Ensilage/Hösilage

L

LitenMyra

Är det någon som skulle villja förklara skillnaden mellan hösilage och ensilage för mig?

Hösilage är torrare än ensilage, eller? Men det måste väl finnas någon mer skillnad?
 
Sv: Ensilage/Hösilage

Hösilage ÄR ensilage. För att underlätta för hästägare när paketensilage presenterades för häst valde man att benämna ett torrare ensilage för hösilage (ett mellanting mellan ensilage och hö).

Ensilage konserveras genom lufttät packning och den jäsprocess som sker. Hösilage får aldrig någon riktig jäsprocess och skyddas enbart genom lufttät packning (extremt förenklat uttryckt)

Var gräsen går till hösilage råder det delade meningar om, jag skulle tro att det bör ligga vid 60 % ts ungefär.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
550
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp