Ensam häst ute på natten

FUNNY

Trådstartare
finns det någon som har erfarenhet av detta?
Har 2 hästar, den ene 31 år gammal vill inte vara ute om nätterna. Vågar jag prova att ha stoet ute själv? Vet ju att hon mår bra av att vara ute - men själv :crazy:
Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Ensam häst ute på natten

Prova att ha ute henne själv en stund på dagen så ser du ju i fall hon är lugn eller vill in till den andre...

Nä hon är ju inte lugn när hon är själv i hagen, men frågan är hur mycket hon stimmar innan hon lugnar sig och om det är värt att hon är orolig några dagar för att kunna vara ute o ha det gott hela sommaren sen?
Jag är väldigt kluven....

Det beror ju på hur du tycker hästen beter sig.
Min häst mår inte bra av att stå ute själv om nätterna, men dagarna går bra..
Du kanske kan vänja henne vid att stå ute på dagarna, och se hur hon reagerar efter en tid, och sen även ha lite koll på henne de första nätterna hon är ute!?

Jo det är väl så man får gå till väga kanske.
Förra året när hon gått med gamleman och han skulle in på nätterna så satte vi dit en annan pålle (ej aktuellt i år). Då sprang hon i fyra timmar innan hon lugnade sig bara för att det var fel häst ute :cry:
Nä hon är nog så kompisbunden så det tyvärr får bli inne hela sommaren.... Men hon borde ju kanske ju lära sig oxå att vara själv? Eller hur resoneran ni här? Visst är alla hästar flockdjur men alla är ju olika flockbundna. Kan man lära en häst som är osäker o flockbunden att blir självständigare genom att gå själv? Någon som lyckats utan bra med detta?

Jag skulle inte ha hästen ensam. Den kommer inte kunna vila sålänge den är ensam, eftersom ingen vaktar den. Det handlar inte om självständighet utan ett inpräntat överlevnadsbeteende. Riktigt taskigt, om jag får uttrycka mig klart.

Hästar är flockdjur och trivs inte att gå ute helt ensamna utan en hästkompisar i eller bredvid sin hage. Skulle inte låta en häst gå ute ensam om natten.

Jag skulle inte låta hästen stå ute själv men deremot att båda hästarna går ute,hästarna mår bässt att gå ute dem e inte födda till att stå i en fyrkantig box med galler tex, släpp ut dem se till att det finns skydd åt dem,

Jag skulle inte låta en häst stå ute själv. Stackarn.

Kan du inte köpa/låna en sällskapshäst eller liknande?

jag skulle inte göra det... eller ser hon andra hästar?

min gick i egen hage, å andra i hagar runt... hon virrade lite när hon fick hagen längst bort, men sen fick hon bo närmast stallet eller mellan två hagar, då var det lugnt!
hon hade ALDRIG gått ute på nätterna innan, så jag var förvånad att hon ens pallade det :) supernöjd, snarkade raklång i skogen! :love:

så satsa på hästar runt om!
kanske är bra om de klarar å gå ute dagtid själva först...

Är hästen så pass orolig tycker jag inte du ska ha den ute själv. Kan du inte fixa fram något annat sällskap om du så gärna vill ha ute henne på natten?

Varför kan inte båda hästarna gå ute?

Svarar er alla:
Jo hon ser andra hästar.
Eftersom jag vet att de sover mest på dagarna o äter på nätterna så var tanken att hon kanske kunde fixa det. Jag har koll på hästarna hela tiden, ser de ifrån köksfönstret så jag kan gå upp mitt i natten o kolla om jag vill.
Jag är extremt emot att över huvud taget ha hästar själva, har aldig haft det förut. De är flockdjur basta!! Men ibland blir livet pest eller kolera och då vill man ju försöka göra det bästa för sina små älsklingar.

31 åringen talar tydligt om att han inte vill vara ute på nätterna mer än några veckor på sommaren. Trots att han varit utegångshäst i mer än halva sitt liv så visar han extremt tydligt att han vill ha det så. Han får alltid komma in 2 gånger om dagen o äta även när han är ute på nätterna och när han vill vara kvar inne på nätterna så lägger han sig jätte tidigt eller om man försöker få ut honom i hagen igen så vägrar han att gå.

Ifall det är någon som har haft sin häst ute själv på natten så vore jag glad om ni svarade hur det har löst sig för eran del.

men då får du väl köra nattmacka några gånger å se hur det funkar...
hon kanske chockar å klarar det utmärkt!

Jo det är ju ett alternativ ;)
Hon fixar ok att gå själv på dagarna nu men då har hon hästar andra sidan staketet, men det är inte alltid hon ser de och då blir hon lite orolig men det har lugnat sig jätte mycket.
Vill ju inte att min lilla tutta ska stressa ihjäl sig.
Hur är din i temperamentet i övrigt? Eftersom den aldrig gått ute innan på nätterna o klarade det även själv så känns det ju som att det finns hopp :)

Jo det är ju ett alternativ ;)
Hon fixar ok att gå själv på dagarna nu men då har hon hästar andra sidan staketet, men det är inte alltid hon ser de och då blir hon lite orolig men det har lugnat sig jätte mycket.
Vill ju inte att min lilla tutta ska stressa ihjäl sig.
Hur är din i temperamentet i övrigt? Eftersom den aldrig gått ute innan på nätterna o klarade det även själv så känns det ju som att det finns hopp :)

min är ett fullblod som ena sekunden är cool som en kossa när ingen annan är det, å nästa sekund fladdrar med alla benen samtidigt å hoppar upp å ner :D
ute i hagen VAR hon orolig själv, men nu verkar hon inte bry sig... hon har blivit mkt tryggare i sig själv...

Hästen jag jobbar med har gått ute själv nattetid och mått väldigt bra av det. Han är iofs ingen flockbunden individ och han har urstarkt psyke och stressar inte upp sig i onödan. På din beskrivning av stoet så hade jag nog inte utsatt henne för att bli ensam på natten, om det inte är så att hon måste röra på sig mkt pga skada eller så.

Det enda är väl egentligen att hon mår bättre psykiskt av att gå ute på nätterna. Hon blir så mycket lugnare o tillfreds med allt då. Sen tycker ju jag att alla hästar ska gå ute så mycket som möjligt och att ställa de i en lite trång box när det kan ha det underbart ute i stora härliga hagar dygnet runt bär mig emot.
Men som sagt var det blir ju pest eller kolera. Får nog fundera lite till om jag ska våga prova....

Kan du ge den som vill/borde vara ute möjlighet att gå in/ut som den vill? Om inte gammelman upprörs av att hon ev går in och ut då? Eller ännu bättre ge både henne och gammelman möjligheten att vara inne eller ute efter tycke och smak, dvs tillgång till boxarna t ex, men med öppna dörrar? (Vet inte hur du står, om det är möjligt eller om det är fler hästar i stallet).

Har funderat på om jag skulle låta gamligen gå in o ut ur stallet som han vill. Det går INTE med sprallfia.
Men jag tror nästan det skulle störa henne ännu mera. Det är lixom när kompisen försvinner som det är värst, hon lugnar numera ner sig ganska så kvickt om det bara är lugnt runtomkring henne. Går man däremot förbi hagen med kompisen så blir det ju lite springande o skrikande. Så jag tror nog det är värre för henne att han då kanske kommer och sen försvinner in flera gånger per natt.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka