Engelska fullblodshingstar i Sverige

wrangler

Trådstartare
Finns det någon samlingssida eller liknande där man kan se engelska fullblods hingstar som står till förfogande i Sverige?

Främst inom ridsport men även galopp...

Eller måste man söka rätt på varje enskild på ASVH, galoppsport och likande??

Avelsvärderar man i regel fullblodshingstarna eller är det bara ett fåtal som avelsvärderas i SH's regi? Annars kanske det kan vara en sökhjälp tänker jag....

Jag söker en hingst med mkt bra psyke,trevliga gångarter och bra exteriör, ej för högställd!

Hjälp mig fullblodsfolk!

Sv: Engelska fullblodshingstar i Sverige

För hingstar verksamma i galoppavel i Skandianvien kan du beställa hingstkataloger från SFAF. Tror även att det finns en hingstkatalog på nätet, i alla fall har det funnits förut. www.sfaf.se.

Nej, det finns ingen samlad sida.

Det är skillnad på att vara godkänd och stå till förfogande. SH har ingenting med det att göra utan de godkänns av rasföreningar som godkänner fullblodsinslag.
Förutom nedanstående har jag sett annonser för fullblodshingstar som inte godkända av något förbund.

Hingstar godkända för galopp finns här http://www.skandinaviskgalopp.com/dw/sg/docs/01KAL-HKAT64sidNET.pdf

Hingstar godkända av ASVH kommer att läggas ut här http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx alltefter att de löser licens

Hingstar godkända för ridponnyavel läggs ut här http://asrp.equipe.nu/factsheet/list.aspx

Japp, fast i mitt fall "spelar det ingen roll" ifall dom är "godkända" eller inte. Jag ska betäcka ett quartersto och mina kriterier förutom de givna som bra psyke, exteriör och hållbarhet är förmodligen helt andra än för de som avlar halvblod, anglo, ridponny osv.

Eftersom en engelsk fullblodshingst är godkänd i AQHA bara den är registrerad så måste jag använda mitt eget öga och kunnande för att hitta en lämplig hingst. Jag vet bara inte hur jag ska hitta alla xx hingstar i Sverige.

Att jag tog upp SH var mer med tanke på att där kanske hitta några namn att kolla upp...

Ska titta på dina länkar,tack!

Förutom hingstarna godkända av ovan nämnda förbund får du helt enkelt leta annonser där hingstar erbjuds till betäckning.

En sak att tänka på om du ska använda fullblodshingst på Quartersto är att använd helst en hingst som är importerad från Usa och finns ursprungsregistrerad där. En kompis använde Steve's Friend (född i USA) på sitt quartersto och den avkomman var lätt att regga utan problem. Sen använde han en fullblodshingst född i England, och den avkomman var mkt svårare att regga, han skulle komplettera med både det ena och det andra, och när reg-beviset kom så fattades en del namn i faderns härstamning, inte så kul kanske.....

Oj då,

Ja det måste väl vara samma som när man betäcker fullblodsston med quarterhingst? Det som krävts då är att fullblodet är registrerat i Jockey club of north america eller i därav godkänd jockey club...

Man måste ju givetivis sedan registrera hingsten hos AQHA samt sända in dna prov dit så det får ju vara en hingstägare som går med på detta förstås.

Har du tipsa på några bra fullblodshingstar i Sverige förresten?

SF är väl död eller har jag fel?

Någon som känner till dessa fullblod/linjer och vet om det finns i några av våra svenska hingstar?:

Raja Baba
Turf
Is It True
Hatchet Man
Hawaii

TVÅ USA-FÖDDA FULLBLODSHINGSTAR

Eighty Eight Keys xx 821 (USA) (homozygot brun). Premierad A, poäng: 99898=43, mkh: 167 cm, brun.
Naturlig betäckning (N). Betäckningsstation: Lönnelids Hingststation, Lammhult, Småland: länk borttagen av moderatorn
Foto: http://www.angloarab.se/bilder/e_e_k1.jpg

Underworld xx 878 (USA) (homozygot brun), AB-premierad, 99787=41, mkh: 165 cm, mörkbrun, röntgad u.a. Finns på fryst semin (FAI).
Stuteri Team Piaff, HASSLARP:länk borttagen av moderatorn
Foto: http://www.angloarab.se/bilder/underworld_xx_878.jpg
http://www.angloarab.se/bilder/underworld_xx878_dvh602.jpg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Här finns fullblodshingstar godkända för angloarab samlade:
länk borttagen av moderatorn

Senast ändrad av en moderator:

Två fullblodshingstar jag vill rekomendera:

Melmac xx (e: diaglyphard) länk borttagen av moderatorn

Mr Carrera xx (e:Eighty Eight Keys) länk borttagen av moderatorn

Senast ändrad av en moderator:

Anki och Tranquility, tack så mycket!!! :bow:

Jag ska kolla på era tips!

Har sett Mr Carrera några gånger. Mycket fina gångarter, MEN mycket nerver. Boxvandrare...

Hmmm...okej. Jag behöver en lugn, snäll och stabil hingst. :)

Vet inte hur långt bort du bor, men har du intresse så ska du åka till Ljungby och hälsa på Local Hero. Han bor granne med mig och jag vill bara säga att en trevligare hingst får man leta efter, har även sett en hel del avkommor, de ser riktigt bra ut och mycket sunda i huvudet.//G

Shawdon! :love:

En av Sveriges bästa sprinters som löpningshäst. Han startade i toppsällskap till han var tio så han är supersund. Han är dessutom klok och lätthanterlig. Ganska QH i typen, liten och bullig och inget ridhäststeg!

Lever verkligen Underworld fortfarande? Han kan jag tänka mig skulle funka som QH. Han är ju dessutom USA-reggad.

Jag kommer ihåg att jag hjälpte Madeleine Stiwing med nåt QH-ärende när jag jobbade på SGC's reg. avdelning. Minns inte exakt vad det var men det gick smidigt i alla fall. Så om du bara kollar i förväg vad det är som gäller ska det inte orsaka några problem med en icke-US hingst. Det är den brittiska stamboken som är originalet i alla fall.;)

Känner väl igen både Hatchet Man, Hawai och Raja Baba men dom är så gamla att även om dom skulle finnas i härstamningar nu skulle dom nog vara ganska ointressanta.:angel:

Senast ändrad:

Det ställs endast veterinära krav på fullblodshingstar. Inte en massa, mer eller mindre, kvalificerade åsikter.:p

I protokollen står det en del kommentarer också - om Shawdon står det något om att han var så trevlig vid bedömningstillfället. :love:

Senast ändrad:

Har sett Mr Carrera några gånger. Mycket fina gångarter, MEN mycket nerver. Boxvandrare...

Han har blivit mycket lugnare nu. Var värre förut. Har fått nya rutiner på sin nya station. Har träffat honom ett flertal gånger.

Melmac är mycket vänlig med ett enormt tävlingspsyke... Går på vanlig tunn tråd med bara ett dike till alla ston och står i samma stall som stona.

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: athena
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 150
Senast: Mayaanna
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 926
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka