Undra om det kan ha varit jag som skrivit det...
Jag började för ett gäng valpar/år sedan med att göra en klar rutin vid ensamhetsträning. Jag bor själv och har alltid vuxen hund som måste ut - och kan inte alltid ta med valp som ska bäras. Har trots det fått trygga valpar vid ensamhet.
Lite olika för valpar som är födda här (och invanda vid miljön) och inköpta. Dom senare får givetvis längre tid att vänja sig hemma och bli trygga
Rasta valp, valp får äta leka osv och när den börjar bli lite trött så klär jag på mig ytterkläder - lägger ut en fäll och lägger fram antingen t ex ett märgben/annat säkert ben - eller som jag numera använder, en Kong med hålor i där jag lägger i lite gott som räcker en stund. För mina valpar har det tagit max 3 gånger så har dom hoppat upp på fällen och nästan bett oss gå vår väg som dom får sitt gott
och eftersom dom är trötta innan, så äter dom en stund och slocknar sen.
Jag försöker minimera allting annat så lite som möjligt och inte ändra så mycket. Jag stänger bara in till vardagsrummet och sovrummet här, så valpen är i kök och hall och alltid har en bädd där den är trygg och kan lägga sig i. Detta börjar jag med direkt på hemmafödda valpar så fort det bara är en kvar och efter några dagar med inköpta valpar. Har fungerat kanonbra. Hur snabbt jag kunnat gå tillväga är det valpens personlighet som avgjort när det gäller tid.
Även mina vuxna får alltid en godisbit när jag går min väg - rutin sedan valpben. Son vuxna dock ett litet kex eller liknande, men vanan sitter i hos både dom och mig