Hej allihopa med fullblod!
Jag och min mamma är spekulanter på ett fullblod och det är mycket funderingar nu, så jag tänkte att det kanske hjälper att skriva av sig här med funderingarna man har =)
Jag va och tittade på honom igår, det är en valack född 2002 som är provstartad 5 ggr i sin ungdom men som inte gick in i startboxen. Nu är han hoppad litegrann på låg höjd (tävlad på typ 70-80 cm, inga vidare resultat) och kan typ bak- och framdelsvändning, skänkelvikningar, rygga, galoppombyten och sådär. Snäll och lugn i all hantering, tycker om att vara ute o skogen (går även att rida själv i skogen, stå själv i stall/hage). Verkar jättego och mysig =)
Nackdelarna är ju då att han luftsnappar, främst när han äter, samt att hans hovar inte är så vackra. Jag antar att det är vad man kallar "fullblodshovar", lite ankfötter sådär, med låga trakter. Han är även lite bukig, revbenen syns och han har dåligt med muskler över ryggen.
Det är främst hovarna jag oroar mig för. Vi har kallblodstravare just nu, och har haft varmblodstravare också, och vi är inte vana med hovar som ser ut på det här sättet

Hur är det att få ordning på sånt? Det lär ju gå tycker man, att iaf få dom bättre...
Gångartsmässigt så är skritten okej, och galoppen är fin men traven verkade inte vara nån höjdare direkt. Den va inte så taktmässig och det såg/kändes som att han liksom sprang och bromsade lite. Nu var han inte helt nöjd med mig på ryggen, tyckte jag det verkade som. Men ägaren sa att han va lite så första gången hon red också, så det kan ju såklart släppa. Han blev mycket mer avslappnad när vi red en liten sväng i skogen =)
Jag gillade honom som fan i sättet, tror att han kan passa mig och mamma, det är bara så ovant eftersom det är en helt annan typ av häst än man är van vid! Haha, kanske låter konstigt ^^ Vi ska iaf åka och titta på honom en gång till, mamma kunde inte vara med nu första gången på grund av jobb, så hon måste ju såklart med.