sen är det ju också svårt att ha ensilage om man har få hästar. Vi har 4 stycken i d-ponnystorlek och för oss tar det ungefär 8-9 dagar innan en bal är slut och då ger vi fri tillgång... Och det är ju i längsta laget.

Fördelar:
Håller högre fuktighet än hö, dvs kanon för hosthästar.
Går att lagra utomhus.
Hästarna bara ÄLSKAR det.
Oftast billigare än hö.
Lättare att få tag på.
Man är inte lika beroende av vädret vid skörd.

Nackdelar:
Ofta stora och tunga balar (om man inte får tag i småbalar), kan vara svåra att hantera.
Lukten! Har fortfarande inte lärt mig tycka om hösilage-lukten (har fodrat med det i 4 år)
Är det en dålig bal så är det stora mängder som måste kasseras, mot en liten höbal som kanske bara väger 10-15 kg.
Är ett helvete att dela på balarna när det är -20 grader kallt ute :devil:

Även alla nackdelar så tycker jag hösilage är toppen att fodra med, och kommer att fortsätta med det.

1+ Haha shit vad jobbigt det var:p

Skuggan_

Kör lite för/nackdelar också

- Pga TS måste man ge mer = längre tuggtid
- Många hästar föredrar silage framför hö
- Mindre damm
- Mycket volym som tar mindre plats att lagra samt kan lagras utomhus även
- Fungerar bättre att ha på fri tillgång då det är tyngre och flyger inte runt lika mycket
- Inte lika känsligt som hö vid intag från åkern (säkrare med bra kvalitet)
- Lättpackat och inte så mycket spill
- (för vår del) oftast säkrare med bättre värden på silage än hö

Nackdelar:
- Öppnad bal ska förbrukas inom några dagar
-Hanteringsmässigt krävande pga tyngd och storlek
- Stora mängder kan behöva kasseras om något är dåligt. Även trasig plast på en bal kan göra att man måste slänga den balen.
- Plasten ska till återvinning
-Känsliga magar kan reagera om TS halten skiftar ofta i ett parti
- Är det varmt ute måste man hålla koll så att silaget inte blir dåligt

Sedan några år tillbaka kör vi med silage i princip året om, från betesintag till betessläpp och det har funkat kanon.

Senast ändrad:

Vad jag fått lära mig så är inte risken för botulism högre för att man ger ensilage :) Det kan finnas i hö också eller i marken i hästens hage och i gräs då bakterier/sporer kommer från jorden i marken.

Aha tack för din infon, slipper man oroa sig:idea::laugh:

Skuggan_

Vad jag fått lära mig så är inte risken för botulism högre för att man ger ensilage :) Det kan finnas i hö också eller i marken i hästens hage och i gräs då bakterier/sporer kommer från jorden i marken.

Nja det där var väl ändå en sanning med ganska mycket modifikation.
Bakterien lever i jorden men det är först när den blir instängd i en lagom fuktig och syrefri miljö den börjar tillverka botulin. Ett ensilage är en riskfaktor när det gäller botulism. Det är dock enkelt att försäkra sig mot genom att vaccinera hästen. Grundvaccinationen blir dyr iom att det är 3 sprutor med 1 månads mellanrum. Den årliga revaccinationen gör man när man ändå vaccinerar mot influensa och kostnaden blir därmed inte högre än sprutans kostnad. Giveitvis är det som alltid viktigt med foderhygienen och att verkligen ha kontroll på att ingen jord eller kadaver förorenar fodret. Man ska även tänka på att mögligt ensilage luktar helt annorlunda än mögligt hö.

TS: Vilken TS-halt är det på det foder du tittar på?

Inte helt.

Läs bla här

http://www.ensilagenytt.se/botulism.htm

Finns mer på nätet där det står liknande, att det är något som idag är ganska uppförstorat.

På den länkade sidan står en del nyttigt om bla hygien, hur ett friskt silage ska se ut osv.

Hade det varit så riskfyllt att fodra med ensilage skulle väl ändå inte en enda häst/ko ägare
fodrat med det? Så vitt jag vet är ju silaget verkligen på frammasch idag och allt fler övergår till det.

Senast ändrad:

Vi skördar och rullar egna balar på egen mark så det kostar inget för mig. Jag är van vid lukten men håller med om att det inte luktar speciellt gott. Men det är bra om ni säger att hästarna gillar det. Jag är medveten om att man måste fodra mer med ensilage än vanligt hö =)

Tycker artikeln du länkar till saknar en viktig sida när det gäller typ B, som ju är den man hittat på häst här i landet, nämligen att bärga så att man undviker att få in jord i grönmassan, hög stubb o ingen vändning under förtorkningen.
PL

Vi skördar och rullar egna balar på egen mark så det kostar inget för mig. Jag är van vid lukten men håller med om att det inte luktar speciellt gott. Men det är bra om ni säger att hästarna gillar det. Jag är medveten om att man måste fodra mer med ensilage än vanligt hö =)

Då är det nog bara tuta och köra;):p

Skuggan_

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve