Ensilage/hö i lösdrift?

Yrja

Trådstartare
Det är ju så att jag hoppas på att kuna ordna lösdrift åt min häst i vinter. Tjejen som jag ska dela lösdriften med vill att hennes hästar ska ha ensilage. De som vi hyr hagen av tyckte tydligen också att ensilage var ett självklart val av stråfoder.

Men då återstår frågan - hur håller det sig?

Ensilage blir dåligt efter endast några få dagar och om när det är lerigt o dant - som det ofta är även på vintern - så ska det inte ligga på marken speciellt länge. Det är tydligen jätteviktigt att man håller koll på ensilaget.

Hur gör man då för att kunna vara säker på att hästarna inte får i sig dåligt/gammalt ensilage? Kan man lägga det på marken eller måste man ha höhäck? Är det ok att det regnas på, och vad händer om det blåser iväg in i skogen(skogshage) och en häst tuggar i sig det 1 1/5 vecka senare?

Vad har ni till era hästar, och varför?

Tacksam för svar!
ttl :cool:

(lägger till att hästen har stått på ensilage i vintras och vaccinerades i höstas)

Sv: Ensilage/hö i lösdrift?

Vi har haft ensilage i några år och det har funkat bra. Dock är det mycket viktigt att det inte blir massa ensilage nertrampat i lera och skit som hästarna sedan äter. Bra med en säker höhäck som står på ett hyfsat fast underlag och så ser man till att mocka bort sånt som blir nertrampat.
Detta är idealläget, men själv har jag upplevt nertrampat gammalt äckligt ensilage som hästarna skiter och pissar i för att sedan njutningsfullt äta det *kräk* och ingen har faktiskt blivit sjuk! *ta i trä* Så förmodligen gör det inte så mycket om någon häst skulle hitta en lite gammal tuss som blåst in i skogen... det klarar de nog... det brukar inte blåsa iväg heller så mycket.
Men i år rår vi själva över våra hästar, och tänker ha höhäck(med tak) med torrhö och fri tillgång. Dels för att jag inbillar mig att ena hästen inte tål ensilage så bra, men sedan kan vi inte hantera jättebalar som det är nu.
Det är väl ingen katastrof om det regnar och snöar på ensilaget, såvitt jag förstår är det värmen som är värsta hotet...
Lycka till!

Om de får fri tillgång på ensilage och aldrig behöver vara hungriga lär de inte äta av dåligt foder.
Hästar är rätt så kräsna djur, och har de alltid fin mat så skippar de det som inte är fräscht.
Precic som att de som har ordentligt med bete inte äter i gräsratorna.
Gamla badkar är rätt bra att fodra i, om ni inte ställer ut hela balar?

Tack för svaren.

Vill ändra i mitt inlägg. Ensilage och hösilage är olika saker, och jag kan tänka mig att de menade hösilage och inte ensilage, men inte kände till skillnaden på detta. Iaf så är det iof viktigt med hygienen även när det gäller hösilage, dock inte riktigt lika allvarligt efter so att det är torrare. Ville bara klargöra detta. Jag antar att det är hösilage som vi talar om.

Hur vi ska göra med hösilaget är inte bestämt, men någon typ att ställning/nät bör man nog ha tycker jag. Badkar var en bra ide, det har vi ev två st extra om vi köper ett nytt(med värmeslingor), vilket är tänkt att vi ska. Jag tror inte att vi ställer hela balar rakt upp och ner på marken, man vill gärna hålla koll på hur det ser ut i balen också, och dessutom ite ställa den i leran.

skuggi:
Förstod att man nog skulle bli tvungen att mocka bort. Skönt att få det bekräftat. :bow: Hur ofta gör ni det? Varje dag?

Vi ger hösilage med fri tillgång. Sätter ut en rundbal på ett traktordäck. Skär upp fyra öppningar på sidorna 40X60 cm. Då skyddas det mot regn och rusk. Sätter ut första balen innan betet i vinterhagen tagit slut så blir det ingen rusning till hösilaget. Har hög ts halt ca: 70% och första balen tog 11 dagar i vintras och det höll sig fräscht hela tiden och luktade nyslaget sommarhö trots plusgrader. I vanliga fall går en bal ca.350kg åt på 5 dagar. Har just nu 8 hästar hemma.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Hästvård Som rubriken nämner, är det någon som har testat/har något annat strö än halm i sin ligghall (vi har snarare liggskjul med en öppen...
2
Svar
20
· Visningar
4 880
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar