Energisnålt foder???

Hera

Trådstartare
Undrar om någon har tips på ett energisnålt kraftfoder. Har inte analysen tillgänglig just nu, men jag det var hyfsade värden. Behövde dock tillsätta lite protein. Så mängden får jag ta sen...

Kan det vara så att min valack inte behöver så mkt energi som man räknar med. Han har blivit så pigg och stirrig så man knappt känner igen honom....

Han äter nu Krafft Grund efter vad deras support har räknat ut. Sedan tillsätter jag soja istället för Krafft Protein då jag tycker att det gav en bättre effekt.

Tacksam för tips...
 
Sv: Energisnålt foder???

Nu vet jag ju inte alls vad du har för värden, men det kan ju vara så att du inte behöver ge ngt kraftfoder alls. Vårat hö i år låg såpass högt i MJ kontra smrp att jag har fått ta bort kraftfodret helt. Ger nu bra med lucernhack + lite betfor och kli istället. Och de äter detta lika glatt som tidigare fibergi. Har ett sto, 50 % fullblod som höll på att hoppa ur skorna innan jag fick analys och hjälp här på buke och såg vad som hände när jag enbart fodrade med ögat. Mvh P
 
Sv: Energisnålt foder???

Varför ge Krafft Grund? Om energin räcker till från höet och bara protein behöver tillsättas är kanske inte Grund så lämpligt med sin förhållandevis låga kvot.

Tyvärr finns det inget foder som är helt fritt från MJ, men välj ett som har så hög kvot som möjligt.

T.ex.
Soja (380g smrp/12,6 MJ =30,2)
Krafft Protein (330/12 =27,5)
Krafft Pluss Grön (200/10 =20)
Hippo Alfa (135/10 =13,5)
Vetekli (108/8,5 =12,7)
Krafft Nya Groov (125/10 =12,5)
Krafft Lucern (105/8,5 =12,4)
 
Senast ändrad:
Sv: Energisnålt foder???

Jag skulle hellre skippa Grund och istället ge Groov för att slippa ge extra proteintillskott.
 
Sv: Energisnålt foder???

Fodra upp nästan hela energibehovet med grovfoder, behöver du bara lite protein så ge lusern, skapligt högt proteinvärde och lågt MJ.

Man måste INTE ge en arbetande häst kraftfoder om man kan täcka dens behov med grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 307
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 459
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp