Ensilage utan inplastning...

E

esther

...är det möjligt? Visst krävs det en syrefri miljö för att processen ska igång?

Min höleverantör har detta till sina kor, rundbalar med en torrsubstans på vad han säger ca 50%, ca 600 kg, han verkade sugen på att sälja det som hästfoder.

Har aldrig hört talas om detta. Är det möjligt, är det vanligt förekommande?

Sv: Ensilage utan inplastning...

Vadå, vanliga rundbalar utan plast? Med den ts-halten är det snarare mögligt hö han försöker sälja...

Har kollat igen då det lät för otroligt, han hade tagit bort plasten innan han körde ut till kund med enstaka bal som skulle användas direkt, så nu kan jag andas ut!

Haha, ja det lät väldigt konstigt. :p
Det är bara bra att ta av hela plasten när det är dags att fodra. Möglar mindre då :) Jag blev lite förvånad när jag hörde det, men SLU har gjort en studie.

altså själva grejen med ensilage är ju att det ska vara väl ipackat så att det inte kan bildas bakterier och mikroorganismer. Man brukar ju säga att man ska slänga balar som blivit skadade just för att risken ökar för att det bildas bakterier och mikroorganismer när det får tillgång till syre. Ensilage balar håller ju bara 3-4 dagar oplastade....
Jag skulle inte ge det till min häst iaf...

Ensilage balar håller ju bara 3-4 dagar oplastade....

Fast det stämmer inte, en ensilagebal kan hålla betydligt längre. Helt beroende på temperatur ute, ts-halt, samt hur fort balen plastades efter det att den blev rullad. Det senare har större inverkan än många har en aning om.

Kicki :)

altså själva grejen med ensilage är ju att det ska vara väl ipackat så att det inte kan bildas bakterier och mikroorganismer. Man brukar ju säga att man ska slänga balar som blivit skadade just för att risken ökar för att det bildas bakterier och mikroorganismer när det får tillgång till syre. Ensilage balar håller ju bara 3-4 dagar oplastade....
Jag skulle inte ge det till min häst iaf...
3-4 dagar är nog extremt dåligt. Har av egen erfarenhet kunnat konstatera att moderna inlinepressar som packar balen mycket hårdare bidrar till längre hållbarhet. Sedan handlar mycket om hygien i samband med skörd!

Jag tycker det lät som en ovanligt hygglig bonde. För det första så plastade han av och gjorde i och med det en kvalitetsbedömning (han vill nog inte få balar i retur). Sedan slapp ju kunden problemet med att bli av med ensilageplasten på ett miljövänligt sätt.

Ensilagebalar ska ju alltid plastas av helt och hållet för att undvika problemet med kondens.

Liknande trådar

Foder & Strö Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :( Han är ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
965
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 573
Senast: moonstruck
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 664
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka