Engelsk staffordshire bullterrier! Erfarenheter av rasen?

Toudi

Trådstartare
Är intresserad om denna ras kanske kan bli en eventuell familjemedlem i framtiden och vill vara så påläst som möjligt och verkligen samla på mig så mycket erfarenheter som möjligt. Vilka hälsoproblem som förekommer mm. Hur den är att leva med osv. Jag har kikat runt en del bland uppfödares hemsidor där jag ser att det är flera som har avelsdjur med C höfter? Har det blivit mer accepterat? Tycker det låter lurigt. Jag trodde att A och B var det som är att föredra.

Är intresserad om denna ras kanske kan bli en eventuell familjemedlem i framtiden och vill vara så påläst som möjligt och verkligen samla på mig så mycket erfarenheter som möjligt. Vilka hälsoproblem som förekommer mm. Hur den är att leva med osv. Jag har kikat runt en del bland uppfödares hemsidor där jag ser att det är flera som har avelsdjur med C höfter? Har det blivit mer accepterat? Tycker det låter lurigt. Jag trodde att A och B var det som är att föredra.

Jag har en Staffordshire Bullterrier (dom heter bara så ) och han är min andra Staff. Helt underbar ras som man kan ha till allt man vill. Vi tävlar lydnad och ska starta apellen i bruks nu i höst.
Att leva med en Staff kräver humor, tålamod och en hel del envishet. Det är ju terrier, på både gott och ont. Lägger man goda grunder från start får man en bästa kompis som alltid finns där och livar upp vardagen
Angående hälsan så finns det en del problem, vanligast är diverse allergier och demodex. Även bettfel och tyvärr även stress och rädslor. Tyvärr tycker vissa uppfödare att det är ok att avla på, men det finns en grupp på Fb där du kan fråga, folk brukar inte ha några problem att varna för uppfödare Tyvärr har inte Staffen något hälsoprogram för HD/ED, och många avlar fortfarande på oröntgat och lr dåliga höfter. En C höft plus A/B och fritt runtom skulle jag dock inte se som något problem, börjar det däremot dyka upp ED lr sämre än C skulle jag dra öronen åt mig.
Det finns däremot uppfödare som bara avlar på fritt och är väldigt måna om att göra Mh/Bph och att meritera sina hundar på andra sätt än bara i utställningsringen
Beroende på vad man vill göra med sin Staff så finns olika typer av hund. Vissa föredrar mer "bull" och vissa föredrar mer "terrier". Vill man ha en soffpotatis så finns dom tyvärr, men det är inte vad en Staff ska vara i mina ögon. En Staff ska vilja arbeta med både kropp och knopp, men även kunna ta det lugnt när inget erbjuds.
Det är en extremt kul ras att äga och träna, jag har haft både Malinois och Schäfer, men staffarna är nog fan snäppet roligare att jobba med

Jag umgås en del med staffar från olika kennlar och kan säga att det är otroligt står skillnad på oseriöst pch seriöst avlade staffar. De seriösa är fantastiska små hundar tycker jag :love: men de som är oseriöst avlade dras med så mycket problem att det är sorgligt. Demodex, höfter, armbågar, allergi och rädslor är sådant som jag märkt mycket av (framförallt då vissa linjer som folk envisas med att avla vidare på :grin: ).

Så, med det sagt - kolla noga upp uppfödaren och nöj dig inte med hundar som inte är efter MH/BPH-testade och röntgade (med vettigt resultat) föräldrar.

Sen är det ju lite olika att leva med en pigg och glad och stabil hund gentemot en som dras med rädslor (det sistnämnda är ju typ aldrig kul men det går fort när en staff reagerar, tycker jag). Den absolut trevligaste jag känner är en mysgris inomhus, älskar att ligga nära och snarka i soffan/sängen och hon älskar verkligen sin familj. Ute är det fullt ös medvetslös, mycket spring och hopp men hon har en jäkla koll på matte och är alltid med på att träna. Något svårmotiverad när det regnar (:D okej, hon beter sig som om hon vore döende) men en superkul träningskompis och familjehund.

Förutom @aningfull så lever väl även @Zvinto med staffar? :)

Här hemma finns det två staffar, en hane på 6 år och en tik på 5 år. Båda är från samma uppfödare och har hälsoproblem båda två, på olika sätt. Tiken är röntgad med HD D & ED 1, men än så länge märks inget mer än att hon är mer ovillig till att leka utomhus när det är kallt ute. Hanen hade demodex som valp och i slutet på 2013 blev han diagnosticerad med klokapselavlossning/SLO (besvärsfri sen januari -14).

Som familjehundar fungerar de alldeles ypperligt i mina ögon. Speciellt tiken älskar sonen (3 år) och han är lika förtjust i henne också. De är väldigt mångsidiga och som tidigare nämnt finns det uppfödare som inriktar sig mer på sportigare staffar, både i typ och temperament. Så beroende på val av uppfödare kan man få allt ifrån en väldigt aktiv och lättmotiverad staff, till en som inte alls är särskilt intresserad utav träning. Mina två här hemma fungerar dessutom väldigt bra med mina smådjur (har hamstrar och har tidigare haft kanin), då de är uppvuxna med dessa små. Men det är trots allt terrier i dem, så det kan man definitivt inte ta för givet.

Rasen har också en viss könsproblematik, så det är inte säkert att de klarar av hundar av samma kön. Även där är det oerhört individuellt. Vissa har inga problem på den punkten alls, andra kan inte bo ihop med någon av samma kön och några kan inte heller vara nära. Tiken är inte förtjust i mindre tikar, eller lika stora. Hanen kan umgås bra med bägge könen, bara det är en vettig hund. Sen bör man också vara medveten om dess ursprung. Mina skulle inte starta något slagsmål, men blir de regelrätt attackerade skulle de säkerligen svara upp ordentligt.

Ang att avla på C-höfter så är det väldigt spridda åsikter. I nuläget finns ingen regel eller liknande från rasklubbens hemsida, att de inte får ha ex C-höfter. Personligen så kommer jag bara köpa från kennel med friröntgade föräldrar (och släktingar, så långt det går), om det blir en till staff! För statistiken på den punkten ser ganska tråkig ut när man kollar. Alldeles för få röntgar och av dessa har 50% eller sämre.

Ang att avla på C-höfter så är det väldigt spridda åsikter. I nuläget finns ingen regel eller liknande från rasklubbens hemsida, att de inte får ha ex C-höfter. Personligen så kommer jag bara köpa från kennel med friröntgade föräldrar (och släktingar, så långt det går), om det blir en till staff! För statistiken på den punkten ser ganska tråkig ut när man kollar. Alldeles för få röntgar och av dessa har 50% eller sämre.
Nu har jag ju ingen egen staff men jag håller så med dig! Det är dessutom så himla trist med så explosiva och muskliga hundar som får problem med höfter/armbågar för det känns som staffens kroppstyp (eller självbevarelsedrift :D) liksom inte är särskilt förlåtande när det gäller sådana saker och att det lätt blir en rätt rejäl påfrestning som i sin tur skapar andra problem som tex avslitna korsband. :(

Jag umgicks med en tjej som hade en staffe. Den tiken var supermysig. Så glad när hon såg folk så hon liksom slängde sig på rygg och ålade fram. Hon och min dåvarande hund avgudade varandra.

Tyvärr kom hon från oseriös uppfödare och var lite "klen" i psyket. Vi gick en lydnadskurs ihop där man introducerades till klicker, lite prova på. Det funkade inte för henne för hunden var rädd för ljudet. Det var lite såna saker som förekom.
Sen dåliga höfter. Hon fick ont och reagerade då med aggressivitet. Aldrig mot människor men hon tålde inte andra hundar så hon fick gå med munkorg på slutet. Tråkigt för det var en fin hund.

Hurdana simmare är dom? Tillbringar en del tid med båten och det vore kul med en simglad hund =)

Hurdana simmare är dom? Tillbringar en del tid med båten och det vore kul med en simglad hund =)
Vissa är helt hysteriska i att bada, och vissa HATAR vatten i alla dess former.
Många staffar verkar ha problem med att ens gå utanför dörren när det regnar, jag har dock aldrig haft det problemet med någon av mina.
Min förra va som en säl och badade så fort tillfälle fanns. Nuvarande badar mer än gärna men simmar helst inte.

Precis som ovanstående skrivit så är det väldigt individuellt. Vissa älskar att bada, andra hatar det! Här hemma är de lite skeptiska till att bada ute, men är det riktigt varmt kan de ta sig ett dopp. Vad man ska komma ihåg är att de kan vara dåliga simmare, även om de gärna vill simma, då det inte är ovanligt att de blir lite "framtunga". Men med flytväst är ju det problemet löst i alla fall. :)

Sen ang att gå utanför dörren när det regnar, så är mina lite så. Tiken kan traska på om det bara regnar lite, hanen ser väldigt butter ut så fort det är minsta lilla regn. Vid lite kraftigare regn kliver de knappt utanför dörren och gör de det så brukar det gå fort. :p

Kan ni inte lägga ut bild på era staffar? Brukar dom fungera med andra mindre hundar te x tax?

Precis som ovanstående skrivit så är det väldigt individuellt. Vissa älskar att bada, andra hatar det! Här hemma är de lite skeptiska till att bada ute, men är det riktigt varmt kan de ta sig ett dopp. Vad man ska komma ihåg är att de kan vara dåliga simmare, även om de gärna vill simma, då det inte är ovanligt att de blir lite "framtunga". Men med flytväst är ju det problemet löst i alla fall. :)

Sen ang att gå utanför dörren när det regnar, så är mina lite så. Tiken kan traska på om det bara regnar lite, hanen ser väldigt butter ut så fort det är minsta lilla regn. Vid lite kraftigare regn kliver de knappt utanför dörren och gör de det så brukar det gå fort. :p

Jo de är sant att dom kan ju faktiskt behålla flytvästen på även vid simturen =)

Kan ni inte lägga ut bild på era staffar? Brukar dom fungera med andra mindre hundar te x tax?

Jag skulle nog inte släppa mina med mindre hundar om de inte är väldigt robusta av sig. En tax vet jag inte om jag skulle vilja att ex min hane skulle få leka med, för han leker alltid som en bulldozer. Tiken tacklar inte lika mycket, men väger ändå mycket mer än en tax (hon är en stor tik).

Här är för övrigt mina två pansargrisar.

Hanen
293hdfb.png

Tiken
20i8ac1.png

Tiken ihop med 3-åriga sonen
2vdmw50.png

Jag har två staffar, en tik på 5,5 år och en 2-årig hane. Skulle säga att det är en fantastiskt underhållande ras att leva med. Dom är pigga, älskar att jobba och dom är ena riktiga clowner.
Mina hundar är väldigt olika varandra både i typ och temperament. Tiken är väldigt förarvek, mån om att vara till lags, men har enligt mig lite brister i det sociala och är inte förtjust i andra hundar. Hon är väldigt mycket bull i kroppen och är liten och satt. Men hon älskar att jobba och är både agilitychampion och viltspårschampion.
Hanen är tvärt om. Han är väldigt hård, envis och totalt orädd. Han är inte bekymrad om något här i livet och saknar helt självbevarelsedrift. Han är envis som tusan. Men han är otroligt snäll, glad och vänligt inställd till allt och alla. Utseendemässigt är han betydligt mer terrier i typen.

Staffen är i mitt tycke en aktiv och arbetande ras som bör få jobba för att må bra, men självklart finns soffpotatisar även hos dom, som i alla raser. Men de flesta staffar har mycket energi, så att man är beredd på att man kan få en hund som behöver jobba för att må bra.

Båda mina staffar älskar att simma. Hanen mest. Han är som en liten utter och är av den typen som simmar bara för att simma. Är vi vid vattnet så är han mer eller mindre konstant i och badar och simmar. Han simmar riktigt bra. Tiken gillar också att bada, men hon är ingen fenomenal simmare med sin breda kropp och sina korta ben, men lika fullt ska hon simma och bada. Så gillar du att åka båt, investera i en bra flytväst, för det är inte säkert att staffen låter bli att simma även om den är dålig på det. ;)

14225388_10153899309823030_4425337729414248392_n.jpg

14022359_10153846595703030_5226328846496886053_n.jpg

13920740_10153828237498030_6101263616573441423_n.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är i början på mitt hundletande och surfar runt på massor av uppfödares hemsidor just nu. Någon kanske minns att jag varit och är...
Svar
10
· Visningar
2 183
Senast: Laa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 828
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar