ensam är värst!!!!

H

hästgalna

vad göra när hästen blir galen i sin box när den är ensam i stallet?? detsamma vid en ridtur och kompisen försvinner bakom en buske...
i boxen springer hon bara runt och tittar ut genom fönstret och är allmänt orolig. hon är lägst i rang i hagen kan nämnas.

Sv: ensam är värst!!!!

hästar är ju flockdjur och känner sig otrygga när dom är ensamma, helt naturligt. sen reagerar olika hästar olika mycket.

Det du kan göra är att få henne tryggare med dig, så hon håller sig lugn när du är med..

Det går att träna bort, men det tar mycket lång tid.
Själv tycker jag inte man skall kräva att de skall klara av att vara själva, de är ju trots allt flockdjur.
Men klarar dom det är det ju en klar bonus.

Jag övar mina två så smått på att vara en och en, att klara sig bättre ensamma. I helgen red medryttaren ut med en främmande häst med valacken och stoet fick stå kvar i hagen. Stoet var nog mest arg att inte få följa med, men faktiskt förvånade hon mig genom att hålla sig lugn så länge jag satt med henne utanför hagen. Den andra hästen fick gå hem ensam efter ridturen - en hel kilometer. Det gick långsamt, men hem kom de.

Jag tror på små doser i taget och lugn och ro. Mina kommer det att ta lång tid med innan jag kan ta en ridtur med bara en och den andra står lugnt i hagen och betar. Men jag tror nog att vi lyckas förr eller senare.

Så har vi haft det med två av våra, som bara är dom två i ena stallet. Det går över. Man får härda ut. Den ene klättrade nästan ur boxen, stod på två ben för jämnan. Till slut lär dom sig att kompisen kommer tillbaka. Lägg in lite hö i boxen så dom har lite att pyssla med.

superbusan skrev:
Så har vi haft det med två av våra, som bara är dom två i ena stallet. Det går över. Man får härda ut. Den ene klättrade nästan ur boxen, stod på två ben för jämnan. Till slut lär dom sig att kompisen kommer tillbaka. Lägg in lite hö i boxen så dom har lite att pyssla med.

Just detta vill jag varna för!
Det kan gå så illa så.
Har sett hästar som fastnat och skadat sig så illa att de blivet obrukbara till ridning.

De ÄR flockdjur, tvinga inte in ett flockdjur i ett onormalt beteende.
Som skrivet innan, kan de stå själva är det bara en bonus.
Jag har haft en häst innan som hellre hade begått självmord än att bli lämnad ensam, så jag vet hur långt de kan vara villiga att gå.

AnetteJT skrev:
.

De ÄR flockdjur, tvinga inte in ett flockdjur i ett onormalt beteende.
.
Men det är ju inte normalt att rida, köra i transport, använda täcken, klippa, bo i stall mm.mm. Svårt att veta var man ska dra gränsen :confused: , men att stå ensam inne eller i hagen tycker nog jag att de får vänja sig vid, Fast inte någon längre tid.
Mvh. Matten

Matten skrev:
Men det är ju inte normalt att rida, köra i transport, använda täcken, klippa, bo i stall mm.mm. Svårt att veta var man ska dra gränsen :confused: , men att stå ensam inne eller i hagen tycker nog jag att de får vänja sig vid, Fast inte någon längre tid.
Mvh. Matten

Ja var skall man dra gränsen?
Förmodligen där hästen själv säjer ifrån vad den inte finner sig i.
Att rida är ju inget beteende, det är mer en uppoffring, något vi gör tillsammans.
Men att kräva något av en ranglåg individ är att rubba på dens normala flockinstinkt, som då att den skall klara av att vara själv.
Det kan sluta illa, det är bara det jag vill varna för...

Och var gränsen går får väl vårat samvete avgöra...
Själv hade då jag aldrig ridet om hästen visat upp ett panikartat beteende, vid/och om ridningen.

Just i mitt fall har det inte varit hästen som gått ut som är orolig utan den som är kvar inne. Den som går ut är jätteglad för en stunds träning. Jag anser att man måste se till att miljön är säker och vänja dom succesivt. Vad gör du om den ene hästen måste till vet, ska tävla osv? Första gångerna är det ju lämpligt att någon är kvar i stallet och går och pysslar och pratar med hästen. Man går ju inte rätt och slätt ifrån en upprörd häst, det är inte rätt metod. Sedan testar man och går ut ur stallet men är inom hörhåll. På så sätt minimeras riskerna för olyckor eftersom någon kan ingripa om det behövs.

Givetvis diskuterar vi "stackarn" som är kvar inne.
Jag har inte detta problemet i dag, men då jag hade det, hade jag tre hästar. Då blev aldrig en kvar ensam hemma.
Det är inte optimalt att ha två hästar.

Tyckte jag läste ditt inlägg som att man rätt o slätt bara skall lämna dom, man skulle härda ut. De vande sig...
Det var detta jag ville varna för...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025