Enligt TR II

M

marija

Mom 217 så står det "Vid lokal tävling får ridstövlar bytas mot jodphursskor och shortchaps utan fransar".
Nu på senare år har det ju kommit sådana där "hårda" shortchaps som tillsammans med matchande jodphurs ser exakt ut som ridstövlar. Är dessa tillåtna på regional och högre dressyrtävling? Såg nämligen en tjej med den kombinationen på reg. dressyrtävling i Mjölby härrom helgen och blev fundersam.
Marija

Sv: Enligt TR II

Jag tror att det är helt okej, för det ser ju ut precis som stövlar...och ser även bättre ut än chaps!

Dottern tävlar i läderridstövlar så för vår del är det inte aktuellt jag var bara nyfiken på om man kanske hade "luckrat" upp reglerna:D
Marija

Nej, jag trodde väl inte det, får väl vara schysst och säga till lite fint nästa gång man ser det på en regionaltävling. Inte kul att bli utesluten pga stövelskaften..:(
Marija

PrinceFair skrev:
eftersom det är ridstövlar som gäller på reg och högre enl TR är det inte tillåtet...

vad konstigt, för jag har sett två tjejr som tävlar reg. som hoppat med j.whitaker - skaft, (ser precis ut som ridstövlar) eller har jag missuppfattat? :S

i hoppning får man ha det. det är endast på elittävling där man måste ha stövlar

i dressyr måste man ha stövlar from regional nivå

PrinceFair skrev:
i hoppning får man ha det. det är endast på elittävling där man måste ha stövlar

i dressyr måste man ha stövlar from regional nivå

Måste det vara spec. strövlar eller kan man rida med vanliga graninge stövlar som finns på de flesta (*dal) gra**gården butikerna?

Graninge stöveln är ju väldigt omtalad och förbjuden på vissa klubber för den var farlig, jag har ännu inte fattat varför. Men det ska gå att tävla med den ja!

Oj förlåt så hemskt mycket. :smirk:
Tog du illa upp?

lektra skrev:
Graninge stöveln är ju väldigt omtalad och förbjuden på vissa klubber för den var farlig, jag har ännu inte fattat varför.

Graninge stöveln är väldigt lätt att fastna med i stigbyglarna. DEls är de klumpiga och breda i foten, och dels har de räfflad undersida vilket alltså inte är bra om man ramlar av...Har själv vart med om en olycka p.g.a att jag fastnade med graningestövlar och skulle aldrig rida med dem längre...

precis!
när jag gick Rik0 dömde kursledaren "ut" mina stövlar (graninge), dock på ett schysst sätt. sa precis som du skriver, dom är för klumpiga och har riktiga traktorsulor. iaf de nya modellerna, den äldre var tydligen lite nättare och säkrare...

red med dem kursen ut men sen glömde jag dom lite lämpligt i växjö när jag skulle åka hem, så ag var tvungen att köpa nya.. :D

Detta är jag 100% säker på då jag hade exakt samma fundringar och vi bestämde oss för att bena ut exakt hur det var!

Man får inte rida med ngn form av chaps, "hårda" stövelskaft eller mjuka på regional tävling. Inte ens om de liknar stövlar. De ska sitta ihop med skon, annars är det inte tillåtet.

marija skrev:
Nej, jag trodde väl inte det, får väl vara schysst och säga till lite fint nästa gång man ser det på en regionaltävling. Inte kul att bli utesluten pga stövelskaften..:(
Marija

Visst kan man det, men det är bäst att säga det på ett shysst sätt, många kan bli en smula irriterade och bäst att inte dra uppp det innan start ;) :p
Personligen kan jag även tycka att det kan kvitta om det ser snyggt ut, det påverkar ju ändå inte ritten.
Däremot kan jag förstå såna som klagar på sånt som påverkar ex. för långt spö, sporrar mm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka