ensam stackars hästägare

H

Honeypixie

Här sitter jag och postar en massa trådar, skriver inlägg och suger åt mig nya kunskaper som en svamp. Nyss insåg jag att buke har blivit mitt substitut för hästintresserade kompisar/stallkompisar!

Jag bor avsides på landet, och har min nyinköpta häst här i byn. Jag ser henne genom köksfönstret, och så vill jag ha det! Hon går ihop med två hästar som mest traskar runt i hagen och väldigt sällan rids. Deras ägare och jag hjälps åt med det mesta som rör deras rutiner, och det funkar bra, men det hade varit så kul att ha någon i min egen ålder att rida med, lära sig ihop med, någon att sporras av, fixa saker ihop med och få stöd av.

Idag upptäckte jag att den halvfulla balen med hösilage är möglig. Jag har förutom skogsvägar endast halt gräs att rida på. Min häst vägrar i princip lämna hagen utan någon av de andra hästarna. Det är mängder av saker som behöver förbättras inne i stallet och ute i lösdriften, och en massa saker som borde köpas in. Vissa av de här problemen skulle lösas om jag hade någon att rida med (menar inte att jag alltid ska ha med mig ett annat ekipage för att hästen ska lämna gårdsplan, men tills hon blivit trygg), och annat hade inte känts så betungande om jag haft någon att dela det med.

Det blev ett långt gnällinlägg det här. Jag känner bara att allt vore så mycket enklare om jag bara kunde dela alla bestyr/glädjeämnen/ridning och projekt med någon. Kompisar saknar jag inte, bara hästintresserade sådana, som pallar åka ut till ödemarken och dela hästlivet med mig. Finns det fler stackars ensamma hästägare därute? Eller någon som känner igen sig och hittat lösningar?

Sv: ensam stackars hästägare

Det ska tilläggas att den andra ägaren är snäll och tacksam över mitt intresse och engagemang i hans hästar, men tar själv inte mycket initiativ vad gäller dem. För hans del blir han bara glad om jag hittar någon som kan rida hans hästar, men hur hittar jag en sån person som ska orka ta sig ut på vischan med jämna mellanrum, som har en hyfsat god ridvana (gärna mer rutinerad än mig, så att jag kan få lära mig lite...) och som jag trivs ihop med?

du är INTE ensam. precis sådär har jag kännt det i nästan fyra år.. och ingen utav mina kusar har gått att lasta och åka iväg med heller, så totalt isolerade har vi varit. NU äntligen, efter många års letande har jag hittat en medryttare, en tjej som KAN rida och som jag kan rida ut ihop med och sätta upp mål för hästarna med. det känns helt fantastiskt!! att ha hästar helt solo är faktiskt inge kul.. många som står i kollektivstall kanske drömmer om att få bestämma själva och har sina prylar ifred, men det är faktiskt skittrist.
så nej, du är INTE ensam.

Tack, vad skönt att höra :) Det här kanske får bli tråden där vi ensamma hästägare kan få vara ensamma tillsammans?

Jag berättade för en god vän hur jag känner, och hon berättade i sin tur att en tjej vi båda känner är superpeppad på att ta upp ridningen. Jag ska ringa henne omedelbums imorgon!

Jag hoppas verkligen för din skull att du får napp! För det är inte roligt att hela tiden vara själv.
Skriv och berätta om du fick napp!

Lycka till!! :bow:

Och här sitter jag och avundas dig, ja kanske inte att din häst inte vill lämna gården själv då, men att få vara ifred i stallet och pyssla och sköta sitt och bara kunna njuta i all ensamhet utan att behöva oroa sig för vad andra tycker man gör fel. Men trist att du inte njuter av det, gräset är väl alltid grönare på andra sidan. ;) Hoppas du får napp med den där hästintresserade tjejen då!

Där ser man, så det finns alltså de som vill vara ensamma? :crazy: Jag kan tänka mig att det blir drygt om det finns motsättningar i stallet, olika uppfattningar om hästhållning eller personkemin bara inte funkar. För mig har detta med hästar tidigare alltid varit en social grej. Sen vore det en trygghet att ha någon att bolla funderingar med då jag är grön på att ha egen häst.

Popcorn> Tack, du är alltid så snäll! :) Jag pratade med en bekant idag som har pratat om att hon vill komma ut och träffa min häst. Tänkte inte så mycket mer på det då, men idag hörde hon av sig, och det visade sig att hon precis som jag blivit hästgalen igen efter en massa års uppehåll! Den utlösande faktorn var precis som i mitt fall utbrändhet och sjukskrivning, som ledde till att vi påmindes om hur läkande det är att hålla på med hästar...! Så där har jag nog min ultimata medryttare! Det återstår att se hur det utvecklas...

jag är ensam men har ridsällskap ibland, typ 1 gång i veckan ibland mer. Jag trivs med att vara ensam fast när man rider hade det varit skoj att rida tsm med någon. Annars älskar jag att vara i stallet själv,slippa frågor om varför jag gör si och så.
Dock kör vi iväg 1 gång i veckan till träning.Här har jag pratat med bönderna och bara jag frågar har jag
turen att få rida på stubbåkrar dock har dem plöjt den nu :( Så skogen är min slinga att rida på för tillfället.

Men hellre eget stall är vara inackorderad xD Varit det på olika ställen, jag vantrivs att vara i en ananns stall, med andra rutiner, folk som ifrågasätter eller pratar skit. Den enda gång jag trivts som inackordeing var när jag + 2 till hade häst i ett litet stall med BRA hagar.
Det var min ponny,fullblod + en liten unges ponny. Vi skötte stallschema och jag red varje dag med fullblodets medryttare. Det var skoj men tyvärr orimligt nu :(

Ang stallmiljö så känner jag igen mig men i år börjar allt lösa sig, pappsen ska bygga ligghall,öppna upp alla hagarna till 1 enda stor så det spar tid och bättre miljö åt hästarna & hagarna blir mindre leriga , mindre blöta. Stallet är trångt men det går(blir stökigt jämt däremot) skall köpas in stallutrustning. Vatten har jag precis fått efter 2 års stånkande med vattenhinkar mellan hus och stall så får jag i år rinnande vatten + slang + varmvattenberedare :)

TS: jag hoppas att det blir bättre för dig nu :)

Tänker jag efter så är nog det ultimata att ha ridsällskap ett par gånger i veckan, och/eller ett ridhus inom ridavstånd där man kan umgås med folk. Men i stallet är det rätt skönt att vara själv, oftast.

Jag saknar dock någon händig och driftig som kan hjälpa mig genomföra alla stora projekt jag drömmer om: Göra ridhus av stora ladan/maskinhallen som det bara är bråte i nu, jämna till underlaget, lägga sand och fixa belysning till f.d vinterhagen så man kan rida där, bygga en box till i stallet, hjälpa mig göra en hemmagjord thermobar samt finnas tillgänglig dygnet runt som en hästexpert på jour så fort jag undrar över något. Helst ska h*n även vara ekonomiskt oberoende och brinna så mycket för nämnda sysslor att h*n bekostar alltihop ur egen ficka!

Att kunna inhysa sin häst gratis på fin lösdrift femtio meter från huset, som jag gör, är en lyx. Jag skulle inte byta bort det för allt i världen, men jag kanske får leva med att sakna vissa bekvämligheter och trygghetsfaktorer som en inackordering hade medfört...

det lät som en bra ide , men vart hittar man sådana ? xD

Ingen som helst aning! :p Jag är grön av avund bara över att du har din pappa som hjälper dig, min bor hundra mil bort. Måste kännas grymt skönt att få alla de där sakerna gjorda! Grejen för mig är att jag tror att jag skulle kunna få till ett underbart hästägarliv för mig och ett underbart hästliv för min häst (fast hon är nog rätt nöjd redan nu :)), för jag har väldigt fria tyglar. Det saknas bara någon som kan hjälpa mig förverkliga idéerna och peppa ihop med mig.

Nu har en hel drös grymma tjejer i min bekantskapskrets hört av sig och vill bli medryttare, så jag kan välja och vraka! :banana: Jag som trodde att jag bara kände öldrickande punkare och dekadenta musiker...:o Kanske är detta drömupplägget: Att ha en egen häst, och som jag, flera hästar som någon annan äger och som man har fria händer att skaffa hjälp med. Då slipper man ju stallpolare man inte trivs med och anpassa sig efter rutiner man ogillar, men kan fortfarande vara själv när man vill.

Vad tror ni med erfarenhet av båda delarna?

Skönt att det verkar kunna lösa sig med medryttare!

Jag är väl litegrann som Heulwen, jag trivs bäst i eget sällskap även om jag alltid har haft nöjet att ha mycket goda stallkamrater. Men å andra sidan så har jag inte haft helt eget stall tidigare - men får det i slutet av januari. Så vi får se vad jag säger framemot våren!

Jag kan tänka mig att det känns lite extra tungt om man är "grön" som hästägare, för det är så mycket man vill fråga om kringa andras erfarenheter och visdomar. Själv har jag haft häst i många år, men när jag står där med eget stall så lär säkert osäkerheten krypa fram och både en och annan tråd skapas på Buke :angel:

Grejen med att ha eget stall är väl att man plötsligt inte bara behöver vara hästkunnig, utan även händig! Jag har knappt slagit in en spik i hela mitt liv och har noll materialkännedom, och här suktar jag efter en box till, ridbanor med mera... Det är väl bara att lära sig då. Eftersom den andra hästägaren inte rider sina hästar har han ju inte riktigt samma behov som mig, så entusiasmen är inte delad på det viset...

Hmm, ja jag har väl en fördel då i att jag inte är helt bortkommen när det gäller att snickra och fixa + har en karl som är byggingenjör :D Ridbanor finns det många som har anlagt i krokarna, så där kan du nog få hjälp. Jag skulle satsa tid och pengar på att få en bra bana med bra underlag och inget halvdant fjös, för det lönar sig i längden.

Om det var så att jag hade ont om tid för min egen häst och sökte en medryttare till henne så hade jag kanske lagt ut annons, men nu letar jag ju efter någon/några som ska rida de andra hästarna i stallet och som jag vill umgås och ha kul med. Det känns roligare att hitta folk jag redan känner när vi ska ses så mycket, för tänk om kemin inte funkar... Nog för att jag hade lagt ut en annons om det krisat, men nu tror jag faktiskt att det har löst sig! :)
Det visade sig helt enkelt att jag inte bara har punkare och dekadenta musiker i umgängeskretsen, utan även några som likt mig själv gömt mig i hästälskargarderoben och nu kommit ut! :)

Jag har just fått klartecken att få göra ridbana på ängen bakom mitt hus, och jag tror det blir suvve!

Vad härligt :idea: pappsen ska sätta igång med ligghallen imorgon ! Har även pratat med grannen och har fixat så vi får stängsla om så mina hästar får större hage. :)

Härligt! Själv har jag min mamma på besök som agerar barnvakt medan jag jobbar med underlaget till nya ridbanan idag! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 766
Senast: Tirnanoogh
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 112
Senast: Bison
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter