Ensam hemma och skäller

Sonic76

Trådstartare
7 år gammal omplacering som tydligen skäller och ylar när hon är ensam hemma. Hon har inte varit det i nån större utsträckning sen hon kom hit och idag fick hon vara hemma ensam i 3 1/2 timme pga att dotterns skulle rida.
Grannarna kommenterade det direkt jag kom hem, tacksam för det, men vissa antydde att de tänkt ringa polisen.
Så jag måste träna henne, men hur börjar jag?
Hon har varit ensam nån timme utan låta tidigare så nåt måste stört henne idag.

Vet du något om hur van hon är vid att vara ensam sedan tidigare?
Annars kanske det är bra att börja med att se var hennes gräns går och när hon börjar yla.
Nu ska vi ju få kalasväder här och om du är ledig så prova att ha henne inne som om hon vore ensam och ta med dig kaffe, fika och en bok och sätt dig ute och börja vänta på vad som händer :)
Viktigt att hon inte hör/ ser dig utanför.
Då kan du få en uppfattning om när och kanske varför hon börjar så har du något att utgå ifrån.

Tack!!
Ska göra det, hon har varit ensam tidigare men bodde ihop med en annan hund på landet så de kanske aldrig märkte att hon lät.

Idag tror jag det var det att jag och dottern gick samtidigt hemifrån.

Vi ska lämna henne ensam korta stunder och vara i närheten så vi hör om/när hon börjar och så kan man testa olika sätt.
Det irriterande är att grannarna vet att det är en omplacering, de har mitt nr och de visste att jag skulle iväg ett kort tag så de kunde ha ringt, men då ringde de djurskyddet istället.
Inget hände där då eftersom jag förklarade situationen men

Men herregud, vad har du för grannar?

Jag är helt fel att tipsa, för jag har en hund som inte fixar att lämna. Men mitt bästa tips är ändå att lämna hunden med något gott. Inget som kan fastna i halsen eller utgöra någon risk, men som gör att hunden kanske inte fokuserar så mycket på att ni går.

Det verkar ju som att hunden blivit allmänt stressad av flytten? Inte konstigt att hon reagerar då. Jag skulle ha backat och dems inväntat att hon känner sig hemma, och då börjat om (men är hon van att vara ensam sen tidigare går det säkerligen fortare än med valp) med korta stunder. Gärna med välaktiverad hund och ett ben. Sätt på film- eller ljudinspelning på dator/kamera så kan du se när du kommer hem hur hon beter sig.

Och sätt upp en lapp i trapphuset; att ni ensamtränar och de gärna får ringa om hon låter/stör.

Ja hon var dessutom lite extra stressad redan innan vi gick pga olika orsaker. Men nu har jag inget inbokat på vc förrän i slutet av nästa vecka så vi kan träna på att lugnt och fint säga hejdå och sen testa att bara låta henne vara i hallen.
Då hör hon inte grannarna på baksidan heller.

Det är ju en allmänt stressad hund men det har blivit mkt bättre på de tre veckor hon varit här.
Så det var lite synd att det här hände idag. Men vi tar nya tag och kämpar för det är en fantastiskt fin individ annars

Har du webkamera? I så fall sätt på den Då kan du ju även höra om det är något speciellt ljud just då. Rikta den mot något fönster om ni bor på bottenåningen. Nån kanske tittar in genom fönstret så det är därför hon skäller. Någon anmäler eller pratar med dig om det utan att veta att nån annan "irriterar" hunden. Hundens skall hör du ju även om kameran är riktad på annat håll.

Om hon är känslig för ljud utifrån/från grannar som kan locka igång henne så låt tv och radio vara på som störningsmoment för övriga ljud.

Hon kanske alltid haft en kompis och då fixat att vara själv ihop med sin kompis. Men nu när hon är ensamhund så klarar hon det inte.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka