engelsk springer spaniel

lwt03001

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av den? Velar mellan ess (ej jaktvariant) och jaktlabbe. Vill ha en aktiv lättfostrad familjehund för lydnad, agility och jakt.

Sv: engelsk springer spaniel

Min sambo har två stycken underbara springer spaniels hemma hos sina föräldrar.
Dom är väldigt olika till sättet, den ena är väldigt lugn och försiktig och ganska svårlärd (dom brukar kalla henne för den dumma blondinen för hon är otroligt söt men inte väldens smartaste).
Deras andra springer är det världens fart på! Hon vill vara med överallt och dom har även tävlat i agillity med henne. Hon älskar att bada och även hänga med ut med båten på somrarna.

Jag älskar den här rasen och tycker den är perfekt för familjer/personer som det är lite fart på!
Vad jag har sett så är de snälla hundar som är väldigt mån om sin flock.

När sambon var bebis så hade de en springer som gjorde allt för att han skulle vara glad och lycklig. Hon var som en nanny. ;)

Hoppas jag hjälpt lite grann med min erfarenhet av rasen.

Våran förra var en Ess, hade de passat mer för den jakt vi håller på med så hade det blivit en till... ;)
Men jag gillar verkligen ESS, en glad hund som gärna hänger på det mesta, våran hade vi till jakt, tävlade agility och viltspår. Utöver det så älskade han att simma, hänga i trädgården med familjen, gå promenader i skog och mark, vara i stan eller vad man nu gjorde för stunden.
Våran älskade även barn och jag var aldrig orolig en sekund när barnen var i närheten av honom, de har ramlat över honom när han sov och han lyfte bara på ögonbrynet och låg still tills de hade kommit upp.

Men vilken slags jakt har ni tänkt er? Våran var kortdrivande med skall men det är inget jättevanligt inom rasen. Kolla noga upp vilja linjer och hur individerna är, det är rätt stora skillnader inom rasen, svägerskan har en tik just nu och i henne finns det inget jaktintresse alls, men väldigt rolig och lättlärd hund! :D

Någon som har erfarenhet av den? Velar mellan ess (ej jaktvariant) och jaktlabbe. Vill ha en aktiv lättfostrad familjehund för lydnad, agility och jakt.

Vad ska du jaga? och var..

Till fältjakt, utefter diken o åkerholmar med hare, kanin, fågel som byte är spanieln toppen, då den är avlad på att jaga nära hundförare/skytt
Eftersök? ja givet, en lagom stor o arbetsvillig hund.
Självklart som vattenapporterande hund , med viss reservation för gäss i vatten, då passar labben eller vorsthern bättre

Som stötande hund, visst men det är egentligen en alldeles för lätt uppgift för så duktig ras som spanieln..

Och sist men inte minst, det är en riktig kelgris hemma i stugvärmen;)
Det gäller de flesta spaniels, men man får passa sig för de linjer som avlats sönder av kosmetiska skäl...

Hur är det med welsh springer spaniel? Kan det vara något? De är inte uppdelade i en arbetande och exteriör variant.

Hur är det med welsh springer spaniel? Kan det vara något? De är inte uppdelade i en arbetande och exteriör variant.

Vilket innebär att om man verkligen vill ägna sig åt spanieljakt så är cocker eller springer, som har rena jaktvarianter, ett betydligt bättre val.

Visst finns det "showavlade" spaniels som kan tränas till jakt. Men skillnaden mot en ren jaktspaniel är enorm (och - ja, jag har även sett welshar på spanieljaktprov). Även jaktspaniels är bra familjehundar.

Generellt tycker jag att om man har jakt som ett av de användningsområden man vill ha sin spaniel till (och då menar jag spanieljakt) så är det betydligt större chans att man får en god jakthund om man väljer en jaktspaniel.

Tycker även jaktlabradorer är trevliga hundar som bör fungera för TS behov. Som ovan nämnts beror valet på vilken sorts jakt man främst inriktar sig på. Även jaktcocker finns ju. Generellt anses springer vara lite "lättare" och mindre egensinnig än cocker.

Jag har absolut inget mot welsh, tycker de är trevliga. Jag älskar cocker och har sedan 15 år showcockrar. Men skulle jag satsa på de användningsområden TS nämner och prioritera bort/förlora mitt utställningsintresse skulle valet tveklöst vara jaktspaniel. I mitt fall då jaktcocker, eftersom jag är en cockermänniska. Ska man jämföra genomsnittshunden (det finns ju alltid jaktligt sett dåliga jaktspaniels och jaktligt sett bra showspaniels) slår jaktvarianterna alltid showspaniels som jakthund - vilket inte är konstigt efter hundra år av selektiv avel.

Och nu såg jag att det ej var jaktvarianten av ESS som TS efterfrågade. Bra att jag läser ordentligt:D.

Men svaret blir detsamma: vill man verkligen ha en hund till klassisk spanieljakt så är det jaktspaniel som är det säkraste alternativet. Få jägare väljer showspaniel, helt enkelt för att de inte är tillräckligt bra.

Har stött på en del ESS showvariant som använts som kortdrivare (som Snurrfian också skrev). Många showspaniels är också duktiga på viltspår. Men att driva med skall är egentligen väldigt otypiskt jakt för spaniel. De ska jaga tyst. Så även om man ser att en del reklam görs av uppfödare för ESS som används på det sättet är det inte rastypiska egenskaper, även om hundarna funkar bra för det. Men det är ju inga egenskaper att avla på. Dessutom finns det precis som tidigare nämnts showspaniels som helt saknar jaktlust. Jag har en cocker med mycket stor jaktlust och en som inte alls har någon. Men hon är en väldigt livlig och glad hund som glatt tränar agility, lydnad och är en hejare på viltspår. Jakt på spanielsätt tror jag dock hon skulle dissa totalt.

En kanske dum fråga men varför jaktvarianten av labbe men inte av ESS?

Welsh springer spaniel tycker jag verkar flamsig och avlas inte mycket för jakt längre.

Jag vill träna apportering, jaga lite änder och det vore toppen om den kunde funka som kortdrivare på rådjur och dov. Vi bor i södermanland.

En kanske dum fråga men varför jaktvarianten av labbe men inte av ESS?

Jag har fått för mig att en jaktspringer är väl speadad och sen är det rent utseendemässigt. Sambon vill även ha just jaktlabbe men jag har fastnat för ESS då jag även gillar utställning. Tycker det är trist att man missar den biten på jaktlabbe. Får väl köpa en hund till om ett tag:)

Jag vill träna apportering, jaga lite änder och det vore toppen om den kunde funka som kortdrivare på rådjur och dov. Vi bor i södermanland.

Beroende på hur mycket jakt ni är ute efter så är även wachteln intressant, men den kräver lite mer än ESS skulle jag säga. Vi har en wachtel nu som passar oss som handen i handsken just runt jakten och jag kommer att köpa en till så småningom. Men vi jagar till största del klövvilt och vill ha en spår noga kortdrivande hund. Nackdelen med ESS är att den oftast går på luftvittring och därför går betydligt snabbare i drevet än vad wachteln gör.

Jaktcocker tycker jag att du ska titta närmare på, den verkar väldigt trevlig det jag har sett av den men för oss passar den inte eftersom vi även har vildsvin.

Min förra hund var en ESS, en helt underbar hund, som följde mig som en skugga överallt. Koppel behövde jag aldrig ha, eftersom hon höll reda på var jag befann mig, och i stort sett aldrig gick utom synhåll. Familjen har haft flera ESS, allihop lika trevliga.

Nu jagar inte vi, så träningen gick mera ut på att lära hundarna att inte dra iväg på rådjur och hare, vilket slog lite olika ut. Min tik var 100% säker, hennes reflex om vi råkade stöta upp rådjur och hare på promenaderna var att komma till mig, sätta sig och vänta på godis. Det var inte ens något som jag behövde träna systematiskt med henne, så nog var hon lättlärd.

Familjens andra hundar har varit mera oberäkneliga, och satte gärna lite fart på rådjuren om de fick chansen. Kortdrivande är rätta beskrivningen, för de är sällan borta mer än någon minut, ESS håller nära kontakt med föraren mer eller mindre av sig själva. Jaktintresset hos allihop har dock varit huvudsakligen inriktat på fåglar, det är ju också det de är avlade att göra. Alla har haft lätt för apportering, och fullständigt älskar vatten.

Numera har jag en WSS istället, eftersom jag tycker utställningsvarianten av ESS har börjat bli lite väl stora och tunga. Welshen är lättare, smidigare, sundare, och har framför allt mycket bättre öron, inte så långa och tunga. Visst kan jag hålla med om att welsharna är lite flamsiga, särskilt som unghundar. Min börjar äntligen lugna ner sig lite nu vid drygt två års ålder. Men nog skulle hon ha blivit en bra jakthund om jag givit henne chansen. Allt fanns inbyggt från början; sökmönstret, farten och uthålligheten.

Beroende på hur mycket jakt ni är ute efter så är även wachteln intressant, men den kräver lite mer än ESS skulle jag säga. Vi har en wachtel nu som passar oss som handen i handsken just runt jakten och jag kommer att köpa en till så småningom. Men vi jagar till största del klövvilt och vill ha en spår noga kortdrivande hund. Nackdelen med ESS är att den oftast går på luftvittring och därför går betydligt snabbare i drevet än vad wachteln gör.

Fast nja, jag skulle nog inte rekommendera wachtel ändå...
En wachtel är ju först och främst en skogshund idag, och ingen apportör - även om det så klart går att få dom till dugliga sådana också. Det syns ju dock ff a på UKL (och ÖKL för den delen) att apporteringslusten dalar mer och mer i rasen, medan skärpa och längre drevtider blir mer eftersträvade. Ingen av de sex wachtlarna vi haft har drivit rådjur under 15 minuter…

Men vill TS först och främst träna apportering och jaga änder, och i andra hand ha en hund som kan stöta dov och rå så tycker jag det känns mer aktuellt med en retriever eller en spaniel :)

Rent krasst känns det som att lydnad och agility också rimmar dåligt med en wachtel…. (Sliter själv mitt hår med odågan här hemma….)

Framförallt vill jag ha en lättdresserad hund som kan gå lös på promenad utan att sticka. Vi hade tysk jaktterrier förut som inte funkade. Tror att wachtel blir för hård. Har varit inne på den, även münsterländer. Vizsla?

Jag har tittat på både jaktcocker och jaktspringer men vi har ingen fältfågel här så deras jaktsätt passar ju inte riktigt. Vi hade fasan för 10 år sedan men med jordbrukets utveckling så är de borta.

Det finns Ess av jaktvariant som är kortdrivare och driver med skall. Har själv kontakt med en uppfödare som satsat på såna linjer. Jag tycker de hundarna är trevliga, inte drivvis med päls men har ändå lite storlek och man ser att det är en Ess. Framförallt jagar de bra och är bra mentalt. PMa om du vill ha tips.

Fast nja, jag skulle nog inte rekommendera wachtel ändå...
En wachtel är ju först och främst en skogshund idag, och ingen apportör - även om det så klart går att få dom till dugliga sådana också. Det syns ju dock ff a på UKL (och ÖKL för den delen) att apporteringslusten dalar mer och mer i rasen, medan skärpa och längre drevtider blir mer eftersträvade. Ingen av de sex wachtlarna vi haft har drivit rådjur under 15 minuter…

Men vill TS först och främst träna apportering och jaga änder, och i andra hand ha en hund som kan stöta dov och rå så tycker jag det känns mer aktuellt med en retriever eller en spaniel :)

Rent krasst känns det som att lydnad och agility också rimmar dåligt med en wachtel…. (Sliter själv mitt hår med odågan här hemma….)

:D Det blir bättre när de blir äldre! ;) Eller om det är envisheten som äntligen börjar gå igenom tjockskallen, i sådana fall tog det bara tre år... :cautious: Jag skulle ändå tro att agility skulle kunna passa, jag har inte testat några hopp alls med våran eftersom han har så många fysiska problem som agilityn skulle kunna förvärra men han snappade väldigt snabbt upp slalomträning.

Men du har rätt i att wachtel antagligen inte skulle passa TS, tråkigt nog tror jag att våran har väldigt bra anlag för apportering men han kan inte genomföra det.

Framförallt vill jag ha en lättdresserad hund som kan gå lös på promenad utan att sticka. Vi hade tysk jaktterrier förut som inte funkade. Tror att wachtel blir för hård. Har varit inne på den, även münsterländer. Vizsla?

Alltså, lättdresserad är nog en definitionsfråga :D Det beror ju helt på vad man jämför med. Jag kan tänka mig satt wachteln är lite som en tjt, fast inte fullt så ettrig.
Wachteln är en intelligent hund, men den avlas på självständighet och har ganska ofta åsikter som skiljer sig från förarens…
Jag kan ha båda mina lösa i skogen, men då får jag gå med en nagel i ögat på dom hela tiden. Tittar jag bort två sekunder vet jag aldrig om dom är där, eller om dom hittat något som är mer intressant.

Det finns ett talesätt som säger "En wachtel utnyttjar hänsynslöst sin herres fel", vilket jag tycker stämmer väldigt bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 424
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar