Engelskt eller tyskt?

golden_tinka

Trådstartare
Vad rider ni igentligen?:)
Så gott som alla inom den svenska ridvärlden kallar sin ridstil engelsk, men stämmer det?
Var över i USA, new england, 3 mån och jobbade med hästar, och där red dom engelskt, i mina ögon sett!:o
Alla överlag använde, ljusbrun allround eller hoppsadel, med fårullspad.
Huvudlag med vanlig nosgrimma och D-ring bett eller Egg bett.

Ryttaren för det mesta Jordphurs ridbyxor, och ridskor, ibland ridstövlar.

Formen på hästen var en något öppnare, och i ett högre tempo!
Dom använde sig inte lika mycket av samlande övningar som öppna, sluta, tempo ökningar mm som vi gör här.
Utan mer, arbete på spåret och ibland volter..
Hunter jumper var stort medans dressyr biten kändes mindre viktigt..
Huvudsaken var att hästen böjde på acken.

Nu säger jag inte att det var så här överallt men det var så här jag upplevde det!

Så hur är det igentligen? vad har den svenska dressyren fått sin stora inspiration ifrån england eller tyskland?;)

Sv: Engelskt eller tyskt?

Jag tror att begreppet "engelsk ridning" följde med westernridningen hit, det vill säga att begreppet är hämtat från USA där man ju vad jag förstås kallar den nordvästeuropeiska ridningen för "engelsk". Sen har westernryttarna använt begreppet som en beteckning på ridning som inte är western, och så har det smittat av sig så att en del av de vanliga ryttarna har börjat använda det om sig själva.

Det engelska inflytandet i svensk ridning hittar man knappast inom dressyrridningen - där ses väl snarast Storbritannien som ett U-land. Då har tysk och i viss mån fransk ridning haft betydligt större betydelse.

kan inte riktigt svara på hur det är i Sverige, men jag kan hålla med dig om USA. Här i South Carolina rider de flesta hunter (om man inte rider western förståss), bryr sig inte lika mycket om formen på hästen (mera uppåt, framåt), hoppning/hunter är populärast, och rätt många rider lite "hafsigt". (Det finns såklart jätteduktiga ryttare också, men även många tränare/"duktiga ryttare" som inte kan rida för fem ören). De första gångerna jag var på huntertävlingar var jag lite förvirrad, man var alla inne i "ringen" samtidigt och gjorde som dommaren ropade ut. Folk skrattade åt mig när jag inte fattade vad dom menade med "drop your irons" (släpp stigbyglarna). Under en klass, liksom? Lite mysko. Man rider omkring i fältsits, med lite kontakt med hästens mun, (huvudet mest upp i luften, ingen bakdelsaktivitet, huvudsaken är att man ler, trampar ner hälarna och sträcker på ryggen, och att hästen lyder ens minsta vink) Jag har blivit "slagen" av 6 åriga tjejer på sina gamla, skranliga ponnier som knappt orkar trava, bara för att de är så "söta", medans hästen jag rider går fint i form och trampar in under sig som en gud). Kanske är min sits som är gräslig... :smirk:

Jag har äntligen hittat en dressyrtävling, som jag red i helgen. Tack och lov! Men de anordnar bara 2 dressyrtävlingar per år här, medans de har hunter/jumper tävlingar var och varannan helg. Det är många rika ungar på sina magra, omusklade fullblod som flänger runt, bara koncenterar sig på att hoppa och inget markarbete/dressyr. Det är ett litet konstigt tankesätt bland flera, jag har sett personer som är jätteduktiga hoppryttare, som ser ut som frågetecken om man ber dem göra en skänkelvikning. I Sverige går utbildningen lite mer hand i hand, tror jag, och på så sätt blir det mera brett. Man tävlar/tränar inte BARA i dressyr eller hoppning, utan de flesta rider allround. Självklart menar jag inte att ha "hästen på tygeln" är det viktigaste, men har man ridit och tävlat i 20 år utan att ens funderat på hästens form eller att sitta ner i traven börjar man ju undra.

Jag tror att vi i Sverige rider mer tyskt än engelskt. Jag får alltid höra av dommaren att släppa sätet, jag sitter för tungt, och även att jag måste rida mer för underskänklarna. Jag har alltid ridit mer med sitsen, inte med skänklarna. Vet att det behövs i hoppning, men även i dressyren får jag höra att "man ska fatta galopp för underskänkeln". Antar att man får ta seden dit man kommer men jag rider med min sits "i smyg". :D

Senast ändrad av en moderator:

Kul att höra hur det ser ut på andra sidan den stora sjön! :bow: ;)
Kan tänka mig att det är lite mer "fritt" och friare form i USA. Vad jag förstått så är ju Westernridningen stor där och där rids ju hästarna i en ganska öppen form.

Jag tycker att den tyska ridningen kan vara lite för samlad och konterollerad så att säga. Märker att jag själv nog har en ganska tysk ridstil, i både hoppning och dressyr, försöker att lätta lite mer på rumpan i hoppningen, inte rida så kontrollerat jämt och låta hästen sköta det mesta (mer fransk/amerikansk stil).

Känner igen en hel del av det där!:o
Jag fick order av hon jag tränade för att använda mindre säte och mer ben..:eek: jag som avskyr att sitta och puscha fram en häst med benen..:crazy:

Fast Hunter Jumper stilen påminner i mina ögon sett väldigt lite om western, i western vill man ju fortfarande ha med bakkärran och höja ryggen trots att nosen får vara framme..;)

Annars kul att höra vad du anser att du rider!:) har själv noll koll på ridningen i frankrike!:o

kan det inte vara så att i Sverige rider vi svenskt!! Och försöker plocka åt det bästa från andra nationer:angel::D .

Sen tror jag att uttrycket Engelskt kommer ur valet av sadel!! Den typ sadlar som vi "Engelskt ridande" använder (dressyr, hopp och allround) är vidareutvecklade ur den typ av sadel som använts av engelsmännen vid jakt, hästmarknader, tävlingar osv Tom vår tävlingsklädsel kommer ju mycket här ifrån. England har väl den mest genuina hästkulturen ur nyhistoriskt perspektiv här i europa!!

Kanner igen det dar. Det ar lite likadant har pa irland tycker jag. Har svart att hitta dressyrtavlingar att aka pa, men det ar hunts eller hopptavlingar varje helg.

ja jag får hela tiden höra att jag måste ha starkare underskänkel, och jag blir lite "sur" när jag sitter och försöker rida dressyr för sätet och folk ropar "kläm åt med underskänkeln" hela tiden... De vill att jag styr hästen med underskänkeln, något som jag vägrar göra. Jag har försökt förklara "hur jag rider", men ibland är det bra att bara lådsas vara dum svensk som inte fattar vad dom säger och fortsätta rida som jag vill :angel:

Stå på dig. Underskänkeln behöver väl användas ibland, men kan man rida utan den med sätet och vikten så är det ju kanonbra. Det är ju dit vi strävar med ridningen (jag i alla fall)

Fint kan jag hålla med om;) Enorma hus, stora välpolerade, dyra bilar, att det stod en mustang eller annan sportbil utanför stallet var inte ovanligt...:D

Nu är det 20 år sedan jag var i England och jobbade, så deras stil kan ju ha ändrats. Men då red de med benen och inte med sätet. De var på mig att inte driva med sätet i dressyren. Här hemma brukade instruktionerna vara de motsatta, så extremt stark i sätet var jag inte. Så det kändes då som om min svenska stil var mer tysk än engelsk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka