ensam stackars hästägare

Sv: ensam stackars hästägare

Måste bara svara på ditt problem med att din häst inte vill gå ut ensam!

När vi köpte våra två fjordingar var min, den yngsta, likadan. Han fick panik om han så sträckte ut en framhov ensam, och tyckte inte om att vara själv i stallet heller. Då skrek han som en galning.

Vi började sedan gå promenader, då han tyckte det var ganska okej om någon gick med honom i alla fall. Då blev han ju inte riktigt lika ensam. Börja med jättekorta, och ta sedan längre och längre upp till kanske 15-30 minuter.

När det gick bra började pappa gå med honom istället, och jag red. Då såg han fortfarande pappa, som i början ledde honom men sedan kunde släppa mer och mer. Efter ett tag kunde vi till och med börja rida ifrån honom, och Mango skötte sig ibland uruselt och ibland fantastiskt bra.

Idag kan vi rida ut själva, men han är ganska ojämn att göra det på. Ibland är han lugn som en filbunke, ibland stressar han upp sig som bara den. Då är egentligen det enda som hjälper att sitta av och gå med honom en bit tills han lugnat ner sig.

Igår var vi ute och red ensamma i en timme. Det gick mestadels jättebra, även om han fick lite hemlängtan sista kvarten. Men jag måste erkänna att jag var grymt stolt över honom när vi kom hem! :D

Lycka till med hästen!
Kramar

Tack för tipset! Det där är ungefär den taktik som jag tagit till på sistone, och det går stadigt framåt! Jag tror det är lätt att missförstå fjordingar: Jag tolkade först min som respektlös och tjurig, men har förstått att hon bara är nervös i sitt nya hem och behöver tid. Hon har bara visat sin nervositet genom istadighet och styrka, vilket jag inte är van vid hos hästar.

Min nya medryttare var här igår, och det var helt suveränt! Hon föll pladask för stoet jag hade i åtanke åt henne, och vi smidde storslagna planer på allt vi ska göra:

- fler lampor i stallet
- namnskyltar på boxdörrarna
- uppbindningsringar i stallgången
- fler krokar till grimmor och träns, med namnskyltar.
- köpa ny sadel och träns
- en stock på stallbacken att binda upp hästarna vid ute
- ridbanan: fixa underlaget, hägna in, sätta upp bra belysning
- köpa hinderstöd, sockerbitar
- göra en thermobar
- tömma stallet på bråte eftersom det är något av ett förråd nu, och göra sadelkammare av ett hörn.

Sen satte vi upp en massa mål för ridningen för att det ska vara kul, utvecklande och omväxlande för både oss och hästar.

Visst låter det ganska mycket bättre än att sitta ensam på landet med tre hästar, ett gammalt skräpigt garage till stall, ingen ridbana och tummen mitt i handen? :) Jag är grymt nöjd! Nu blir det att gå ut och jobba med ridbanan igen.

Mina två hästar betar utanför fönstret nu. Ridhagen är jättelerig och hal, men som tur är har vi fått låna en annan hage av en bonde som vi kan rida lite dressyr i. Men den börjar också bli upptrampad nu... Det blåser ofta och här händer det grejer hela tiden, traktorer kör förbi i racer-fart och plast flyger omkring. Därför kan jag inte rida ut själv, det finns så mycket som en liten ponny kan flyga i luften för här. Inget ridhus, ingen riktig paddock - verkligen superkul!!! eller inte.
Och, min enda stallkompis är MAMMA >: .

Mina två hästar betar utanför fönstret nu. Ridhagen är jättelerig och hal, men som tur är har vi fått låna en annan hage av en bonde som vi kan rida lite dressyr i. Men den börjar också bli upptrampad nu... Det blåser ofta och här händer det grejer hela tiden, traktorer kör förbi i racer-fart och plast flyger omkring. Därför kan jag inte rida ut själv, det finns så mycket som en liten ponny kan flyga i luften för här. Inget ridhus, ingen riktig paddock - verkligen superkul!!! eller inte.
Och, min enda stallkompis är MAMMA >: .

Jag vet PRECIS hur det där känns! Som att alla förutsättningar är emot dig och ingen att dela problemen med, som kan hjälpa till eller motivera dig genom att brinna för förbättringarna på samma sätt som du!? Jag är SÅ glad att jag hittat folk att rida med, det har gjort hela skillnaden. Vore inte det en lösning för dig?

Jag är ganska ensam i stallet. Delar med en tjej men det är inte så ofta som vi är i stallet samtidigt.
Dessutom så är vi inte riktigt på samma nivå. Varken ridmässigt eller på andra sätt.

Jag föredrar helt klart att ha stall helt själv. Att kunna ha allt på mitt sätt. Gillar inte att anpassa mig efter andra, speciellt inte om jag tycker att mitt sätt är bättre :p

Saknar inga stallkompisar till vardags. När jag är i stallet så njuter jag av hästens sällskap och när jag rider är jag ändå så fokuserad :)

Men jag skulle gärna skaffa lite nya hästkontakter här omkring (har inte bott här så länge), knyta an till en ridklubb eller träningsanläggning!
Ska ta tag i saken och prova att träna på en anläggning i närheten, kanske kan man lära känna lite fler likasinnade :idea:

Annars har jag alltid mina närmsta vänner som alla är hästmänniskor och utöver det kan buke vara ganska trevligt :)

Känner igen det.
Har också mina hästar utanför huset, (har 3 egna som går här) men ingen ridkompis.
Har en tjej som kommer hit 1 gång/vecka och rider min ena häst, de andra rider jag själv nästan dagligen, hästarna har inga problem att komma ut själva, men skulle behöva det sociala biten (både jag och dom) ibland lyckas jag lura med mig sambon ut, men det är inte ofta...
Har sett ett par tjejer rida här förbi ngn gång, har blivit lite sugen på att springa ut och skrika "VILL NI BLI MINA RIDVÄNNER" men har inte blivit så än...:D

Jamen hojta till dem nästa gång! Att skaffa ridkompisar gjorde verkligen hela skillnaden för mig! Min misär då jag startade tråden är ett minne blott :)

Det finns ju sååå mycket saker man kan göra ihop när man är fler.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 766
Senast: Tirnanoogh
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 112
Senast: Bison
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter