Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har erfarenhet av den? Velar mellan ess (ej jaktvariant) och jaktlabbe. Vill ha en aktiv lättfostrad familjehund för lydnad, agility och jakt.
Hur är det med welsh springer spaniel? Kan det vara något? De är inte uppdelade i en arbetande och exteriör variant.
Hur är det med welsh springer spaniel? Kan det vara något? De är inte uppdelade i en arbetande och exteriör variant.
En kanske dum fråga men varför jaktvarianten av labbe men inte av ESS?
Jag vill träna apportering, jaga lite änder och det vore toppen om den kunde funka som kortdrivare på rådjur och dov. Vi bor i södermanland.
Beroende på hur mycket jakt ni är ute efter så är även wachteln intressant, men den kräver lite mer än ESS skulle jag säga. Vi har en wachtel nu som passar oss som handen i handsken just runt jakten och jag kommer att köpa en till så småningom. Men vi jagar till största del klövvilt och vill ha en spår noga kortdrivande hund. Nackdelen med ESS är att den oftast går på luftvittring och därför går betydligt snabbare i drevet än vad wachteln gör.
Fast nja, jag skulle nog inte rekommendera wachtel ändå...
En wachtel är ju först och främst en skogshund idag, och ingen apportör - även om det så klart går att få dom till dugliga sådana också. Det syns ju dock ff a på UKL (och ÖKL för den delen) att apporteringslusten dalar mer och mer i rasen, medan skärpa och längre drevtider blir mer eftersträvade. Ingen av de sex wachtlarna vi haft har drivit rådjur under 15 minuter…
Men vill TS först och främst träna apportering och jaga änder, och i andra hand ha en hund som kan stöta dov och rå så tycker jag det känns mer aktuellt med en retriever eller en spaniel
Rent krasst känns det som att lydnad och agility också rimmar dåligt med en wachtel…. (Sliter själv mitt hår med odågan här hemma….)
Framförallt vill jag ha en lättdresserad hund som kan gå lös på promenad utan att sticka. Vi hade tysk jaktterrier förut som inte funkade. Tror att wachtel blir för hård. Har varit inne på den, även münsterländer. Vizsla?