Engelsk bulldog

L

linslus

Jag undrar lite almänt om engelsk bulldog. Pris? Temperament? Era egna erfarenheter? Fördelar och nackdelar? Jag är sugen på att skaffa en. De verkar helt underbara. Det är något med dessa rynkiga ansikten som får mig att smälta.

Sv: Engelsk bulldog

Intressant läsning måste jag säga...läste sista länken. Jag har väl inte träffat på alltför många Bulldoggar, men hade en kompis som hade en. Den Bulldoggen var faktiskt hemskt propotionelig i kroppen..men hade 2 fel. Under den lilla svans som fanns hade hon svåra problem med återkommande svampangrepp. Min kompis hade alltid stora problem med att lindra/bota/förebygga detta...Men i övrigt kanonfin hund i kroppen. Den hade även Cherry eye. Sedan träffade (eller snarare hörde) jag en bulldogg på en veterinärklinik villket ägdes av veterinären. Och den hunden snörvlade och väste så inni norden, så det hördes i hela väntrummet...trots att den satt i annat rum med stängd dörr :crazy:

Jag har alltid varit förtjust i den rasen, och kollade runt lite när jag letade hund. Jag avstod dock, tyckte inte jag hittade någon seriös uppfödare med tillräckligt friska hundar. (och valde en njursjuk bullterrier istället.... :crazy: )

Trissa skrev:
Jag har alltid varit förtjust i den rasen, och kollade runt lite när jag letade hund. Jag avstod dock, tyckte inte jag hittade någon seriös uppfödare med tillräckligt friska hundar. (och valde en njursjuk bullterrier istället.... :crazy: )

Tillräckligt friska? Ska man inte sträva efter enbart FRISKA hundar? Inte nöja sig med "tillräckligt"..

Trissa skrev:
Tja, jag hade nöjt mig med en som var tillräckligt frisk...

Jag mår illa av att se hur man avlar fram sjuka hundar för utseendets skull. Ju kortare och trubbigare nos desto snyggare... Det ska få plats lika mkt andningsorgan i en sån näsa som i vilken annan ras som helst.

"Mnja.. jag hade nöjt mig med en 3-bent hund, bara jag får en sån ras.."

Du har inte den blekaste aning vad jag lägger i begreppet "tillräckligt frisk", så försök inte lägga ord i min mun.

Trissa skrev:
Du har inte den blekaste aning vad jag lägger i begreppet "tillräckligt frisk", så försök inte lägga ord i min mun.

Nej, jag försöker inte lägga ord i din mun. Men anser att man ska sträva efter en frisk hund, inte någon som är "tillräckligt frisk". Du får gärna vidarutveckla vad du menar med det.

*kl*
Vi har en Engelsk Bulldoggtik, hon är den underbarste hund man kan tänka sig.:love: Hon är en väldigt sund hund och har inte alls problem med andningen, hon kan busa lika länge som våran rottweiler som är hennes bästis :D Bus och kärlek är de bästa hon vet.;)
Vi köpte henne från en väldigt seriös uppfödare som vill ha sunda och friska bulldoggar.

:eek: Nog för att jag visste att bulldoggar var osunda, men att det är så illa ställt med rasen och att folk avlar på sånna!:eek: :eek: :eek:

Vår Bulldogg har inga hälsoproblem alls. Jag vet om flera bulldoggar som inte har några som helst problem med hälsan. Som inom många andra raser så finns det exemplar som har problem, och uppfödare som kanske slarvar. Men det finns även uppfödare som lägger ner hela sin själ på att få fram så friska individer som möjligt, och uppenbart gör ett bra jobb. Rasen har ett underbart temperament, otroligt tillgivna och familjen är deras allt:love: . Vi har haft flera raser genom åren, men ingen har varit så underbar som den Engelska Bulldoggen.
Visst dom är lite envisa ibland och har en egen vilja, men det är en del av deras charm. Vår tjej gillar inte alls när det regnar, då kan hon sätta sig ner och vägra gå ut när man precis öppnat dörren och hon ser regnet :)
Sen så älskar hon att sitta på stolar, när det är soligt ute så sitter hon ofta ute på en stol och solar:rofl:
Jag önskar att fler fick upptäcka hur underbar denna ras är.
Ha det gott!! :)

Visst finns det några friska bulldoggar men sjukligheten inom rasen är extremt hög i förhållande till nästan alla andra raser. Har du kollat mina länkar där finns en del statistik.
Läget är så katastrofalt att enstaka uppfödare i sverige inte kan göra så mkt, avelsbasen är för liten här i landet.
Jag önskar att folk inte stöder aveln på en så sjuklig ras!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 472
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama