Ensam i hage

MiniLi

Trådstartare
Hur ställer ni er till att ha hästar ensamna i hagen?
Jag funderar gällande min egen häst..
Har nyligen flyttat till nytt stall där de flesta hästar går ensamma i hagen, om man hittar någon som man vill släppa ihop sin häst med, är det dock helt ok.
Hagarna ligger brevid varandra utan gångar emellan.

Hur skulle ni gjort?
Låtit hästen gå själv eller försökt hitta någon att släppa ihop med?

Min tankar går enligt följande..
Jag tycker lite synd om min häst som får gå ensam, han är ganska social av sig och leker osv ofta med dina hagkompisar.
Han har ju närhet till andra hästar, de kan "prata" över staketet och genom boxgallret inne men inte mer..
Det som däremot får mig att tycka att det är bra att han går själv är att han då äter mer.. Han är svår att hålla i hull och har fri tillgång på hösilage i hagen, skulle han gå med annan häst så vet jag att han hellre skulle leka osv än att äta..
(han har fri tillgång även inne så att öka fodergivan går inte)
Sen en sak som kanske inte egentligen spelar någon roll men som är smidigt är att jag slipper trasiga täcken, jag slipper bitmärken på halsen..
Jag vet heller inte om det ens finns någon som vill att dennes häst ska gå tillsammans med min.. Kollar upp det när jag har bestämt mig..

Hur hade ni gjort?

Sv: Ensam i hage

Det är ju självklart att det är bättre med en kompis, men då menar jag kompis. Vi kan inte tro att alla hästar passar ihop tillsammans . Det gäller även boxplats. Se till att din häst har en kompis bredvid sig även i stallet. Du märker fort om de passar ihop. Leker men kan även stå och äta tillsammans. Jag har mitt sto tillsammans med kor och tjurar vilket passar utmärkt för henne. Hon har aldrig varit så tillfreds som med dem. :)

det skulle nog min gilla också, hon är en riktig kossa! :bump:

Jag hade hört mej för om det fanns ngn som ville ha sin häst med min, och provat att släppa ihop. Hästen är ju flockdjur, och de mår bra av att ha kontakt, busa och klia varandra. Visar det sig att din häst inte håller sig i hullet, så får du tänka om igen. Visst, det är inte alls roligt att hästen ska behöva tappa hull, det är ju inget man vill vara med om, men jag hade nog endå provat att släppa ihop.
Sen går ju inte alla hästar ihop. Min häst är också otroligt lekfull, och lite svår att hålla i hull. Jag trode mig ha hittat de perfekta hagkompisarna för ngt år sedan, men det blev så mkt lek att hästen blev alldeles stissig, och "lekte" och sprang hela tiden, och tappade i hull. Idag går han med bättre hagkompisar. De leker mkt, men de äter, kliar och står stilla och myser mkt också.

Hoppas du finner en bra lösning:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle absolut velat att min häst skulle gå med någon kompis, helst fler än två om det går. Kanske lite svårt i din situation.
Hästar är ju flockdjur som alla vet och behöver skyddet från flocken, även om de går i hagen bredvid varandra. I flocken hjälper de till att skydda varandra, klia varandra, leka osv osv.
Läste någonstans att det finns flera olika "roller" i en flock, t.ex. den som håller ordning, den som vaktar, någon ska spela lekfarbror osv och det kan tydligen vara stressande för hästarna att vara alltihop samtidigt. Typ hålla koll på omgivningen samtidigt som den betar.
Dock kanske inte detta sitter så inbitet i dem längre, men det är en tanke iaf.

Jag skulle absolut velat att min häst skulle gå med någon kompis, helst fler än två om det går. Kanske lite svårt i din situation.
Hästar är ju flockdjur som alla vet och behöver skyddet från flocken, även om de går i hagen bredvid varandra. I flocken hjälper de till att skydda varandra, klia varandra, leka osv osv.
Läste någonstans att det finns flera olika "roller" i en flock, t.ex. den som håller ordning, den som vaktar, någon ska spela lekfarbror osv och det kan tydligen vara stressande för hästarna att vara alltihop samtidigt. Typ hålla koll på omgivningen samtidigt som den betar.
Dock kanske inte detta sitter så inbitet i dem längre, men det är en tanke iaf.

Håller med.
Jag tror inte det är bra för hästar att gå ensamma och som du skriver tycker jag att det minst ska finnas tre individer för att kallas en flock.

Om vi håller hästar mer och mer ensamma eller bara två så tror jag att de med tiden utvecklar ett konstigt och asocialt beteènde, de fostrar varandra också.
Tror också att det bästa är om man kan ha hästar ihop i olika roller så att unghästarna lär sig av de äldre osv.

Min valack går ensam nu när vår inackodering har flyttat. Tyvärr kan han inte gå med min mammas ston, då han betäcker ett av dem och han verkar inte må dåligt av det alls. Hittar vi inget ny häst kommer han få stå ensam hela vintern.
Men försök släppa ihop din häst med ngn, det är ju ändå det mest naturliga att ha sällskap...

Jag har bara funderat lite. Om hästen liksom aldrig har kontakt med andra hästar eftersom den står ensam i hagen och boxen, borde den inte ha svårt att anpassa sig sen, om den får gå i en riktig flock ?
Då menar jag alltså en häst som har gått ensam i typ flera år ..

Jag har bara funderat lite. Om hästen liksom aldrig har kontakt med andra hästar eftersom den står ensam i hagen och boxen, borde den inte ha svårt att anpassa sig sen, om den får gå i en riktig flock ?
Då menar jag alltså en häst som har gått ensam i typ flera år ..

Denna häst hade alrig gått i hage när jag köpte honom :crazy: Det är lite mer än 2 år sedan.
Har har helt klart ett udda flockbeteende! Men för det mesta så är det inget som märks eller som spelar roll..

Jo jag ska nog höra mig för lite.. Men som du säger så är det viktig att det blir rätt hagkompis, inte för mycket lek..
Sen verkar han inte må särskilt dåligt över att gå själv heller..

Jo självklart vill jag att han ska ha en kompis! Men problemet kan vara att jag tror att de flesta ägare i detta stall är nöjda med att häste går själv och då kan det vara svårt att hitta någon som passar riktigt bra..

Denna häst hade alrig gått i hage när jag köpte honom :crazy: Det är lite mer än 2 år sedan.
Har har helt klart ett udda flockbeteende! Men för det mesta så är det inget som märks eller som spelar roll..

Aldrig gått i hage :eek: eller formulerade du dig lite fel ?

Om det finns någon som din häst kan gå i hagen tillsammans med så varför inte?

Jag tycker inte det är fel att ha hästarna ensamma i hagen. I vårat stall är det flera som går ensamma i rasthagar.

Har försökt släppa ihop min häst med både ston och valacker, vilket inte funkade så bra. Men valacken sprang hon bara runt, runt, runt och gick omkull. Och när hon går med stona blir det bråk. Hon är inte så social mot andra hästar och väldigt ranghög så vi vill inte chansa att hon sparkar någon annans häst så hon får gå ensam.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Luff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar