Enhästars Böckmann vs Thiel

MorvanMorr

Trådstartare
Ytterligare en hästtransportfråga.. :o

Jag står i begrepp att handla ett enhästars släp. Hade i princip bestämt mig för Böckmann Uno men hittade av en slump Thiel Pico. Kostnaden är i samma härad, de är ganska lika i utförande (Böckmann 5 cm högre och längre), Thiel lite lättare men det är inte så viktigt med min ganska lätta SWB (550 kg). Aluminiumkompositgolvet i Thielen har jag googlat och försökt läsa tyska sidor om, och såvitt jag förstår är det bra? (De lämnar 15 års garanti på golvet).

Har någon en erfarenhet eller åsikt? Vad jag förstår är Thiel ganska ny på den svenska marknaden men har funnits länge i Tyskland.

Får jag vara tråkig och tipsa om att hellre köpa ett beg kvalitetssläp?
Köpte själv ett böckmann men var inte nöjd, blev ett Boj istället och det är underbart.

Angående vikten på vagnen så tycker jag att lätta släp har en tendens att "lätta" och inte ligga lika stabilt på vägen. Jag hade ett vanligt tvåhästars böckmann och när jag lastade 470 kg ponny så hoppade och flög både han och golvmattorna omkring under färd. Körde jag båda hästarna gick det bättre och mattan låg still. När jag skrev om det här på buke så var det flera som upplevt samma sak.

Ytterligare en hästtransportfråga.. :o

Jag står i begrepp att handla ett enhästars släp. Hade i princip bestämt mig för Böckmann Uno men hittade av en slump Thiel Pico. Kostnaden är i samma härad, de är ganska lika i utförande (Böckmann 5 cm högre och längre), Thiel lite lättare men det är inte så viktigt med min ganska lätta SWB (550 kg). Aluminiumkompositgolvet i Thielen har jag googlat och försökt läsa tyska sidor om, och såvitt jag förstår är det bra? (De lämnar 15 års garanti på golvet).

Har någon en erfarenhet eller åsikt? Vad jag förstår är Thiel ganska ny på den svenska marknaden men har funnits länge i Tyskland.
det bästa är att åka och kolla på släpen :), känna på detaljer och provköra dem.
är stor skillnad att bara jämföra mått och läsa om ett släp och faktiskt använda det ;).

köper du sen nytt så är det ju smidigt att välja tillbehören så att det blir som man vill ha det :).

Tack för era tankar!

Böckmann har jag viss erfarenhet av, har lånat en kompis tvåhästars och var mycket nöjd. Även andra jag känner är mycket nöjda med Böckmann. Thiel är ju inte lika väl använt som sagt.

@skuggi jag har letat och letar efter begagnade också men har hittills gått bet. Har ganska låg dragvikt och är generellt orolig för gamla golv.. Men visst är det en möjlighet.

Tack för era tankar!

Böckmann har jag viss erfarenhet av, har lånat en kompis tvåhästars och var mycket nöjd. Även andra jag känner är mycket nöjda med Böckmann. Thiel är ju inte lika väl använt som sagt.

@skuggi jag har letat och letar efter begagnade också men har hittills gått bet. Har ganska låg dragvikt och är generellt orolig för gamla golv.. Men visst är det en möjlighet.
är sällan man ser enhästars som inte är ifor eller cheval, har ingen koll själv på böckmanns (aldrig sett ngn ens..) men åk och kolla och jämför flera olika.
jag tycker dock att thiel verkar trevliga :), speciellt att man kan ha som tillval med öppningsbara fönster/luckor fram som på en med frontutlastning :), är väldigt härligt att kunna öppna upp så att hästen får ordentligt med luft och kan titta ut då den står länge :p

Böckmann har jag tittat och klämt på mycket. Fördelen med Thiel är att man kan beställa till ett öppningsbart fönster - något min häst älskar. Det är tyvärr långt till Thiel-återförsäljaren (GTB och jag bor i Sthlm).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka