Ensamträning..

leanita

Trådstartare
Har läst alla goda råd om hur man ensamhetstränar sin hund.. att man börjar med ett par minuter och utökar tiden efterhand. Alla råd här går dock ut på: "om man märker att det går bra".. men när det inte gör det då - vad gör man då?
Har en 11 månaders GD- flicka som ALLTID gör något hyss när hon är ensam!
Om jag är iväg och handlar i 40 minuter så har hon redan hunnit tugga på skor och plockat grejer från köksbord osv. VAD GÖR MAN??
Är det här beteendet något som kommer att försvinna eller kommer hon alltid att vara sådan? Det är oerhört påfrestande om man ALLTID ska behöva plocka undan precis allt, när hunden ska vara ensam några timmar! Har provat att begränsa hennes utrymme men det blir värre då, som om hon får panik i bara ett eller två rum..
Till saken hör att jag även har en katt och är dom två tillsammans så är katastrofen ett faktum! Då får jag städa i timmar..hur ska jag göra med henne nu när jag ska börja jobba igen om tre veckor? (jobbar natt, ibland kan hon följa med). Någon som har bra och praktiska tips?

Sv: Ensamträning..

Man backar. Lämna henne inte i 2 timmar om hon missköter sig (=oro) efter 40 min.
Backa till 30 min. Eller 10, om det så krävs för att hon ska vara lugn. Spela gärna in (ljud och/eller bild) för att få bekräftelse på att hon är lugn och inte bara låter bli att tugga sönder saker trots att hon är stressad.
Och när det går bra på 10 min, ta myrsteg framåt. 12 min.

Sen finns det ju saker som kan hjälpa, tex att begränsa utrymmet, lämna radio på osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 187
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka