Energitäta fodermedel

Sv: Energitäta fodermedel

Fast det är väl inte på energitätt map volymen hästen äter? = tar tid och hästen tröttnar.

Fast 11 MJ är väl inte så illa. Jag kan inte komma på nåt annat rent fodermedel förutom olja då. Riskli, kanske?

Gröt gjord på Vitafor Derby 12,2MJ brukar ingen häst tacka nej till!
Innehåller inga tillsatta mineraler & vitaminer!

Energitäta fodermedel är antingen rika på fett, eller på socker.

Fett: Olja, oljeråvaran (ex frön, nötter), pressrester från oljetillverkning (ex rapskaka), riskli, mm.
Socker: Melass.

Hur energitätt behöver det vara ^^? Eller snarare, hur mycket kraft äter hästen innan den lessnar?

Enklast att börja från botten upp: ett grovfoder med hög näringstäthet (inte bara en bra kvot). Fri tillgång så att hästen kan äta i korta stunder, men oftare under dygnet, om det nu är det han föredrar (jag tolkade TS inlägg som att han inte äter upp högivan).

Jag tänker mer allmänt men har några hästar i bakhuvudet. Ena äter tex som mest 8 kg hö ca vintertid, betydligt mindre så fort gräset kommer. Och äter periodvis bara havre (vägrar annat alltså).

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar