Ensamhetsträning

Bubble

Trådstartare
Skulle vilja ha lite smarta tips på ensamhetsträning. Just nu lämnar jag valpen ensam i ett rum medan jag går till ett annat (min vuxna vovve är också i samma rum som valpen). Han är nyrastad och trött, har sin säng och tuggben i rummet. Men han bara piper och piper, ska man "vänta ut dom"? Försöker att bara gå in när han tystnar (är ute mindre än 1 minut åt gången). Tips? :)

Sv: Ensamhetsträning

För det första så ska valpen inte vara trött. Om du själv får välja, du ska ha med dig en pigg treåring eller en trött treåring på ett köpcentra, vad väljer du? En utvilda hjärna tål mer upplevelser.

Sen börjar du ensamhetsträningen i samma rum, dvs kan valpen ligga och chilla i ett hörn, fast du är i samma rum? Det är steg ett.
I övrigt är jag inne på din linje, bara tysta valpar får uppmärksamhet.

Okej eller ja jättetrött är han inte, brukar ta ut och rasta, sen låta han varva ner lite (eller ja försöka han har oftast race i lägenheten då och försöker få igång min vuxna hund att leka men när han lugnat sig lite). Men kanske får jobba mer på att han ska kunna vara själv i ett annat hörn av samma rum. Men det är svårt för han vill oftast sitta på en..har provat lyfta han till sin korg en liten bit bort och ge tuggben där nu men han är ute ur den och står vid ens fötter på en gång.

Då är det ju väldigt enkelt, det är bara att jobba på. Lika många gånger som valpen kommer fram till dig, lika många gånger placeras han i korgen.

Du kan också sätta kompostgaller i en dörr, valp på ena sidan du på andra, förslagsvis att du sätter dig på golvet och inte tar ögonkontakt (viktigt).
Sen är det bara att vänta, tyst och lugn valpis får uppmärksamhet, gnagar den på gallret och piper så tittar du åt ett annat håll.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10