Enkelt byte...Galoppombyte!

J

jjeg

Vill gärna ha tips på hur jag ska jobba hästen när vi nu ska börja med byten. ....rider förvänd galopp utan större problem, på fyrkantspår och 20 meters volter och stora serpentiner...Rättvänd galopp på 10 metervolter...
Det vi försöker träna nu är Galopp till skritt och galopp igen ... problemet är att få han från galopp till skritt...Blir alltid några travsteg innan han kommer ner i skritt. ska man vänta med detta och stärka han ännu mer...

Sv: Enkelt byte...Galoppombyte!

man kan ju inte riktigt förvänta sig att hästen ska kunna bryta av till skritt direkt från galopp första gången man provar. h*n har väl inte styrkan riktigt, men samtidigt kan du ju inte lägga det åt sidan helt och prova igen om ett par veckor och tro att det ska funka felfritt.. ;)

låt det bli en del travsteg i början, se bara till att du inte hetsar upp dig eller blir arg för att det inte "funkar", beröm när det blir rätt, och med tiden kommer hästen orka sakta av direkt till skritt...!

Du måste kunna minska galoppen så att hastigheten tillåter skritt.
Om du har för hög fart kan hästen inte skritta så fort= trav

ockej lite off topic men jag vill bara säga det att jag och min häst gjorde vårat första byte ihop igår!:D PLUS att det var ett rent byte gör ju inte saken sämmre!:banana: Sorry,.. men jag är så glad så jag var tvungen att skriva det!

axel skrev:
Du måste kunna minska galoppen så att hastigheten tillåter skritt.
Om du har för hög fart kan hästen inte skritta så fort= trav

Bra svar!
Dessutom kan du tänka lite S form när du ska sakta av i fall du gör det som om du ska byta om volt. Om du går i vänster galopp och ska byta till höger. Ta han hon lite öppna å sväng en aning till vänster sen direkt när den saktat av till skritt sväng lite gå öppna åt höger å fatt ny galopp. De här med S tanken är bra.
Var noga med att sakta ner ordentligt med sits å överskänkel innan bytet! Lycka till!

Jag har ju utan problem gjort några byten ;) jag var salig i flera dagar efter ;)
....en bekant sa bara till mig...Prova bara göra ett byte ...sagt och gjort så gjorde vi det ...jag blev själv så förvånad och naturligtvis lycklig när han gjorde bytet så jag blev alldeles till mig ;)....Så han kan ju ...

FeatherCloud skrev:
man kan ju inte riktigt förvänta sig att hästen ska kunna bryta av till skritt direkt från galopp första gången man provar. h*n har väl inte styrkan riktigt, men samtidigt kan du ju inte lägga det åt sidan helt och prova igen om ett par veckor och tro att det ska funka felfritt.. ;)

låt det bli en del travsteg i början, se bara till att du inte hetsar upp dig eller blir arg för att det inte "funkar", beröm när det blir rätt, och med tiden kommer hästen orka sakta av direkt till skritt...!

Jag har inga förväntningar alls...Är bara glad till alla framgångar...Jag har ju tränat övergångar från galopp till skritt ett tag nu...och jag berömmer alltid i massor .....för min häst är så svag för smicker ;)
Så det är inte första gången vi gör detta......Det jag främst tänkte på var om jag skulle invänta några veckor/månader ...träna mer förvänd galopp rättvänd galopp och minskningar - ökningar och fattningar ...Eller så här kan jag formulera det...När ska/kan man börja träna galoppombyten...

Senast ändrad av en moderator:

Ickiz skrev:
ockej lite off topic men jag vill bara säga det att jag och min häst gjorde vårat första byte ihop igår!:D PLUS att det var ett rent byte gör ju inte saken sämmre!:banana: Sorry,.. men jag är så glad så jag var tvungen att skriva det!

Jag var lika glad ...:bump: så jag förstår din glädje...

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 331
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 720
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka