Enorma sadelproblem

feel

Trådstartare
Jag börjar känna mig uppgiven i detta sadelletande. Det allra största problemet är att jag bor högt upp i landet och har tyvärr ingen tillgång till sadelutprovare (kommer upp en sadelmakare/utprovare om en månad men h*n har inte med sig sadlar utan provar bara befintliga). Har varit i kontakt med Ridin men till deras närmaste utprovarställe är det 80 mil enkel väg...

Andra problem som finns är att hästen är rätt rund (ca 108 grader) och att nästen alla sadlar glappar... de ligger an framtill eller mitt under och sedan är hela bakpartiet av sadeln löst. Inte optimalt.

Har några bilder på lite sadlar som jag har provat;

Globus Loke, används som "rida ut sadel", glappar inte, men tror den kan vara ngt för rak;
Loken.jpg

Frank Baines Reflex, glappar och ligger väldigt "ovanpå" hästen;
3.jpg

Prestige GS, omvärmd till 36, glappar inte;
DSC00022.jpg

Crown, släpper baktill när jag spänner gjorden, får utan svårighet in en hand under bakvalvet och "följer efter" när jag rider lätt;
DSC00007.jpg

Prestige Doge Optimax,omvärmd till 36, släpper minimalt baktill;
prestigedoge.jpg

Dominus, xvid haflingerbom, för svängd och jaa...;
fastspnd.jpg

Ryggen, i gången;
2.jpg

Jag vet självklart att sadlar inte kan provas ut via internet. Men det hade varit väldigt intressant att få synpunkter och tips utifrån dessa bilder. Jag funderar även på varför de flesta sadlar glappar. Har blivit tipsad om att prova en Prestige original 37, men de verkar inte vara så lätta att få tag på (är inte säker på att vidden räcker till). Är också i funderartagen på att måttbeställa en Childeric, men har provridit en och trivdes inte helt hundra med den och det är ju mycket pengar då...

Sv: Enorma sadelproblem

många av sadlarna du visar tycker jag är för trånga.... utifrån bilderna ligger nog prestigesadlarna bäst, men även dom ngt smala.
med tanke på att dom som Inte glappar är mer åt det svängda hållet innebär det nog att du överlag provat för raka sadlar. kollar jag på hans rygg så har han en liknande linje som min, med höjd framtill men med en liten "dipp" bakom manken. en sån rygglinje behöver oftast en sadel som är lite svängd, så att sadeln kommer ner på ryggen ordentligt. hur vid bom ansåg ridin att han behövde? såg en 4,5 till salu.

Varför behöll du inte Prestige GS-sadeln då, ser ju ut att ligga bra? :)
Vad är det för bomvidd på Globus Loke du provade?
Jag har också problem med glappande sadlar, men boven är för smala bommar. Uppskattar att min häst är ca 110 grader bred. Globus ligger bra på hennes, bomvidd 38, men hon har ganska rak rygg! Kanske du skulle testa vidare sadlar, men lite mera svängd bom...

+4 trodde de att han behövde. Fick hem en Henri De Rivel idag, vidd 4,5 (xtra vid), var snudd på för vid men låg konstigt, som helt löst och glappade VÄLDIGT mycket... synd för det var en himla skön sadel.

Har provat en vidare Crown också, men precis samma problem med den, släpper helt i bak.

Kanske skulle ha skrivit att det är en dressyrsadel jag är ut efter. Provade Golden Staren bara för att ha något att jämföra med, men den ligger faktiskt inte helt tokigt, lite högt ovanför manken men inte något enormt.

Loken är bomvidd 36, upplever att den är lite för vid då den sjunker för mycket när jag sätter mig i den. Problemet är ju att Globus sadlar är så fruktansvärt osköna, stenhårda och oföljsamma, ingenting jag vill träna dressyr i, tyvärr...

Hejsan!

På min häst blir det samma problem, har provat sadlar en hel sommar, köpt o sålt osv provade ca 15 märken innan jag gav upp och tog ut sadelutprovare.

Synd att du inte har den möjligheten, jag fick iaf specialbeställa en prestige med tjockare paneler i bak för hon behövde en sadel som var mer uppbyggd i bak.

Kanske e nåt sånt du behöver till din häst också, tyvärr svårt o hitta begagnat.

Sen finns de säkert andra märken som funkar som jag inte provat men jag orkade verkligen inte prova mer själv.

Det är verkligen riktigt jobbigt att hålla på och prova själv, skicka sadlar runt hela sverige osv. Hade varit så otroligt skönt att kunna åka till en större firma med mycket sadlar och verkligen prova allt, men det går ju inte...

okej, den jag såg var jäkligt billiga så frågan är om den finns kvar, men kolla annonserna här på buke.

annars tycker jag du ska leta efter en 37a, jag hittade ju en så dom finns.. :) alt köpa en från affär, du måste väl få lämna tillbaka den om den inte passar i bomvidden? går ju att göra stoppningen extra mjuk också. åtminstone billigare än en childeric som du inte riktigt gillar.

Undrar om man får lämna tillbaka även om man beställer, de flesta affärer brukar ju inte ha 37 inne?

Det tar ju lite emot att beställa en Childeric för 30000;- och så är man inte helt hundra förjust i den. Fast nu börjar det ju kännas som att jag får anpassa mig ;)

Det verkar ju som att de flesta sadlar som är så pass vida (eller går att göra, tex Wintec Isabell) är alldeles för raka. För de jag provat är ju Crown, Globus, FB och de är ju alla rakare sadlar. Det MÅSTE vara det som gör att de glappar, har ingen annan förklaring på det... för de är ju inte för vida... Fast iofs HdRen är ju inte direkt spikrak, men glappade ju fruktansvärt iaf... jag blir galen.

Senast ändrad:

ja det tror jag också på, märkte ju det själv när jag letade efter ngt som var vidare än 37. dom enda som var tillräckligt breda var för raka och gjorda för en helt annan typ av häst.

du får höra runt lite. är ju inte så att det är en specialbeställning, den finns i lager hos grossist och är en standard bomvidd. fråga om det är meningen att du ska få dåligare service bara för att din häst är bred?? :cool:

den childeric som du red i kanske inte passade dig så bra? kan ju vara tillverkat för en ryttare som ser helt annorlunda ut.

Ska provrida HdRen imorgon igen, ska testa padda upp den något framtill eftersom den var lite vid, kan ju vara därför den glappar. Gillade verkligen den. Är det bara så att den är för vid så är det ju lätt att stoppa den framtill. För den borde inte vara för rak, ser mer svängd ut än Crownen när man jämför dem. Ska fota också!

Ska kolla upp det där med Prestige sadlarna, kan man få hem en ny 37a på prov så hade det ju varit perfekt.

Det är ju det som är svårt med begagnade Childeric, förmodligen var den sydd åt en helt annan ryttare och en helt annan häst. Jag funderar isåfall på en islandsmodell, men utan stoppning på "lillkåpan", om det nu går att få det så. Har ju haft funderingar på Röösli också, men som jag förstår det så beställer de flesta med vida hästar hellre Childeric då Röösli oftast inte blir så vida som man behöver...

ja, jag frågade en röösli åf om dom kunde göra en sadel som passade arrow, och hon sa att röösli inte gjorde så breda sadlar. så av dom dyrare märkena så är det nog bara childeric, equipe och amerigo som är tillräckligt vida..

Kan ju kanske tillägga att jag har ju tidigare haft en Cobra CC (ser ungefär likadan ut som Amerigo CC) men det var innan han breddade sig såhär enormt. Den följde rygglinjen rätt bra. Förra ägarna har ridit med en Wellington (men den fick jag väldigt ont i ryggen av).

Är det inga fler som har några synpunkter och tips? :idea:

Jo jag såg det, men det är 18", täcker nog hela min "ponny"...

Jag har provat en Cobra XW i 18" på min "ponny" på ca 155 cm med drygt 100 grader i vidd. Sadeln var OK i längd för honom, men för vid. Vidden blev OK med fårskinnspad. Jag tyckte att Cobran var ganska liten i sitsen för att vara 18". I och med att det är rundbossor på den blir den kortare för hästen än en sadel med kilbossor. Tyvärr var sadeln för svängd för min häst så den fick åka tillbaka. Annars var det en trevlig sadel som var lätt att sitta rätt i för mig.

På några av bilderna ser det ut som att du har sadlat lite långt fram, men det kanske är en synvilla. Jag tänker då på t.ex. Loke, Reflex och Dominus.

Nu är jag inte speciellt duktig på den här med sadlar och jaghar själv problem nästan hela tiden, men jag kan bara säga vad jag tror och tycker. Jag tycker av att bara kolla på biderna, så ligger Prestigen bäst, och du säger själv att den glappar minst. Kan du då inte köpa en prestige och värma om den till den bomvidden du vill ha?? Bara en liten tanke.
Jag bor i mellansverige och här finns det flera stycken som värmer om Prestigesadlar.
Lycka till i letandet. Snart ska någon få ta tag i mina problem också :)

Sadlarna ligger en bit bakom bogbladen. Han är väldigt bred över bogbladen så det går i princip inte att sadla för långt fram. Så jag tror att det är bilderna och det att sadlarna ligger helt fel på honom som gör att det ser ut så.

Tror att en Cobra blir för svängd på honom.

Får en Amerigo på prov snart, passar inte den så blir det nog en Prestige...

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 245
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 314
  • Låst
Dressyr Sadeltråden har blivit väldigt lång och responsen där är dålig. Jag har ett väldigt jobbigt sadelproblem, har provat ett helt gäng...
Svar
18
· Visningar
4 077
Senast: break_a_leg
·
Utrustning Snälla ni, hjälp mig att bestämma mig för om jag ska köpa Prestige Venus-sadeln jag har hemma på provning eller ej...... Fakta om min...
Svar
10
· Visningar
1 120
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V