Ensilage till fetknopp..

Sv: Ensilage till fetknopp..

Ja, och som jag sa lite högre upp har jag testat med uträknade foderstater tidigare och fått en häst som mått dåligt. Dessutom verkar det ju inte som tabellvärden stämmer på honom, så det blir mycket mycket dyrt att göra en sån totalkontroll av behoven. Man märker ganska lätt på hästen om den har brist/överskott, det märks att något är fel helt enkelt. Men hittills, under alla mina år utan uträknad foderstat, har ingen av mina hästar haft problem med brister/överskott. Det är bara den här kisen som lägger på sig något så förskräckligt under sommaren och behåller det till nästa sommar då han lägger på lite till.. Då kan jag räkna foderstat hur mycket jag vill, har jag honom inte i gräsfri hage går han upp. Och i gräsfri hage mår han dåligt psykiskt. Pest eller kolera, bara att välja...

Tro mig, en lättfödd häst är inte okomplicerat. Snarare tvärtom..

Det är ju vad jag säger; du kan inte bara gå på tabellvärden och räkna med att hästen faktiskt ligger där. Det som tar tid är ju att ta reda på vad hästen faktiskt behöver.

När man väl tagit reda på det (tar c a 3 månaders justerande enligt min erfarenhet) behövs det inte en massa meckande sedan. Och det är också min erfarenhet, utifrån de rekommendationer som finns.

Men om en s.k expert misslyckas känns det ju bra för en amatör att börja greja. Så jag kör nog på ögonmått i år med.

Han hade "fri tillgång" till havrehalm förra året, rörde den knappt. Han hade tre kilo i ett hönät, tyckte mest det var kul att leka med hönätet.. La jag halmen på marken trampade han bara runt i den.

Då ersätter jag ensilaget med lite halm, något kilo, och hoppas att han äter det.. De ska inte in än på en månad eller så, så vi får se vad som händer. Inte mycket nytt här.

Jamen alltså du kan ju fodra med ögat, och sedan räkna ut vad hästen får i sig när det är bra. Inte gå efter tabeller utan efter din hästs behov. Då kommer det bli bra hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka