Ensam gerbil

aiquen

Trådstartare
Tyvärr dog min ena gerbil i natt :( så nu sitter den andre ensam och jag funderar lite på vad jag ska göra. Om jag borde skaffa en ny kompis till honom?

Det lär ju dock vara rätt svårt att introducera en ny gerbil så är det något att ge sig på för en nybörjare? Hur stor chans är det att man lyckas? Det vore ju inte så kul om man köpte en gerbil till och det inte gick, så man blev sittande där med TVÅ ensamma gerbiler istället för en. :crazy:

Och spelar åldern någon roll vid såna här ihopsläpp? Den nuvarande gerbilen är inte äldre än ca 4 månader och den nya vore väl antagligen unge (om det är okej?).

Sen om jag bestämmer mig för att skaffa en gerbil till kanske jag ändå borde vänta lite för att kolla så att inte även den nu levande gerbilen blir dålig om det är så att den som dog bar på någon smitta?

Hur hade ni gjort?

jo, eftersom den är så pass ung så borde du skaffa en kompis. introducering är jag inte jättehaj på, tyvärr...

det går bra att introducera gerbiler bara det är en ung unge som förs ihop med det revirhävdande djuret.
därför bör du köpa en unge från uppfödare, djuraffärer har bara halvvuxna gerbiler och unga vuxna djur.

gå in på www.gerbilclub.com
svenska gerbilföreningen - där finns experterna

Tack för svaren!

Empty:
Tyvärr kommer jag inte in på hemsidan, fungerade varken nu eller i natt. :crazy: Hoppas bara det är något tillfälligt för det finns ju som sagt mycket information att hämta där.. Men annars, hurpass ung bör ungen vara? Om jag inte hittar någon uppfödare och tvingas köpa i djuraffär så kan jag ju kolla upp åldern ifall de är lite yngre.

Nej den har varit nere nån vecka, jag vet inte varför! Jag är medlem i gerbilklubben, men har inte fått deras medlemstidning sen i januari heller, så jar undrar vad de håller på med egentligen!

A och O vid introducering är iallafall att de ska mötas på neutral plat, typ ett badkar med en handduk i, och att det ska finnas ett par toarör eller liknande att ta skydd i. Om du märker att de går hårt åt varann så plocka isär dem (hanskar på!) och sätt dem i varsin bur. Prova igen på samma sätt några dagar till osv, det kan ta nån vecka innan de accepterar varann (om alls).
Finns även delade burar med galler i som man kan börja med, men då KAN de skada varann genom gallret.
Jag har själv aldrig provat att introducera ny gerbil, (de är rätt så tuffa av sej!), däremot hade jag en som försökte döda en av sina kompisar och nästan lyckades!

vart bor du? jag kan snoka rätt på en uppfödare åt dig om du vill.
själv har dom vart bussiga och vid två tillfällen skickat unga gerbiler ner till mig i göteborg med x2000..

märkte också att sidan var nedlagd?
jag var medlem, men fick aldrig något inbetalningskort efter första perioden så tidningarna slutade att komma :confused:

Jag är medlem även i SHF med gerbilsektion, det är faktiskt lite mer ordning där...

Finns en uppfödare i Kungälv nu också förresten!

vad heter uppfödaren i kungälv?
trodde att sofie var enda uppfödaren i göteborgsområdet?

www.vovins.dk/gerbiler
hoppas inte detta tas som reklam!

Förresten fick jag svar på varför gerbilklubbens sida ligger nere....pga virus på servern. Kanske kommer igång i helgen!

men det är ju sofie som har vovins' :) trodde jag hade missat något, jag som letar efter cp nutmeg + black :bump:

OK - sorry!! Det finns en tjej i Torslanda också, Edens Gerbiler, men hon hade lite paus i uppfödandet när jag ringde i höstas. Jag vet inte hur hon har det nu...

Mitt internet havererade igår så jag har inte kunnat svara men nu är jag här igen!
Och tack så mycket för svaret!

Dock funderar jag lite på att OM de ryker ihop när man släpper ihop dem, är det svårt att sära på dem då? Hade en av gerbilerna (han som dog) hängande med tänderna i mitt finger en gång och han vägrade ju släppa. :crazy: Fast det kanske är lättare om man har handskar på sig och själv inte "sitter fast"? Och är det normalt om de småbråkar lite, dvs man måste låta dem "gå på" varann litegrann för att bekanta sig?

Det vore snällt om du hittade en uppfödare! Jag bor i Småland några mil utanför Växjö. Har sökt lite på en stor sökmotor, men jag kan inte hitta någon uppfödare häromkring. Fast jag kan ju göra fel när jag söker förstås. Eller så går de inte att hitta den vägen?

Jag har aldrig haft hanar, men småtjafs ska man nog räkna med att det blir...Men plocka isär dem om du märker att det blir allvar av!

HÅller tummarna för dej!

PS: igår höll min ena hona på att dö, jag var livrädd hela dagen och natten , men i morse var hon helt OK igen ...förkylning kanske?

Okej, får väl göra det. Hoppas det går vägen och att jag överhuvudtaget får tag i en ny liten kille.

Vad hemskt det låter med din gerbil. Tur att hon repade sig!

Det ÄR Sofie (Vovins) som bor i Kungälv... Det är nog bara hon och Edens i Torslanda som jag känner till i vår närhet. Men som sagt Sofie hade inte börjat i höstas och Edens hade inga i höstas när jag skulle ha, så jag fick åka ända till Uppsala (50 mil) och hämta mina kryp....Men det var det värt!

;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
2 233
Senast: pillerill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama