Ensilage och fång

Presto

Trådstartare
Jag har en ponny som fick fång för några vintrar sen av för mycket hö (så gott som obegränsad fri tillgång) och för lite motion. I dagsläget får hon hö i dubbla slowfeedernär och det fungerar bra. Men jag har kollat lite på en stallplats till henne där dom får fri obegränsad tillgång på ensilage. Skulle det funka (vet att det är omöjligt att svara på)? Jag är tyvärr inte så insatt som jag borde vara, men ensilage är bättre för fånghästar än hö? Har försökt googla runt, men det står lite olika. Planen är också att hon ska börja motioneras betydligt mer efter flytten (bättre träningsmöjligheter där). Vad tror ni?

Sv: Ensilage och fång

Håller med föregående talare!

Det är inte värt att chansa om häst inte fixat fri tillgång tidigare!

/Lavinia, ingen vän av fri tillgång på näringsrikt foder.

Det går inte att säga att det fungerar med det ena eller det andra. Har man tur och har ett foder med lågt näringsvärde så kan det fungera. Men jag hade aldrig våga chansa med en fånghäst.

Om du menar ensilage och inte hösilage så brukar sockerhalten i ensilage vara lägre än i hö och hösilage. Har man en fånghäst så måste man i vilket fall som helst ha en sockeranalys av grovfodret. Grovfodret bör ha en sockerhalt av högst 80 g/kg Ts.

Angående fri tillgång så är det omöjligt att säga något bestämt. Det finns både för- och nackdelar med fri tillgång för en IR-häst. Det kan funka om sockerhalten i ensilaget är tillräckligt lågt och om hon inte hetsäter och du motionerar henne regelbundet så att hon inte går upp i vikt. Bäst är om hon har begränsad, fri tillgång. Fördelen med fri tillgång är att hästen äter ofta vilket gör att glukos- och insulinkurvan blir jämnare. Man undviker de tydliga toppar i kurvorna som uppkommer när man bara fodrar ett par gånger per dygn.

Ponnyer och hästar som är insulinresistenta är vanligtvis även leptinresistenta vilket betyder att de aldrig känner sig mätta och kan därför lätt gå upp i vikt om dom har obegränsad tillgång till mat. Övervikt ökar risken för fång för en IR-häst eftersom fettdepåer fungerar som endokrina organ.

Jag satt i samma sits som du. Jag har en äldre ponny (över 20 år) som aldrig haft fångproblem trots kraftigt bete som ung (yngre), men sommaren 2011 fick hon fång första gången, förmodligen en kombination av övervikt och för kraftigt bete. Hon fick det tre gånger till, sista gången mars -12, och då riktigt ordentligt. Hon åt hösilage, men knappt något kraftfoder. Hösilaget ingick i hyran, stallägaren ville inte analysera det. Vi gick på veterinärens inrådan över till enbart hö, hon åt det fram till mars -13.

Av olika skäl kunde/ville vi inte ha kvar hästarna i det stall vi stod i, och hade hittat en ny stallplats. Här skulle min häst gå tillsammans med de hästar som går på lösdrift (hon står på box om nätterna), men eftersom lösdriftshästarna har fri tillgång på hösilage skulle hon också få det om dagarna. Tjejen som har stallet kunde visa på att hösilaget var fint med bra värden, men jag ringde veterinären och frågade vad h*n tyckte. Vi fick något preparat som skulle stabilisera tarmfloran till henne, och rådet att slussa in henne sakta på hösilaget, men hon trodde att det skulle gå bra. Annars hade vi aldrig vågat chansa. Hästen är dessutom inte alltför glupsk, hon äter inte 24/7 och hon är ranglåg, så hon står inte och vräker i sig.

Vänd dig till en veterinär och fråga? Sett till min ponnys förutsättningar så trodde veterinären att det skulle funka, men det kanske inte alls gäller för din ponny? Jag hade i vilket fall inte vågat chansa utan att ha konsulterat någon först.

Ponnyer och hästar som är insulinresistenta är vanligtvis även leptinresistenta vilket betyder att de aldrig känner sig mätta och kan därför lätt gå upp i vikt om dom har obegränsad tillgång till mat. Övervikt ökar risken för fång för en IR-häst eftersom fettdepåer fungerar som endokrina organ.

Spännande, det där har jag missat - berätta mer?

On topic - Jag håller med övriga, det är omöjligt säga. Silage i sig ser jag inget problem med rent så,men fri tillgång riskerar ju att göra att hästen blir på tok för fet.

Mina fungerar inte på fri tillgång ens i slowfeedingnät etc. (Det är för övrigt svårare att äta hö ut näten än silage, så även med nät riskerar man hästen äter på tok för mycket silage). Men enda sättet är ju egentligen att prova, vänj in den noga på silage, om den klarar en ganska hög portionsutdelad giva silage, prova med fritt silage i slowfeedingnät. Håller den fortfarande hullet nere, så prova släpp den på fritt. Går den upp minsta i vikt, får den minsta ökade depåer och/eller spänd mankam - avbryt omedelbart oavsett 'vilket steg' du är på.

Jag skulle dock inte under några som helst omständigheter bara prova att släppa ut den på fri tillgång och se hur mycket den åt och om det gick bra. Skulle aldrig ta den risken.

FUNKAR någon sorts fri tillgång är ju det super dock, just för det spaderäss säger - blodsockret på ganska jämn nivå. Jag ger portioner var 4:e h - lika stor (liten..) giva varje gång. Märks STOR skillnad så på min IR jmf med samma mängd mat/dygn men fördelat på färre men större mål.

Det är svårt att säga hur lättfödd din häst är, de flesta hästägare har inte en aning om hur en riktigt lättfödd häst lägger på sig. om det är hösilage eller hö spelar inte stor roll det är innehållet som räknas. Jag har aldrig lyckats med att få ner hullet eller hålla hullet nere genom bara motion på mina hästar (eller på mig själv). Sen är det ju så att motionerar man en tjock och tung häst riskerar dom ju skador bla på senorna.

Jag har haft mina på fri tillgång länge på mina hästar. Bete på sommaren, magert naturbete till stor del i skog, hö höst och vår och hösilage på vintern. Gammal vall, sent slaget och därmed lite energi. Det fungerade tills dom var ca 3 år sen började dom lägga på sig. I höstas så hade dom samlat på sig rent farliga fettdepåer. Började då portionera och precis som du har mina hästar dubbla hönät. Trots det så äter de högst 8-9 timmar per dygn alldeles för lite, jag vet men vad gör man. Numera så är halm inte något mina hästar sover i utan numera har de halmen i hönätet .

Ibland så hör man att alla hästar ska kunna gå på fri tillgång men det är bara dom som inte har en aning om hur riktigt lättfödda hästar fungerar som säger det.

Senast ändrad:

Det är svårt att säga hur lättfödd din häst är, de flesta hästägare har inte en aning om hur en riktigt lättfödd häst lägger på sig. om det är hösilage eller hö spelar inte stor roll det är innehållet som räknas. Jag har aldrig lyckats med att få ner hullet eller hålla hullet nere genom bara motion på mina hästar (eller på mig själv). Sen är det ju så att motionerar man en tjock och tung häst riskerar dom ju skador bla på senorna.

Jag har haft mina på fri tillgång länge på mina hästar. Bete på sommaren, magert naturbete till stor del i skog, hö höst och vår och hösilage på vintern. Gammal vall, sent slaget och därmed lite energi. Det fungerade tills dom var ca 3 år sen började dom lägga på sig. I höstas så hade dom samlat på sig rent farliga fettdepåer. Började då portionera och precis som du har mina hästar dubbla hönät. Trots det så äter de högst 8-9 timmar per dygn alldeles för lite, jag vet men vad gör man. Numera så är halm inte något mina hästar sover i utan numera har de halmen i hönätet .

Ibland så hör man att alla hästar ska kunna gå på fri tillgång men det är bara dom som inte har en aning om hur riktigt lättfödda hästar fungerar som säger det.

Det ovanstående skrivit är viktigt. Det är skillnad på en lättfödd och en extremt lättfödd. Jag har haft lättfödda på fri tillgång i olika varianter utan problem, men när man en gång mött en sådan där extremt lättfödd inser man att det är en extremt stor gradskillnad.

Min D-ponny får totalt 9 kilo blött (TS under 50%) silage med lågt energivärde. Uppdelat på 6 givor a 1.5 kg per dygn. Ättiden blir tragiskt lågt - men han kan inte ens ha fri tillgång på halm då han äter för mycket redan av halm och blir tjock. Det är lättare att hålla shetlandsponnyn i hull (lättfödd men inte extrem) än honom.

Sen har jag då shettisen, han är rätt lätt att hålla i hull om jag bara motionerar honom. Ihop med shetlandsponnyn går en tvåårig welshhingst (B-ponny). Unghingsten står på exakt samma giva som shetlandsponnyn.. Dvs 5 kg hötorrt silage per dygn (splittat på 6 givor/dygn). Han har ett utmärkt hull.

Alla mina är uppvuxna på fri tillgång, D-ponnyn var fasligt svårfödd tills han var 2 år, då vände det. Unghingsten kunde inte ens som åring gå på fri tillgång, det finns 'ingen botten' i honom - även med trippla småmaskiga nät åt han över 20 kg per dygn. Det är alltså en liten B-ponny vi talar om...

Han fick som åring ungefär 12 kg/dygn, men tidigt i vintras fick jag strypa ner det till 8 kg/dygn då han blev för rund. Och sen efter nyår fick jag strypa det ännu mer.

Han hetsäter inte, kan lämna mat osv, men när han äter 18 h per dygn blir det helt enkelt sanslösa mängder även genom nät osv. Jag har inte bestämt mig om han kommer få gå på något gräs i sommar - risken är att han blir smällfet.

Jag har fått en del kommentarer om att "unghästar ska ha fri tillgång och gå på bete", men jag ser det inte så längre. Jag gjorde det förut. Därför står jag med en 7-årig D-ponny (också det welsh) som blev tjock som tvååring, fet på betet som treåring och då även fick fång. Utvecklade IR. (Han är idag i toppenhull och mår finfint, men jag höll p att förlora honom i fånget och det har varit års slit att komma dit vi är idag, och han kan inte gå på gräs, måste få mat var fjärde timme dygnet runt, äta specialkost osv) Jag har inte för avsikt göra samma misstag med lillhingsten. Utan förebygger hellre - även om det skulle innebära en sommar utan gräs och med hö utportionerat istället..

Idealiskt skulle jag vilja ha mer ättid, mycket mer ättid, kunna ge dem mer mat osv. Men i valet mellan fet och hälsorisker och att inte kunna uppfylla det idealet så är det faktiskt ett lätt val. Fång är helvetet på jorden för en häst - och för hästägaren!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 112
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka