Energirikt foder med lite protein, tips önskas !!

gylle

Trådstartare
Har stora problem för tillfället, varit tvungen att köpa in ytterligare hösilage då vårt eget sinat för snabbt och har fått alldeles för bra hösilage kvoten ligger på 10 och smrp på 84gr/kg.
Framförallt har jag problem med en av tävlingshästarna som svettas som en gris och blir slö vid allt för höga proteingivor. Samtidigt så behöver den verkligen varje uns av sina MJ (energi).
Och jag får inte alls ihop det hela. Trots att jag laborerar med minigivor på hösilage med en del utbytt mot halm så fattas en massa MJ men proteinet är nästan fyllt. Kan ju inte precis hälla i den stackaren flera liter olja, så jag behöver verkligen tips, kanske något jag missat som sagt mkt energi och så lite protein som möjligt, fodersort eller färdigfoder vad som hellst som uppfyller detta !!

Sv: Energirikt foder med lite protein, tips önskas !!

Betfor!? HH

Ett foder jag aldrig har fått att gå ihop med mina hövärden pga för lite protein i förhållande till MJ så är det fibergi. Men det innehåller ju ändå en del protein tyvärr

Krafft ponny innehåller väldigt lite protein, sen har ju krafft även lusern mix som bara innehåller 65g smrp. Så du skulle ju kunna byta ut delar av hösilaget mot det, så får du ner kvoten ytterligare:)

Ah, betfor tänkte jag inte på. Hur är det finns det någon maxgiva för det (har för mig att jag hört det ) ?

Jo det är ju problemet med de flesta färdigfoder att de innehåller en hel del protein. Är nog inte så stor efterfrågan på ett foder med mängder av MJ och nästan obefintligt med protein. Är nog inte så jättevanligt med sådant hösilage som detta som är högt i protein men ganska lågt i MJ. Vårt eget brukar också ligga högt i protein men det ligger alltid högt även i MJ så då ställer det ju inte till det lika mkt som detta gör.

Jag fick ju dra ner på proteinet till min häst eftersom han fick vattnigt träck. Jag löste det med Speedy Beet (som betfor), olja och Krafft Ponny.
Jag gillar igentligen inte Ponny men hästen blev ok i avföringen.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka