@Gnist Det är så jag tänker även om just "krav" var lite klumpigt uttryckt. Det är klart jag inte ställer krav att min bäbis på 13v ska klara sig ensam. Och jag tycker inte det är konstigt öht att hon är mammig. Jag vill inte forcera och göra henne otrygg pga att jag har bråttom att få henne ensamhetstränad. Jag har ju istället hittat en lösning med att hon får åka ryggsäck med mig på jobbet och i stallet. Fö ett tips från uppfödaren apropå att jag faktiskt inte kan lösa det på nåt annat vis pga att jag är ensamstående och måste sköta både häst och jobb trots att jag har en hund...
Men det är för en vanlig dödlig amatörhundägare lite förbryllande när man å ena sidan får höra att det är jätteviktigt att man börjar ensamhetsträna i tid, för att inte få problem med en hund som aldrig kan lämnas ensam... Å andra sidan får man höra att man inte får ha bråttom och att valpen inte ska göra annat än att vara i sitt hem i flera veckor för att inte stressas... För att hårdra det så är det dessa motpoler jag ställs inför om jag lyssnar till min omvärld och vad jag läser mig till. Svårt att veta exakt hur man ska förhålla sig. För även om jag Tänker att hon är helt normal och att det blir bra i slutändan, så är Känner jag mig alltid lite orolig för att skynda för mkt eller för lite.
Jag tror att jag ffa känner sån stress över detta, just för att det verkligen Måste klaffa. Jag vill ha en hund som är smidig, som ingen stör sig på och som jag därför får tillåtelse att ha med mig på jobbet. Annars vet jag inte hur livet skulle bli. Finns liksom inte utrymme för att faila på den fronten.
@mandalaki Klart jag är medveten om att min hund är den hund jag har. Nåt annat kan hon ju inte vara. Men jag har inte det utrymmet och drömtillvaron att jag kan snickra om hela mitt liv och min verklighet efter hunden. Därför vill jag göra saker rätt, för att skapa bäst förutsättningar för att det ska fungera på sikt i den verklighet jag har att erbjuda. Som jag misstänker inte är speciellt olikt hur de flesta har det. Dvs en given ram inom vilken man kan tumma på saker men inte hur mkt som helst även om man vill. Men kanske menade du inte riktigt så som jag läste dig...