enkelt byte

dramatik

Trådstartare
Har ett sto som är helt omöjlig att göra byten med, när hon vet att det vankas ett byte tar hon nästan bettet och öser iväg och sen byter hon till korsgalopp i 80% av alla gånger jag har försökt...
Någon som har ett bra tips på hur man får bort denna ovanan eller vad man ska kalla det?

Sv: enkelt byte

Det finns massor av övningar som motverkar detta.
Men i första hand handlar det om att hästen inte får byta innan du bett om det.
Gör någonting annat. När du sätter hästen i position för galoppombyte så fortsätt istället rakt fram utan att byta, byt varv men inte galopp, driv fram hästen i den "gamla"galoppen, bryt av mm mm
Se till att du varje gång låter hästen vänta på din hjälp för bytet och att den inte byter av sej själv.

(svårt att förklara hoppas du fattar ungefär hur jag menar)

Menar du enkla byten eller galoppombyten?
I ett enkelt byte saktar man av till skritt och fattar sedan den nya galoppen. Ett galoppombyte däremot innebär att man byter från den ena galoppen till den andra, utan mellanliggande skrittsteg.

Jag har försökt med lite olika saker faktiskt, som du säger Dalsland så har jag försökt att göra som du säger och driva fram henne i den gamla galoppen, men efter ett tag känner hon att det är fel och byter ändå...hom brukar lyssna på mig och byta när jag ber henne, men när hon gör det så har han ju redan rusat iväg innan det och när hon byter sparkar hon först bakut och byter sedan, för det mesta till korsgalopp.

Kaji:När jag gör som du menar, dvs att sakta av till trav eller skritt och sen fatta ny galopp så funkar det utan problem, det är bara precis när jag ska byta från den ena galoppen till den andra utan paus emellan som det blir såhär tokigt....

Först måste fattningarna funka 100%, sedan den förvända galoppen. När hon kan förvänd galopp så är det ganska lätt att bara "glida" över i den "rätta" galoppen från den förvända. Ett tips är att göra sluta innan fattningarna, då får du med bakdelen bra o det blir rätt galopp lättast. När du sedan vill byta galopp är det bara att göra en sluta i galoppen o sedan bara be om den nya!:)

Hmmm...det hade kanske funkat, men det är så också, att hon blir lite stressig ibland i galoppen, spec om man lägger på skänkeln för att flytta henne, och så har hon sina dagar när hon är väldigt skänkelsur, så hon är ju typiskt stoig i tempramentet...

Förvarna inte så mycket :)

Galoppera och se till att du har henne i full balans, att det känns som att NU är det bara att lägga om hjälperna så byter hon, och så gör du det!

Kastar de sig iväg osv. så är det i många fall osäkerhet, hon vet inte riktigt vad du egentligen vill.

ta i tu med skänkelproblemet först då. accepterar hon inte skänklar när du ska flytta henne så träna på det. öppnor, slutor och skänkelvikningar i galopp (och skritt och trav:D )och få henne att acceptera att du hjälper henne och visar vägen med skänklarna.
lycka till.

dramatik_87 skrev:
Hmmm...det hade kanske funkat, men det är så också, att hon blir lite stressig ibland i galoppen, spec om man lägger på skänkeln för att flytta henne, och så har hon sina dagar när hon är väldigt skänkelsur, så hon är ju typiskt stoig i tempramentet...

Om hon inte accepterar skänklarna så måste du lämna de mer avancerade momenten åt sidan o gå tillbaka till grundjobbet. Att ens fundera på byten med en häst som inte galopperar lugnt o accepterar tryck är ju dömt att misslyckas.

jobba på med grunden, sen kommer nog bytena av sig självt!

sasucatu skrev:
Om hon inte accepterar skänklarna så måste du lämna de mer avancerade momenten åt sidan o gå tillbaka till grundjobbet. Att ens fundera på byten med en häst som inte galopperar lugnt o accepterar tryck är ju dömt att misslyckas.

jobba på med grunden, sen kommer nog bytena av sig självt!

Jag tränar jättemycket på skänkelvikningar, öpnnor, slutor, fram och bakdelsvändningar och allt...
Men som jag sa, det är inte alla dagar hon är skänkelsur, utan bara ibland...
Men det är klart att det är kanske svårt för er att ge råd också när ni inte har sett oss irl...
Men tack för alla råden ändå, jag ska prova alla...
MVH

Jo, man kanske skulle säga ngt helt annat om man såg er, o så är man ju inget proffs heller:crazy: :D

Hoppas det löser sig!:)

Tack så mycket....jag ska jobba vidare på det, någon gång får man ju nog rätt på det...skam den som ger sig:D

Jag har precis samma problem som du.
Svaret är: luckor i utbildningen, lösningen? fyll i luckorna.

Hur? Ta hjälp av en tränare!

/ Xenox - som precis är hemkommen efter tre dagar hos dressyrtränaren.

Hmmm,. men det konstiga med min pålle är att det inte finns några luckor i träningen, jag vet inte vad det är som går så tokigt och jag tränar för en duktig tränare och så, men vi får inte rätt med problemet...

din häst kanske inte har tillräckligt mycket kraft i bakbenen (läs tillräckligt mycke muskler).. min häst gjorde inte galoppombyten (han kunde men gjorde det inte) men efter ett år så gör han glatt galoppombyten.. tom i vart 5 språng! så fort han är det minsta trött så slutar han helt, så gör det gärna tidigt i ridpasset.

Min häst gjorde precis likadant. Och han kan gå i förvänd galopp hur länge som helst så det handlar inte bara om det.
Jag fick tipset att rida på en volt - i galopp. Sen - utan förvarning vända in i volten och byta varv. Vända igenom volten heter det väl på fackspråk. Jag gjorde varvbytet plötsligt och ganska snävt. Samtidigt gav jag hjälperna för byte förståss. Detta funkade på nolltid! Jag tror att knepet ligger i att man inte själv sitter å förbereder sig - man är liksom fullt upptagen med själva varvbytet, och att hästen måste byta för att klara balansen.

dramatik_87 skrev:
Hmmm,. men det konstiga med min pålle är att det inte finns några luckor i träningen, jag vet inte vad det är som går så tokigt och jag tränar för en duktig tränare och så, men vi får inte rätt med problemet...

Om din häst inte accepterar skänkeln så har du en STOR lucka i utbildningen. Backa.

Madick skrev:
Om din häst inte accepterar skänkeln så har du en STOR lucka i utbildningen. Backa.

Jo, hon accepterar skänkeln, som jag skrev innan, det är bara vissa dagar hon inte gör det, som tex när hon brunstar!
Hon är väldigt stoig av sig då nämligen och är nästan omöjlig att ha och göra med under de dagarna, men annars så accepterar hon skänkeln utan problem!

Utbildningen ska ha lärt henne att man lyder OAVSETT om man brunstar eller inte... Jag förstår vad du menar, man jag accepterar det inte av mina ston och det går att lära dem att stoig får man vara på "fritiden", inte i arbetet.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 429
Senast: Piaff
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 435
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3