Energisnålt foder

Zuzzi

Trådstartare
Vi har två hästar på lösdrift som går medelmåttigt arbete, tränar ibland dressyr, ute i skogen, körs långa sträckor för vagn och rids ganska mycket, vardera häst brukar vila 2-3 dagar i veckan.

De har i ca 1 år gått på hackat strå som extra tillägg för fri tillgång på hösilage. Tyvärr har dom chockhöjt priset rejält till 256 kr (!) så vi kommer inte att ha råd att fortsätta köpa det. Är inte direkt inne på foder så söker mig hit. Vill gärna att de har något extra utöver hösilaget. Valacken är snart 18 år och stoet 13 år.

Vanlig lusern i pellet form kan tyvärr inte valacken äta. Blir det för uppblött äter han inte, blöts det så att pellet'sarna blir "mojsiga" går det bra men han har åkt på 2-3 lättare foderstrupsförstoppningar så vågar inte gå tillbaka till det, han har inte bråttom när han äter utan tar lång tid på sig och tuggar väl.

Nu söker vi något foder som absolut inte ger någon extra energi, stoet är nog framåt normalt och ganska skarp, valacken är jättesnäll och lagom framåt men kan inte gå på energigivande, då kan det ta fyr!

Så.... kort sammafattat är vi ute efter något som inte är allt för dyrt, protein/fettrikt och icke energigivande. Förslag någon?
 
Sv: Energisnålt foder

Vad är det hästarna behöver? Varför måste de få något extra? Är de tunna/svårt att bygga muskler?

Fett ÄR energi. Är hästarna tunna måste de alltså få energi (mj), men blir de lätt pigga kanske man kan undvika tex havre, melass och sånt som de kan reagera på.

Är de bra i hullet men muskelfattiga finns det flera bra proteinkoncentrat och proteinrika kraftfoder.
 
Sv: Energisnålt foder

Valacken har en gång i tiden haft svårt att hålla hullet. Men nu är det inga problem så länge han får fri tillgång. Vi vill ge dom något för muskelaturens skull. Men de är inte muskelfattiga eller har problem att hålla muskelaturen. Nu har de gått på hackat strå som sagt och kommer gå på det ett tag till åtminstone.

Hade de utfört mindre arbete hade de kunnat gått utan helt klart. Vad ger korn? Är det ren energi?

Så här ser hästarna ut nu i vinter.
Stoet
25314526.jpg


Valacken
25505164.jpg


25314518.jpg
 
Sv: Energisnålt foder

Fina hästar (och fina bilder)! :)

Kornkross innehåller ca 7,7 mj (energi) och 87 g smbrp (protein). Lusernhack (krafft) innehåller 8,5 mj och 105 g smbrp.

Hur mycket lusernhack har de fått (i kilo)?
 
Sv: Energisnålt foder

Tack =)

Har inte vägt vad de har fått faktiskt, har gått efter hästarnas egna behov av vad de vill äta, brukar bli en stor "famn" med båda händerna om du förstår vad jag menar :rofl: Så det är inga stora mängder.

Märren som är väldans matglad över allt hon får skulle nog kunna sopa i sig hela säcken i ett enda svep om hon fick när det faller sig på, valacken däremot äter antingen upp det, lämnar ibland hälften eller är inte intresserad alls, men det är periodvis. När de började gå på hösilage istället för hö på senhösten (de går på bete till slutet av september) så nöjde dom sig med bara hösilage. T.om stoet var inte intresserad, mer än att pillra lite i maten.
 
Sv: Energisnålt foder

Ok ;)
Vad kan det vara -kanske 0,5-1 kg.
Egentligen kanske dina hästar skulle klara sig bra på bara hösilaget.
Väldigt svårt att rekommendera nåt foder när man inte vet exakt vad de behöver. Men korn kan ju vara en idé om du vill ge nåt.
 
Sv: Energisnålt foder

Vetekli innehåller mycket protein, hittade de här siffrorna i en annan tråd (är på jobbet och minns inte vad det står på min säck hemma)

MJ 9,6 SRP 110 Ca 1,5 P 11 och

Mj: 8,5, smb.rp: 109, Ca: 1,5, P: 10, Mg: 4,6...

Motsvarar alltså ungefär lucern, förutom att det innehåller mer fosfor och mindre kalcium.

Jag tycker vetekli är ganska billigt (runt 100-lappen för en 25 kg säck) och så fyller det mycket i hinken... Bra att blanda mineralerna med.

Är du rädd att förlora muskler så var noga med proteiner, selen och E-vitamin, finns en liten dunk från Kr***t som man kan ge. Jäst innehåller också mycket protein.
 
Sv: Energisnålt foder

Jag är mest nojjig över att valacken ska tappa muskelatur och vill väldigt gärna ge honom något extra, just att han börjar bli till åren också (herregud han var alldeles nyss 10 år tycker jag!)

Emot våren när han ska börja fälla får han både 1 kg kraft grund, lite betfor, lite soja, b-vitamin och lusern för att han ska hålla hullet, det är då det kan krisa rejält för honom. Soja innerhåller mycket protein väl men ska inte ges i stora mängder?

Skulle vetekli som Flaekja nämde och lite soja kunna vara nånting? Bollar bara med lite idéer :D
 
Sv: Energisnålt foder

Det finns bla musli som är havra fri, vet inte siffrorna på det. Men gr*nngården säljer bla det
 
Sv: Energisnålt foder

Vetekli och soja kan vara ett alternativ ja. Vet dock inte hur pass smakligt det är för hästen... :p mest pulver och grus. ;)
Sojan ges som sagt inte i några stora mängder, några dl räcker. Och det måste invänjas mkt långsamt, annars är det vanligt med reaktioner som svullna ben mm. Har du redan en säck soja hemma så är det smidigt annars är det kanske lite onödigt att köpa en så stor säck. Miljöpåverkan av sojan är också att tänka på.
Annars tycker jag korn är bra. Traditionellt och med bra resultat för att upprätthålla hullet. Om du inte ska köpa ett färdigfoder (dyrare) -för att ta ett ex av hela djungeln; hippo alfa.
 
Sv: Energisnålt foder

Tror det får bli kornkross och lite soja, har fortfarande kvar en tunna med soja som lär räcka ett bra tag. Hur mycket brukar man utfodra korn? Fast beror väl på häst förstås.

Blir våra normalt stabila och lagom pigga hästar helt tokiga vet man att det inte fungerar åtminstone :angel:
 
Sv: Energisnålt foder

Soja har ju en maxgiva på 100g/100kg häst/dag. Ger själv korn till min häst, svårt att hålla hullet, har inte gått på det så jätte länge men hon har inte blivit piggare av det iaf, är ett 5 årigt fullblod, så behöver inge mer energi på det sättet ;)
 
Sv: Energisnålt foder

Som jag skrivit innan vill vi ge valacken något extra för han har grund och botten svårt att hålla hullet.

Men får nog bli korn och lite soja, åtminstone blir det soja till våren för valacken för han behöver betydligt mer foder då för att inte tappa sitt hull/ork.

Tack för tipsen i tråden :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 338
Senast: Blubbis
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 223
Senast: Dorinda
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 826
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 123
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp