Energirikt foder

Apollo

Trådstartare
Då har jag räknat ut Ca/p balansen och rättat till den, men nu så behöver jag rätta till mj/smp balansen som inte heller är bra.
Behöver ett foder som ger mycket energi men lite protein.
Nån som har nåt förslag???
 
Sv: Energirikt foder

Hösilaget ligger på 37 smp och 4,8 mj alltså 7,70 ca.
Proteinet blir ok när jag lägger till havre och betfor, men energin blir för låg och kvoten blir inte ok.
 
Sv: Energirikt foder

Hur mycket silage orkar hästen äta och hur många MJ behöver den? Det är ju inte så farligt med hög kvot från silaget men tillräckligt med energi måste den ju få. Vilka fodersorter föredrar du?
 
Sv: Energirikt foder

proteinöverskott från grovfodret är ingen fara :) Så komplettera med något billigt ,typ havre, korn om det är svårt att få i hästen så mkt silage så att den tillgodoser energibehovet, och låt proteinöverskottet vara.
 
Sv: Energirikt foder

Apollo skrev:
Då har jag räknat ut Ca/p balansen och rättat till den, men nu så behöver jag rätta till mj/smp balansen som inte heller är bra.
Behöver ett foder som ger mycket energi men lite protein.
Nån som har nåt förslag???

halm, olja, krafft ponny, betfor, majs samt flera av Eggersmans fodersorter..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Energirikt foder

Ska jag lägga till så mycket havre att energin skulle täckas skulle jag få ge 4-5 kilo och det vill jag inte. Han äter ca 11 kilo hösilage om dan. Jag har fipplat med många olika förslag när jag räknat foderstaten, men får den inte ok, utan vill ge någor som är energi-rikt att balansera kvoten med
 
Sv: Energirikt foder

Hur kan du ha räknat ut Ca/P kvoten när du inte är klar med foderstaten? Havre har en kvot på ca 0,21 så om du lägger till havre ändras värdet. Du får nog göra om beräkningen av Ca/P kvoten när allt är klart. Om det är energin du ska öka kan du göra det med hjälp av olja, ca 3 dl motsvarar ca 1 kg havre. Vill bara hjälpa dig så du slipper räkna om fler gånger. Glöm aldrig att ha koll på hästen och hullet, visst, foderstat är bra men ett vaket öga är värt mer och ibland räknar man och tycker det ska fungera men alla hästar är olika pga deras upptagningsförmåga.
 
Sv: Energirikt foder

hippo champ mj 12,2 smrp 80 ca 75 p 45 mg 30
Hippo Majs 12,4 46 0,3 2,7 1,1
Krafft Turbo 12,5 60 9 3 6
Olja (per dl) 3,5

sen har dodson och horell en massa högenergifoder tror jag.
 
Sv: Energirikt foder

Jag är klar med foderstaten, har räknat med det fodret som jag för tillfället har tillgång till. Även med det andra fodret som jag ger så stämmer inte varken Ca/P eller MJ/Smp kvoten. Ca/P kvoten har jag åtgärdat med Miner vit, men den kommer kanske att ändras med det som jag måste lägga till för att få den andra kvoten att stämma. Mitt hösilgae är väldigt Ca-rikt.
Men nu har jag som sagt den andra kvoten kvar.
 
Sv: Energirikt foder

Ponte skrev:
hippo champ mj 12,2 smrp 80 ca 75 p 45 mg 30
Hippo Majs 12,4 46 0,3 2,7 1,1
Krafft Turbo 12,5 60 9 3 6
Olja (per dl) 3,5

sen har dodson och horell en massa högenergifoder tror jag.

hippo champ har en kvot=6.6
skulle inte ge det om man vill sänka en kvot..

tack för infon om oljan jag har frågat säkert 10 ggr hur mkt enegi den innehåller per dl, aldrig fått något vettigt svar :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
498
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp