Enögd travhäst!?

A

alma

Min ettåring skadade sitt höger öga i hagen igår, tyvärr så illa att vi fick bege oss till de härliga 30 milen med transport till Helsingborg. I Helsingborg ansåg man att det var bäst att plocka bort hela ögat..... Operationen gick enligt veterinären bra men nu kommer då nästa fråga! Hur påverkar dettta henne i framtiden.... ¨Någon som har någon erfarenhet? Nått man ska tänka på? Jag vet att det finns en del duktiga travare som är enögda!!!! :)
Hon skötte sig över förväntan vid tömkörning och tanken var att hon skulle vara i vagn i början av juni. Får se hur hon funkar när vi sätter igång igen. Det kanske inte är någon större skillnad för henne. Känner sig bara lite ledsen och orolig just nu, känns säkert bättre när jag hämtar hem henne!!!

förra året skötte jag en travare som nästan var blind på vänster öga. men han tävlade ändå och så, inte för att det gick så bra men det berodde väl inte på ögat. han var lite farlig att rida däremot, kastade sig in i träd och sånt om han blev rädd. :crazy:

En tränare som min syster har jobbat hos har en häst i träning som heter Top Vision, ironiskt nog, och hon har bara ett öga. Syrran säger att den enda skillnaden mellan att köra henne och en annan häst med full syn är att "Toppan" kastar med huvudet i sidled för att se saker även på den sida där hon inte har något öga.

Graze Rib, ett underbart litet enögt sto som sprang in en ´himla massa pengar på sin tid. Adielsson hade henne i träning. Det man såg var att hon alltid hade huvudet lite på sned, i övrigt var hon som en vanlig häst.

Sen har vi ju aktuella Elsa ur Dijon som är enögd
Vi hade på 70 talet tror jag det var ett sto som var enögd...Rappakalja hette hon om jag inte minns fel...startade gjorde hon men jag kommer inte ihåg ifall hon var så bra eller inte...men det behöver ju inte ha med blindhet att göra att hästar inte blir bra :angel:

Minns du Rappakalja :D
Hon vann 4 lopp såg jag iallafall :D
Kjell Skoog på Färjestad hade henne om jag inte minns helt galet..har lämnat 2 avkommor som startat iallafall :)

Jag troooor jag måste ha läst om henne, fast det finns ju en minimal möjlighet att hon startade när vi var på Färjestad 1976 eller 1977. Men jag har ändå någon ryggradskänsla av att jag sett henne i verkligheten???

/// ghost

Det går säkert bra.

Jag vet en travare som fick en pinne i ögat när han var föl. Sen hade han lite problem först. Ramla omkull på banan och sånt. Men nu är han bra och har inga problem med det. han är fem år.
Han heter Game Setter och ska starta i v75 finalerna på Solvalla nu ihelgen. Så visst finns det bra enögda travare. :)

Jag kände ett sto som fick ögoninflammation. Pga detta blev synen väldigt dålig, men istället för att låta henne ha kvar ögat och se lite så tog veterinären bort det, hon var en bra utbildningshäst i många år.

Det enda jobbida var att man fick göra allting (sela leda mm) från fel håll, ibland glömde man det och då såg hon ju inte en. Blev lite knas ibland.
Man får tänka till en extra gång.

..................
Jo men visst!!!

Hej Alma!
Jag har erfarit några enögda hästar,en arab han höll alltid huvudet lågt när han reds.
En mycket fin ridhäst som dessutom var en duktig hopphäst upp till 1,20.Han hade som en grop där ögat suttit,och tyckte inte om när man ville göra rent där.
Jag tycker inte du skall vara orolig över detta
,men ge henne gott om td att läkas ordentligt.
Omhon är så fin att tömköra så blir det säkert inga som helst problem.
För ofta har ju oftast bra hästar en alldeles speciell historia.
T.e.x Olle Hedins Julius Cesar,skar sönder ett knä som 2-åring så allvarligt att en uppgjord affär ej blev av,
i helgen sprang han in 220.000 till sin fam.
Inte så dumt! :banana:
Min pappas kompis hade en häst som hette Golden One Eye,
det va i och för sig på "dackefejden",en travare.
Gissa varför han hette det!?Kommer inte ihåg hur det gick för honom.
Var inte orolig,vänl Stally :)

Jag har träffat en travhäst med bara ett öga i Eskilstuna. Kommer inte ihåg vad den hette, men den stod iaf på träning där och det gick väldigt bra för den med tanke på omständigheterna. :)

Allt har gått kanon. Hämtade henne i förra måndagen, jätteskönt att få se henne igen!!!
Inga problem att lasta och när vi kom hem var allt som vanligt :confused: Hon sprang i hagen, bockade och busade! Inga problem att sätta på grimma, leda på båda sidor och så vidare. Det enda kan vara att hon slår i huvudet ibland när hon tittar ut ur boxen och det händer något lite plötsligt.
Hon går med de andra hästarna och vi har börjat tömköra igen och det går lika bra som innan olyckan. Skönt att äntligen få e cool häst!!! Det blir inte så vackert men å andra sidan så gör det henne bara mer speciell :love:...

Hej Alma!
vad skönt att det har gått bra med din häst.
Sören Nordin hade en häst som hette Ron B. Hanover
som visade sig vara blind på ena ögat.
Du kan läsa om de i Sören Nordins bok,Travet blev mitt liv med nya travskolan.
Den hästen startade sedan i Hambletonian,sprang in 600.000 dollar och hade rekord på 1,11,0.
hälsningar

supersvanen :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV