Engelskt mönster - hjälp!

uva

Trådstartare
Jag har inga vidare sytalanger, men nu har jag gett mig sjutton på att tillverka en docka som jag har mönster på. Mönstret är dock på engelska, och redan där börjar mina problem. Eftersom mitt syrelaterade vokabulär inte är något vidare ens på svenska, så blir det än värre på hebreiska... eh, engelska. Vore hemskt tacksam för hjälp med hur ni skulle tolka följande:

Plastic doll pellets. Jag har googlat och fick fram dessa, är det alltså samma som här heter plastgranulat?

Det står att dockans skinn ska vara i "flesh knit or velour". Velour gissar jag är velour ;), men flesh knit? Menas bara att man man behöver ett tyg till skinnet (duh :p) eller finns det faktiskt något som heter så? En googling ger bara sidor med bibelcitat :D

Shank buttons ser tydligen ut såhär, men vad heter de på svenska?

Viss risk för att fler frågor kommer att dyka upp föreligger :angel:
 
Sv: Engelskt mönster - hjälp!

Är ingen fena på just textilrelaterad engelska, men jag skulle tro att "flesh" syftar på färgen snarare än på kvaliten. Då är "knit" helt enkelt stickat tyg, typ jersey. Knapparna kommer inte jag heller på vad de heter, mer än "kappknappar" men jag vet inte om det är en etablerad titel... Man brukar ju tala om hals när man använder vanliga knappar. Min första tanke var annars hake/hyska men inte enligt wiki. Plastgranulatet skulle jag nog tro att du hittat rätt på.
 
Sv: Engelskt mönster - hjälp!

Ögonknapp. Man menar alltså att det är ett öga där bak att trä tråden i typ som nålsöga. vanliga knappar heter 2 hålsknapp ëller 4 hålsknapp.
Tyget du ska ha är hudfärgat stickat eller velor. kan du visa en bild på vad du ska göra? Blir inte så lite nyfiken.
 
Sv: Engelskt mönster - hjälp!

Tusen tack båda två! Nu känner jag att jag i alla fall börjar få lite ordning på vilket material jag behöver, det är väl alltid en början? :D Är för tillfället inlåst på sjukhus med sonen :(, men ska försöka få ihop en beställning på material när vi får komma hem. Det kan som sagt bli fler frågor då ;)

FannyN: det ska bli en liten prematurdocka (http://www.pytteliten.net/ > prematurdocka, jag verkar inte kunna länka direkt?), i samma storlek som ovanstående son när han föddes. För att slå två flugor i en smäll ska den dockan dessutom bli en av mina "skapelser" i ett nyårslöfte som jag har tillsammans med mina syskon :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp