Enkla byten

scientifical

Trådstartare
Satt och ögade igenom lite LA-program och insåg att jag inte har 100% koll på de enkla bytena. Vad bör man tänka på angående hjälper, timing o.s.v.? :confused:

Sv: Enkla byten

Först och främst, att man rider dom en bit i taget, Så att man har full kontroll på varje del i sig.

fatta ifrån skritt, att den skrittar med energi ända fram till fattningen (korta steg, men med vilja framåt) och kommer fram i kort galopp (inte häver sig iväg framåt).

Sedan avbrotten, att kunna korta galoppen så mycket man bara kan (tänk laddad häst, galopp på stället, omväxla med att gasa iväg från det läget med, typ frisk arbetsgalopp så man har kvar energin och framåtbjudningen) och därifrån bryta av till skritt (så att den inte faller fram-inte tvärnitar - vilket det blir om den inte är samlad nog).

Skritten däremellan måste vara framåt, man får skritta som en halv 20m volt i början när man tränar, så att man inte känner att den 'kastar ankare', utan skrittar på. (stoppar det fortfarande, 20 m senare, blir det inte direkt bättre om man bara tränar på 5 steg (för då kommer dom aldrig fram där och lär sig inte att man ska ta för sig där). Så hitta gasen emellan, det drar alltid ner ganska mycket, hur bra själva övergångarna är, om den inte skrittar emellan. (visar också på lösgjordhet).

Efterhand kommer man alltså kunna sätta ihop det på kortare och kortare sträcka, så att det till slut bara blir 3-5 skrittsteg emellan (med kvalité!)

Det svåraste i träningen här tycker jag oftast har varit att kunna reglera skritten. Skritten är väl den gångart som är mest svårpåverkad, och det är få som tränar på den ordentligt. Träna tempoväxlingar där med, så att du kan rida ökad, samlad, mellan, samlad, ökad, arbets osv. utan att det tvärar, ormar eller på något sätt känns som att det stoppar upp. Det är jättenyttigt att träna just på att kunna korta upp utan att det stoppar upp (skitsvårt med : P).

Att kunna reglera takt och tempo är A och O!

... så hästen får ju vara rätt väl förbered för uppgiften för att det ska bli bra, den måste kunna reglera takten och tempot och kunna samla sig rätt ordentligt.

Lånar lite här men jag har lite problem med enkla byten. Fattningarna är inga problem dom går som en klocka men att gå ner i skritt. Vi kämpar och kämpar med dom. Antingen går han direkt ner till skritt - men huvudet rakt upp eller är han kvar i form men lägger i trav:(
Ibland på träningarna kan det gå jättebra men sen på tävlingsbanan lyssnar han inte alls. Han är grön på tävlingsbanan än men till hösten skulle vi behöva kunna dom där bytena x)

Samma sak när vi ska rida upp på medellinjen. Så fort jag vänder upp så blir det full galopp och verkligen drar iväg och efter det väntar ett slide stop. Både jag och domaren skrattar varje gång:angel:

Det låter som att han inte är riktigt stark nog. Träna vidare på övergångarna och vänta lite med att gå ner till skritt och träna på att göra väl balanserade övergångar till trav, korta så mycket du kan i galoppen och kom fram i kort trav, sedan öka på igen (efter bara 2 steg typ) till arbetstraven.

Tempoväxlingar i galoppen är jättebra, öka på till frisk galopp, (så mycket du har bra kontroll över) och minska så mycket du kan, genom att 'sätta' honom, försök att bromsa i handen så lite som möjligt (det får hellre ta ett par språng 'för mycket'). Pressa inte den kortaste galoppen mer än ett par språng bara i början, så att den biten han faktiskt gör blir bra (så att han orkar jobba och inte blir för trött och 'tappar sig').

Kommer inte ta mer än 2-3 veckor om du tränar intensivt innan du kan börja testa att gå ner till skritt. Låt honom bryta av i två steg till en början så att du bryter ner till trav och därifrån skritt, så att han behåller balansen hela vägen ner. Det är styrketräning som ska till för att ska orka göra bra avsaktningar direkt till skritt. (och när när han orkar så kommer han orka hålla uppe ryggen och huvudet kommer att stanna kvar). = )

Vilken fantastisk förklaring!
Jag jobbar också lite med detta på ett par av mina hästar och har bekymmer med just nedtagningarna. Äntligen någon som uttryckt det hela på ett prydligt och konkret sätt!:bow:

:bow: du förklara himla bra! *gilla* :D

för övrigt kämpar vi fortfarande på med det, nu har vi kommit så långt att vi kan göra dom ok tävling, dock "bara" när jag är redo och klar = alldeles för tidigt... :angel:
den som väntar på något gott...

Åh har varit på träningsläger nu, bara ett kort med 3 pass. Idag satte vi de enkla bytena. Rida några språng i riktigt samlad och sen när vi ska bryta av så bara lade jag ner handen och bromsade med sitsen. Han gjorde det super :)
Men du har helt rätt han är inte så stark, speciellt inte i ryggen men det går framåt nu :D

Jag läste någonstans att för att få fina övergångar ska man inte tänka "avbrott", utan snarare "skritt", om man t.ex. går från galopp till skritt. Tänker man avbrott stannar man upp i ridningen eller hur jag ska säga efter själva övergången och skritten blir lite vad den blir innan man börjar rida igen (samma sak från galopp till trav).

Jag har framförallt de senaste åren blivit förbluffande medveten om hur väl ens tanke förmedlas till hästen, utan att man kanske är medveten om det. Med hjälp av tanken hjälper man hästen att förbereda sig.
Mitt nya problem i enkla byten är istället att när jag väl tänkt avbrott (om t.ex. 10 meter) vet min häst vad jag tänker och jag får jobba på att verkligen rida galoppen fram till avbrottet snarare än att få en bra övergång, för den vet hon redan om. :)

Ett annat tips är att andas ut i övergången mellan galopp och skritt, då slappnar man lättare av. Skritten har en förmåga att bli väldigt kort och spänd om hästen är ivrig så att andas ut fungerar väldigt bra på lite piggare pållar, som min. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: MML
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: Meglio
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 375
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar