Engelsk cocker igen?

Sockerbit

Trådstartare
Då senaste cockern tyvärr har fått somna in pga sjukdom är vi nu hundlösa och jag vill ha hund igen. Jag har totalt haft 3 cockrar. Den senaste hade tyvärr ett lynne som inte var ok (troligtvis "cocker-rage"). Jag gillar egentligen rasen väldigt men efter det senaste exemplaret så börjar man fundera, mardrömmen vore att få en valp med kass lynne igen. Vågar man chansa? Tydligen är dåligt lynne ganska utbrett problem i rasen.

Vad grundar du åsikten på att dåligt lynne är utbrett i rasen?
Tycker absolut att du ska satsa på en cocker om det är vad du vill ha. Var noga med val av uppfödare och se till att träffa föräldrarna, avkommor och släktingar.
Jag är inne på min tredje cocker, har dock jaktvarianten idag och alla har varit otroligt trevliga. Har kontakt med flertalet uppfödare och träffat deras hundar, ingen har varit dålig mentalt.

Vad grundar du åsikten på att dåligt lynne är utbrett i rasen?
Tycker absolut att du ska satsa på en cocker om det är vad du vill ha. Var noga med val av uppfödare och se till att träffa föräldrarna, avkommor och släktingar.
Jag är inne på min tredje cocker, har dock jaktvarianten idag och alla har varit otroligt trevliga. Har kontakt med flertalet uppfödare och träffat deras hundar, ingen har varit dålig mentalt.

Vad jag grundar det på? Tja att jag träffat en hel del med taskigt lynne och därtill min sista egna som hade hemskt lynne trots att hon kom från en av de främsta uppfödarna. Jag upplever att man heller inte skyltar med om man har fött upp cockrar som är kass mentalt, det ska tystas.

Jag vill bara inte riskera att få en till likadan, risken är ju relativt stor...

Vad jag grundar det på? Tja att jag träffat en hel del med taskigt lynne och därtill min sista egna som hade hemskt lynne trots att hon kom från en av de främsta uppfödarna. Jag upplever att man heller inte skyltar med om man har fött upp cockrar som är kass mentalt, det ska tystas.

Jag vill bara inte riskera att få en till likadan, risken är ju relativt stor...
Jag håller inte med om risken är stor, när du träffar en trevlig så kolla vem som är uppfödare. Jag har för närvarande en omplacering som fått flytta flera ggr men han är god som guld och visar inget dåligt lynne alls, tvärt om är han så otroligt glad och trevlig att han nästan slår kullerbyttor när han är riktigt glad.

Min mammas som fick avliva i våras var efter en tik jag kände och den hunden var även hon en fantastiskt trevlig cocker. Visst har det funnits problem i rasen, mycket vad jag förstår har Saltkråkan att tacka för det då efterfrågan på röda cockrar sköt i höjden. Vi har bara haft svarta eller blue roan.

Den jag har nu är den tredje i familjen, men då är även den som fanns när jag var barn medräknad. Det här är min första egna cocker och inte planerad, men en omplacering eller två spelade ingen större roll för min del. :)

Vad menar du med en av de främsta uppfödarna? En som jobbar med sina hundar och har dokumenterade resultat på det, eller en som föder upp många kullar och har framgångar i utställningsringen? Och vad vill du själv göra med din cocker? Välj uppfödare efter vad du vill göra med din hund, och kontrollera nära släktingar. Gå inte bara på vad uppfödaren säger, utan använd hunddata. Det finns massor med bra cockrar om man gör sin hemläxa ordentligt.

Vad menar du med en av de främsta uppfödarna? En som jobbar med sina hundar och har dokumenterade resultat på det, eller en som föder upp många kullar och har framgångar i utställningsringen? Och vad vill du själv göra med din cocker? Välj uppfödare efter vad du vill göra med din hund, och kontrollera nära släktingar. Gå inte bara på vad uppfödaren säger, utan använd hunddata. Det finns massor med bra cockrar om man gör sin hemläxa ordentligt.

Det där ser jag ofta inom min ras med, folk (ofta sådana som inte har så mycket insyn i rasen) som snackar om "en av de främsta uppfödarna", och så menas det kennlar som prånglat ut mängder av valpar men inte har någon tanke på att bibehålla och förbättra rasen som arbetande bruksras.... eller, rent krasst, som endast urmjölkar och förstör bruksrasen till en sällskapsras....

Uppfödaren har väl dokumenterade resultat så väl inom utställningsringen men även meriter inom viltspår. Kombinationerna och följer alla hälsorekomenadationer och lite därtill inom rasen. Så nog gjorde vi hemläxan när förra Cockern införskaffades (som sagt var det inte första, utan 3 cockern), och just det faktum är det som skrämmer mig, allt var "rätt" men ändå blev det som det blev.

Efter att berättat om förra cockern om dess problematik så dyker det upp mängder med liknande historier från andra. Så nog kan man konstatera att det inte är helt ovanligt.

Det där ser jag ofta inom min ras med, folk (ofta sådana som inte har så mycket insyn i rasen) som snackar om "en av de främsta uppfödarna", och så menas det kennlar som prånglat ut mängder av valpar men inte har någon tanke på att bibehålla och förbättra rasen som arbetande bruksras.... eller, rent krasst, som endast urmjölkar och förstör bruksrasen till en sällskapsras....

Uppfödaren i detta fallet är uppfödare med närmare 30 år med rasen. Resultat och meriter såväl i utställningsringen som i viltspår (om vi räknar bort agility och lydnad). Så det är inte såsom du beskriver med just denna uppfödare. Uppfödaren har haft massvis med valpar, men av förklarliga skäl så blir några stycken på 30 år...

Uppfödaren i detta fallet är uppfödare med närmare 30 år med rasen. Resultat och meriter såväl i utställningsringen som i viltspår (om vi räknar bort agility och lydnad). Så det är inte såsom du beskriver med just denna uppfödare. Uppfödaren har haft massvis med valpar, men av förklarliga skäl så blir några stycken på 30 år...

Fast viltspår har ju inget av det du vill se egenskapsmässigt hos cocker. Hunden ska jobba självständigt i snöre och ägaren ska följa efter och läsa hunden. Missförstå mig inte, viltspår är en trevlig aktivitet både för hund och ägare, men det säger ingenting om mentaliteten. Då är lydnad och agility bättre, men bäst är MH/BPB och även jakten. På beskrivningarna får du ett någorlunda mätbart resultat, och en cocker som kan jobba rätt jaktligt har bra förmåga att samarbeta med sin förare även under pressade förhållanden.

Fast viltspår har ju inget av det du vill se egenskapsmässigt hos cocker. Hunden ska jobba självständigt i snöre och ägaren ska följa efter och läsa hunden. Missförstå mig inte, viltspår är en trevlig aktivitet både för hund och ägare, men det säger ingenting om mentaliteten. Då är lydnad och agility bättre, men bäst är MH/BPB och även jakten. På beskrivningarna får du ett någorlunda mätbart resultat, och en cocker som kan jobba rätt jaktligt har bra förmåga att samarbeta med sin förare även under pressade förhållanden.

Kennlar som kör MH/BPB på sina avelshundar, har du något exempel?

För närvarande ligger det två kullar med beskrivna tikar på cockerklubbens valphänvisning. Det kommer allt emellanåt även om de flesta inte beskriver än.

Ta dig tid att leta reda på en uppfödare vars avelsmål tilltalar dig, och åk sedan och träffa både uppfödare och hundar. Så köper jag hund.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 470
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 844
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 354
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka