Engelska ridtermer

sportyscorpion

Trådstartare
Jag ska till Portugal och rida Lusitano i november men behöver veta lite vad de olika termerna heter på engelska? Det jag letar efter är övningar som öppna och sluta, skänkelvikning osv samt skänkel och hjälptyglar osv. Någon som ridit utomlands som har en ordlista? :banana:

Sv: Engelska ridtermer

Vad roligt! Det kommer att gå jättebra! Du behöver inte kunna någon engelsk ordlista för olika termer. Portugiserna är vana vid att göra sig förstådda på ett enkelt sätt. Det kan t o m vara så att du blir förvirrad om du lär dig alla fackuttryck på ett korrekt engelskt sätt för ofta säger portugiserna på ett annat sätt ändå, trots att de menar samma sak. Bara att koppla av och ha kul! :)

Skönt att höra. jag har nu bokat mig för ridpass hos nuno vallos (?) hoppas d är ett bra stall. jag har fått höra att man måste vara beredd på att portugal inte har samma häst hållning, är. rädd för att de ska
vara dumma mot djuren...

Tror inte att du behöver oroa dig över att någon skall vara dum mot hästarna. Nu vet jag inte vem Nuno Vallos är, men portugiserna brukar behandla sina hästar väl. Åtminstone de flesta. De har en annan hästhållning (ofta) än vad vi har, men de gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. Portugal är ett fattigt land, det måste man ha klart för sig. Det gör att de kan ha svårt att köpa den typ av stråfoder som vi har här t e x, ofta fodras hästarna med halm och en jädra massa musli istället för hö/hösilage. Ofta så går inte ridhästar i hage heller, för det mesta beror det på att stallägaren inte har tillräckligt med mark och pengar till ordentliga staket. Det beror alltså inte på att de inte vill, bara på att de inte har råd. Eftersom man i regel inte kastrerar hingstar i Portugal så kan man inte släppa ut hästarna utan ordentliga staket. Sen lever sig många kvar i gammalt tänk också såklart, men oftast så är det ekonomin som sätter stopp för hur de egentligen skulle vilja ha det. Det jag har sett där är att folk sliter som idioter och ger sina hästar skor och mat innan de unnar sig själva någonting. Samt att många skolhästar är exceptionellt välutbildade! Har sett en annan sida också, men de utgav sig inte för att ha välutbildade hästar i o f s, det var ett turridningsställe. Det var inte så roligt... Summering, nej hästarna har de inte som de har det här, men de är vana vid sitt liv och finner en trygghet i det. Dessutom arbetar de i regel hårt och är nöjda med ett liv i box för de vet inget annat.
Oroa dig nu inte för hästhållning och engelska termer, du kommer säkert att få en upplevelse för livet! :) Man får ta seden dit man kommer.

Hej! Håller med Kryddan i allt. Känner inte igen namnet på tränaren - blev nyfiken.... Vart i Portugal ska du? Hur hittade du dit?

För mig som inte (till skillnad från kryddan) har förmånen att rida en utbildad lusitano till vardags var det en fantastisk upplevelse! De är bara så härliga och personliga :love: Shit vad avis jag blir. Måste planera ett besök där SNART!

Det var skönt att höra. Jag vill bara inte se någon slå hästarna utan anledning osv. Men i övrigt så vet jag att hästar inte behöver må dåligt för att de inte har det som våra pållar. Jag hoppas det kommer att bli en underbar resa :)

http://www.ridingestoril.com/

Det är stället jag ska till. Fick tipset via mintur.se.

Jag provade googla på ridning i portugal osv men fick bara upp företag som ordnar veckoresor och jag ska bara vara i Lissabon i 5 dagar. Vi åker först till Madiera en vecka å sen till Lissabon. Jag firar min 30 års dag där den 16 nov på en Lusitano :) Kan inte bli bättre. Om jag hade tid och råd skulle jag köpa en lusitano, så otroligt vackra hästar. Dock har jag ju aldrig satt mig på en!

KUL! Jag fick inse hur fördomsfull jag faktiskt är :crazy: (när jag studsade till av att se hopp-bilderna). Visst VET jag att hästarna är allsidiga - men jag inser nu att jag bara rört mig i dressyrvärlden när det gäller så'na pållar. Du får rapportera i november hörru!

Jag kommer nog att rapportera löpande på något sätt ;) Vet inte om han BARA har lusitanos, han har säkert andra tävlingshästar också men jag "beställde" en äkta lusse :D

Nu har jag bara ridit för en portugis. Men som Kryddan säger så var det inga problem trots att jag första gången var så nervös att jag knappt förstod svenska och än mindre engelska kraftigt bruten på portugisiska. :P
Jag lugnade rätt fort ned mig och kunde relaxa och förstå tränaren tack vare att han var så sympatisk, öppen och trevlig.

Den andra portugisiska tränare jag bara varit och kollat på, som tränare och vänner ridit för, var lika jordnära och villig att försöka förklara som han som jag ridit för.

Hoppas du får jättetrevligt!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka