Energiöverskott och kvoter... Hjälp hitåt

Sv: Energiöverskott och kvoter... Hjälp hitåt

Den s k kvoten mellan protein och energi skall bara ses som en riktlinje för ett genomsnittsbehov för en genomsnittshäst. Minst hälften av alla hästar är inte genomsnittshästar.

Det är bra att begreppet finns på så sätt att hästägare tänker på att tillfredställa båda behoven.

Det finns dock en negativ sida av kvotresonemanget också. Många hakar upp sig på att tillfredställa en kvot i st för att tillfredsställa ett verkligt behov. Ibland kan foderstaten bli väldigt tilltrasslad och bestå av onödigt många fodermedel bara för att man vill hålla en kvot konstant.

Hästar liksom människor är väldigt individuella i sina energibehov. Några blir tjocka av en mängd MJ/kalorier som inte räcker att hålla hullet på en annan. Behovet av energi varierar mkt mellan raser och individer. Behovet av protein varierar inte lika mkt . Proteiner behövs som byggstenar i alla vävnader i kroppen medan energi mer är att betrakta som bensin.

Om man fodrar en väldigt lättfödd häst efter kvot 6 uträknat efter den mgd MJ den behöver för att inte bli för fet är det rätt troligt att den inte får i sig tillräckligt med protein.

Å andra sidan om man tar en högpresterande fullblodshingst är det troligt att den behöver en väldigt stor mängd energi för att hålla hull kanske i storleksordningen 130 MJ. Men låter man proteingivan följa med för att hålla en kvotkonstant är det väldigt troligt att den får onödigt mkt protein. En sådan häst behöver troligen en betydligt lägre kvot än den lättfödda hästen.

Stora proteinöverskott kostar energi för att omvandlas och kan ibland tänkas försämra prestationen.

Så att beräkna ett rimligt proteinbehov för sin häst, bestämma sig för om den är bensinsnål eller inte och sen ställa den på just den hästens individuella trivselkvot är mitt råd.

Det kan hända att trådskaparens häst står på sin trivselkvot. HH

Bara proffs som du kan lära oss amatörer om sånt där! :bow:
Tack!! Vi är många som vill lära oss så mycket som möjligt - inte bara utgå ifrån tabeller o sånt.

Så mot vad många oftast tror - att "en lättfödd häst ska ha en låg kvot och en svårfödd en HÖG kvot" så ska det ofta vara TVÄRTOM? :idea:
Man ska alltså titta MER på själva BEHOVEN och varken understiga eller överstiga proteinet. Sedan också försöka få en balans - dvs en någorlunda bra kvot... som hästen verkar fungera bra på. Ser det ut som att den fungerar på en kvot på 5 så allright alltså.
Om jag tänker efter på vad du skrev så är det alltså bättre att man ligger på en kvot på 6 och UNDER det än att man lägger dom på alltför höga kvoter? (förutom att dräktiga, digivande och unghästar förstås)

Hmm - mycket att tänka på det här med foder.
Det mest skrämmande, tycker jag, är att många fodrar med ett onanalyserat hö som kanske har en så låg kvot som 2-3. Sen lägger dom till mer eller mindre havre och/eller betfor som i bästa höjer kvoten med max 0.5.
Jag visste själv inte om att proteinet kunde variera så i hö/silage och fick se min nordis falla ur totalt 2 vintrar sen. Hon hade varit på foder och fick hösilage där - hon fick ca 9kg av det :eek: och det måste ha varit väldigt proteinfattigt eftersom hon magrat så. Framförallt tappat muskler!
Jag förstod inte alls att det är proteiner som ska tillsättas utan försökte proppa i henne mer hö, en massa krfatfoder i form av betfor plus att jag började ge henne OLJA. Det hände INGENTING!! Inte på hela våren. Inte förrän gräset började växa i hagarna...

Sen efter det har jag börjat läsa på, och framför allt lärt mig genom BUKE! Nu förstår jag hur viktigt det där kan vara.

Dock kanske man inte BEHÖVER ha en kvot på runt 6 för alla hästar. Verkar hästen vara i bra hull och bra musklad på en lägre kvot - så okej. Men lägre än 5 verkar nästan skrämmande, tycker jag.
4.5-5 är min gräns!!

I en artikel i Hästmagasinet, om proteinfodermedel, står det såhär:
"Ett vallfoder med mindre än 4g smältbart råprotein per MJ riskerar att ge proteinbrist hos alla hästar, även vuxna, om inte vallfodret kompletteras med något annat, proteinrikare foder."
Av det tolkar jag det som att en kvot på 4 är den absoluta minimigränsen!

Jag tror att man ska försöka hålla kvoten på 5,5-6,5 eller mer till alla hästar... oavsett energibehov. Om hästen har ett högre energibehov än vad tabellerna säger så har den antagligen ett högre behov av protein oxå.

Jag försökte fodra min häst enligt principen att tabellbehoven skulle bli uppfyllda, men det blev inget vidare resultat. När jag däremot började hålla Smrp/MJ-kvoten på 6, o gav tillräckligt med MJ, så fick jag resultat.

Däremot så tror jag att en häst med korrekt balans i sin kropp mellan Smrp o MJ inte är lika känslig för en lägre kvot som en häst som är dåligt musklad, men då är det viktigt att man håller hullet på hästen, annars kommer den ta av musklerna för att få tillräckligt med energi.

Så alltså... för att hålla sig på den säkra sidan så bör man hålla kvoten runt 6 även om hästen är välmusklad. Om en häst får för mycket protein så brukar man kunna känna det på urinlukten. Mycket ammoniak-lukt brukar betyda för mycket protein, eller dåliga njurar om man har otur. Eller så dricker hästen för dåligt... man får helt enkelt leka lite detektiv när man ska utreda detta. :-)

Btw så tycker jag att aktuell häst har en tunn överlinje t o m på bete, om det beror på proteinbrist, energibrist eller problem med framåt/nedåtsökning vid ridning kan jag inte säga.

Är det ett fullblod? De behöver ofta mycket MJ (> 100) o hög Smrp/MJ-kvot (>6,5).

mvh Jessica

Jag hade önskat mej en bättre överlinje på denna häst, framförallt bakpartiet.
Den ser ut som min (60% fullblod) när hon inte har sin kvot närmare 7.

Å andra sidan om man tar en högpresterande fullblodshingst är det troligt att den behöver en väldigt stor mängd energi för att hålla hull kanske i storleksordningen 130 MJ. Men låter man proteingivan följa med för att hålla en kvotkonstant är det väldigt troligt att den får onödigt mkt protein. En sådan häst behöver troligen en betydligt lägre kvot än den lättfödda hästen.

Tänk att detta skrev jag en gång tidigare, fast då ville du inte riktigt hålla med mig. Så undrar hur jag skrev då, för tydligen har vi missförstått varanna vid de tillfället.:o

Om man ser min häst som exempel då, som är 5 år med mycket fullblod och som är bukig, med tunn överlinje. Hur ska man fodra då? Låg eller hög kvot?

Bukighet indikerar ett större behov av protein, så en ökning i kvoten mot vad du har idag.

Boj skrev:
Bukighet indikerar ett större behov av protein, så en ökning i kvoten mot vad du har idag.

Så smiling_sun - av allt att bedöma så blir det förhoppningsvis bättre nu när du ökat på proteinet och har en kvot på minst 6.5. (mot tidigare 5.8)

Jag tror att det kommer att ge resultat så småningom! :banana:

Jessica skrev:
Btw så tycker jag att aktuell häst har en tunn överlinje t o m på bete, om det beror på proteinbrist, energibrist eller problem med framåt/nedåtsökning vid ridning kan jag inte säga.

Är det ett fullblod? De behöver ofta mycket MJ (> 100) o hög Smrp/MJ-kvot (>6,5).
Ja, hennes överlinje får jag inte bukt med, varför vet jag inte. Hon är svår att muskla öht.
Jag har haft henne på en kvot på runt 7 vintern innan bilden togs, alltså för ett år sedan, men det hände ingen nämnvärt då heller. Hon söker sig fram/ned vid ridning men fuskar gärna med rygg och rumpa endå. Hon är ingen stjärnkikare och jag rider henne alltid (nästan) i form, eller inte dressyrform kanske men hon får inte gå med huvet upp.

Hon är 50% arab 50% varmblodstravare

Bra inlägg! Men nu är jag än snurrigare... :crazy: ;) Usch, vad är rätt egentligen? Hur vet man säkert? Nu blev jag nojjig. :confused:

HelenaHandberg skrev:
Stora proteinöverskott kostar energi för att omvandlas och kan ibland tänkas försämra prestationen.

En fundering - Kan man utnyttja kvot-resonemanget för att lugna en sprallig/het häst?

En sprallig "annars normal" häst med mycket överskottsenergi står troligtvis på en foderstat med låg kvot - och problemet försvinner om man höjer kvoten (dvs kring 6).

Om man har en "lat" häst så kan kvoten vara för hög, dvs energin går åt till att bryta ner proteinet. En lägre kvot ger en piggare häst i detta fallet.

Än så länge är jag rätt ute, väl?

Men om man har än häst som är "hetare än genomsnittet", kan man då laborera med kvoten för att få en lugnare häst? Lägga en högre kvot, uppåt 7, 8 eller t o m 9 och låta energin gå åt till att bryta ner proteinet? Kanske ännu högre om man inte märker någon skillnad i huvudet och vill prova ytterligare? Skulle det ge en lugnare häst?

Rent hypotetiskt...

*Tuva funderar*

Tuva-Li skrev:
Men om man har än häst som är "hetare än genomsnittet", kan man då laborera med kvoten för att få en lugnare häst? Lägga en högre kvot, uppåt 7, 8 eller t o m 9 och låta energin gå åt till att bryta ner proteinet? Kanske ännu högre om man inte märker någon skillnad i huvudet och vill prova ytterligare? Skulle det ge en lugnare häst?

Rent hypotetiskt...

*Tuva funderar*

Nja, tveksamt. Men det kan vara värt att se över sammansättningen av fodermedel i en sådan situation. En foderstat där en stor del av energin kommer från fett och fibrer och en betydligt mindre del från snabba kolhydrater (stärkelse och socker) ger en jämnare blodsocker/insulinkurva och ofta en jämnare lugnare häst. HH

Får jag låna tråden lite? Just det här med att räkna ut behov av MJ är ju nogsamt genomgånget i otal publikationer, men att hitta behovssiffror för smb rp tycker jag mig inte läst så mycket om. Är det jag som är blind eller vart läser man i de fallen?

Alltså - om man nu inte vill följa kvoten 6/ utgå från MJ så bör det ju finnas nåt skrivet om minimigiva av smb rp ändå?

Däremot kan man uttnyttja ett överskott för att banta en häst, har jag gjort här nu under hösten. Vi har ett hösilage med 70 smrp samt 6,2 Mj, det är ett förhållandevis lågt energi i detta grovfoder men ganska högt smrp. Med 7 kg av detta så ger det hästen (island) TS 65 knappa 44 Mj, men 490 smrp. Han skulle ha behövt lite mera Mj och lite fick han väl iofs genom linfröoljan men det bör ha varit marginellt, utan nu har han kommit ner i en fin fin vikt med alla muskler i behåll samt en trevlig siluett.

Min andra madame som också behövde förbättra sin siluett något,:angel: har varit lite segare. Men då är det så att gammelman får anses som lite gammal, och antar att han gick ner fortare pga det.

ang skrev:
Får jag låna tråden lite? Just det här med att räkna ut behov av MJ är ju nogsamt genomgånget i otal publikationer, men att hitta behovssiffror för smb rp tycker jag mig inte läst så mycket om. Är det jag som är blind eller vart läser man i de fallen?

Alltså - om man nu inte vill följa kvoten 6/ utgå från MJ så bör det ju finnas nåt skrivet om minimigiva av smb rp ändå?

Några som i modern tid studerat och skrivit om hästars proteinbehov är Martin-Rosset och Andrea Ellis. De mest uppdaterade tabellerna och detaljerade beräkningarna av hästars protein (och andra) behov har gjorts av franska jordbruksforskningsorg INRA och hollänska statens foderbyrå (fritt översatt) CVB. Deras tabeller och beräkningsprogram finns inte fritt tillgängliga utan måste köpas. Det mest detaljerade är dessutom på hollänska.

Men nutritionisten Peter Bollen har gjort ett fritt tillgängligt program på engelska/tyska/hollänska som följer dessa beräkningar och där kvoten är fri! Det finns på foderföretaget cavalor.com hemsida och kan laddas ner. Man måste dock dels tänka på att (alla) andra länder räknar energi på ett annat sätt än Sverige så man får dra bort ca 10 % av det i programmet angivna energibehovet.

Det andra man måste tänka på är att man inte får bättre svar av programmet än de data man matar in. Jag gillar programmet för att det tar upp genomsnittsförekomster av många näringsämnen i olika fodermedel tex av stärkelse, vissa typer av fetter osv. Eftersom dessa inte redovisas på svenska foderpåsar blir det ju tomt i dessa rutor men det betyder ju inte att stärkelse saknas i svensk havre. HH

:bow:
Ska genast kolla hemsidan, för det är som sagt svårt att hitta nåt i svenska publikationer. Tack för ett bra svar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar