Energirik mat!!!???

C

chilipop

Vet någon något mat med mycket energi och knappt inget protein förutom olja??? :confused: Vill ge min polle så mycket hö som möjligt men då får han för lite energi... :eek: HJÄLP snälla!!!! Ge en MASSA förslag....
Tack på förhand! :)
 
Sv: Energirik mat!!!???

Va ? Hur kan det gå i hop ? energin brukar ju vara det som man täcker bäst bara genom hö...Hur har du räknat som ? Vad är det för häst ??
 
Sv: Energirik mat!!!???

Det är en NF, D-ponny och han är väldigt lätt född. Har kollat foderstaten på olika program och om jag ger honom så att det blir bra nivå på proteinet får han ca 30% för lite energi... :(
 
Sv: Energirik mat!!!???

Men det man börjar med i en foderstat är ju att först täcka energibehovet, därefter tar du proteinet. Att det blir proteinöverskott behöver inte betyda det är farligt eller dåligt, huvudsaken behovet är täckt samt att kvoten Mj/smb.rp stämmer. Jag tror du börjat räkna i fel ände, börja att täcka upp energin, jag är ganska säker på att när du täckt detta så har du säkert förlite protein...det brukar oftast vara så...Dvs om man nu inte har superhö vill säga ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Energirik mat!!!???

Vad ska förhållandet vara mellan smb pr och MJ???
 
Sv: Energirik mat!!!???

Man brukar ha en kvot på 6....men en del kräver högre kvot, och det är ju inget fel i det. Bara den inte understiger 6. Min fd pålle krävde en kvot på 7 nånting, och det funkade för henne.
 
Sv: Energirik mat!!!???

Ok, tack!!! :)
Vet du något bra foderstats program, kanske missat någon ;)

TACK :bow:
 
Sv: Energirik mat!!!???

Jag har precis samma problem. jag har högt protein innehåll och en kvot på 10.......
Jag ger betfor och olja för att tillföra MJ till de ponnisar som inte är dräktiga eller unghästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 137
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 011
Senast: Amha
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp