Engelskt fullblod/Svenskt halvblod registrering

Q

quila

Hej på er

Jag har ett fullblodssto som jag vill betäcka med en halvblodshingst.
Är inte ett dugg insatt i halvblodsavel.
Kan avkomman registreras som svenskt halvblod?

Självklart!

Halvblod är korsningar mellan fullblod och andra raser. :)

Halvblodshingsten Jovial 369 hade 97% engelskt fullblod i sig!

En dum fråga kanske....

Ska inte fullblodsstoet då registreras eller stamboksföras hos asvh? För att få gröna papper alltså!

Lill / Stall Nöbbeled

Nej, det behövs inte. Man KAN stambokföra stoet, men inte förrän hon fått en avkomma. En häst ska/kan bara vara registrerad på ett ställe.

Sv: Engelskt fullblod/Svenskt halvblod registrering

Min häst är en fullblod/halvblodskorsning och mycket riktig registrerad som Sv Hbl...

Hoppas det blir en fin avkomma!!
:)

Jag tror att en fullblodssto får betäckas med halvblod och ger alltid en halvblodsavkomma, medans ett halvblodssto bara får betäckas med speciella hingstar.

Om man vill ha gröna papper på avkomman får halvblodsston bara betäckas med de fullblodshingstar som är godkända för halvblodsavel.

Blev det någon betäckning? Vem valde du i sådana fall?

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 127
Senast: Myrten
·
Avel Hej alla! Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige? Jag är mest nyfiken på Nordsvenska...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: skogaliten
·
Avel Hej! Jag undrar om det finns några där ute som har korsat PRE och Engelskt fullblod, och vad avkomman kan tänkas att användas till...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: animalasia
·
Kultur Min syrra önskar sig Lejonkungen på dvd i julklapp, och hon vill att man ska kunna välja mellan både svenskt och engelskt tal. Jag har...
Svar
7
· Visningar
678
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka