Jag börjar känna mig uppgiven i detta sadelletande. Det allra största problemet är att jag bor högt upp i landet och har tyvärr ingen tillgång till sadelutprovare (kommer upp en sadelmakare/utprovare om en månad men h*n har inte med sig sadlar utan provar bara befintliga). Har varit i kontakt med Ridin men till deras närmaste utprovarställe är det 80 mil enkel väg...
Andra problem som finns är att hästen är rätt rund (ca 108 grader) och att nästen alla sadlar glappar... de ligger an framtill eller mitt under och sedan är hela bakpartiet av sadeln löst. Inte optimalt.
Har några bilder på lite sadlar som jag har provat;
Globus Loke, används som "rida ut sadel", glappar inte, men tror den kan vara ngt för rak;
Frank Baines Reflex, glappar och ligger väldigt "ovanpå" hästen;
Prestige GS, omvärmd till 36, glappar inte;
Crown, släpper baktill när jag spänner gjorden, får utan svårighet in en hand under bakvalvet och "följer efter" när jag rider lätt;
Prestige Doge Optimax,omvärmd till 36, släpper minimalt baktill;
Dominus, xvid haflingerbom, för svängd och jaa...;
Ryggen, i gången;
Jag vet självklart att sadlar inte kan provas ut via internet. Men det hade varit väldigt intressant att få synpunkter och tips utifrån dessa bilder. Jag funderar även på varför de flesta sadlar glappar. Har blivit tipsad om att prova en Prestige original 37, men de verkar inte vara så lätta att få tag på (är inte säker på att vidden räcker till). Är också i funderartagen på att måttbeställa en Childeric, men har provridit en och trivdes inte helt hundra med den och det är ju mycket pengar då...
Andra problem som finns är att hästen är rätt rund (ca 108 grader) och att nästen alla sadlar glappar... de ligger an framtill eller mitt under och sedan är hela bakpartiet av sadeln löst. Inte optimalt.
Har några bilder på lite sadlar som jag har provat;
Globus Loke, används som "rida ut sadel", glappar inte, men tror den kan vara ngt för rak;
Frank Baines Reflex, glappar och ligger väldigt "ovanpå" hästen;
Prestige GS, omvärmd till 36, glappar inte;
Crown, släpper baktill när jag spänner gjorden, får utan svårighet in en hand under bakvalvet och "följer efter" när jag rider lätt;
Prestige Doge Optimax,omvärmd till 36, släpper minimalt baktill;
Dominus, xvid haflingerbom, för svängd och jaa...;
Ryggen, i gången;
Jag vet självklart att sadlar inte kan provas ut via internet. Men det hade varit väldigt intressant att få synpunkter och tips utifrån dessa bilder. Jag funderar även på varför de flesta sadlar glappar. Har blivit tipsad om att prova en Prestige original 37, men de verkar inte vara så lätta att få tag på (är inte säker på att vidden räcker till). Är också i funderartagen på att måttbeställa en Childeric, men har provridit en och trivdes inte helt hundra med den och det är ju mycket pengar då...