Energin kan visst tas upp från grovfodret..

F

FJ_

Fick höra av min tränare i förra veckan att jag verkligen borde ge min häst 3kg havre oavsett vilka värden jag har på mitt hösilage.. :confused:

Jag har ett väldigt bra hösilage som blir en komplett foderstat tillsammans med lite mineraler. Då behöver jag ju ingen havre...?

Fick också höra av henne att hästarna inte kan ta upp energin från grovforet på samma sätt som från kraftfodret. Men så är det väl ändå inte. Det bästa för hästen är ju att bara ge grovfoder om det nu funkar med värdena, och det gör det ju i mitt fall.

Ni som tävlar, slänger ni på flera kg kraftfoder för att vara "på den säkra sidan" att de ska orka?

Jag har nu tagit bort havren helt och min häst får 16kg hösilage om dagen. Ska testa med den en längre tid och hittils har jag bara märkt av att min häst är pigg och inte verkar det minsta trött/seg!

Sv: Energin kan visst tas upp från grovfodret..

Det var det dummaste jag hört.
Min häst som tävlats i distans (hon har varit mammaledig) har inte fått något energifoder när vi tränat för tävling. Det enda tillskott hon får är proteintillskott när sådant behövs. Energin från grovfodret räcker.
Undrar varför många ofta vill ge så lite grovfoder för att hästarna blir så feta av det om de nu inte kan ta upp energin från det? (Att det är kraftfodret de egentligen blir feta på är ju en annan sak)

Ibland verkar folk tro att bara för att någon är bra på något inom häst (tex ridning) så är de experter på allt.

Ja, det är ju lite åt fel håll att dra ner på grovfodret för att kunna ge mycket kraftfoder.. Hästen mår nog bäst av at få stora delar grovfoder, och om det är möjligt enligt analysen på den, inget kraftfoder alls.

Min tränare var inne på samma spår men vi kom överens om att vi inte var överens och så var det bra med det. ;) Jag förespråkar också mycket grovfoder och kraftfoder endast som komplement.

Bra-att du blev fundersam:)
En häst klarar sig på sitt grovfoder om det innehåller den energi och annat som motsvarar det energibehov den har-alltså hur mycket den tränas.... Därför är en grovfoderanalys alltid A&O. Kraftfoder är egentligen ett missvisande namn det borde vara kompletteringsfoder. Du kan ju ha ett hö med hög energinivå men lågt protein. Givetvis måste alla siffror kombineras med att se på hästen och sunt förnuft:)

Precis! och jag har såpass bra analys så jag behöver inte ge ett enda kompleteringfoder.. Bara mineraler behöver jag ge.

Var bara tvungen att skriva hur skum kommentar jag fick den dagen..

Jag blir rädd för okunskapen hos de som ska lära ut! Även om nu tränare lär ut ridning så borde det verkligen finnas en undre gräns för basic hästkunskap om man vill fungera som någon form av lärare.

Självklart är grovfodret grunden i all foderstat, har man riktig tur så räcker grovfodret och man slipper kraftfoder helt. Ett bra år för både häst och ägare.

Kraftfoder är ett nödvändigt ont som ibland krävs för att balansera en foderstat när man inte har grovfoder som räcker till.

Säger som andra, det var det dummaste jag har hört! Snacka om okunnig, skrämmande! Hästen är ju en grovfoderomvandlare och har man ett grovfoder med bra värden så behövs inget kraftfoder.

Jag har tränat och tävlat mina hästar endast på det grovfoder som vi ger till våra mjölkkor, fungerar alldeles utmärkt.

Kicki :laugh:

Tycker också att det var den knäppaste kommentar jag fått. Man blir ju fundersam. Men jag vet att det inte är så, så länge jag har en komplett foderstat av endast hösilage så tänker jag aldrig i livet lägga på havre! :)

Detta är det knäppaste jag hört. Av rent intresse, har din tränare någon utbildning?

3 kg havre är ju dessutom en ganska ordentlig mängd...

3 kg havre till fel häst kan innebära många kostsamma skador, på bägge delar av ekipaget :D

KL
Efter att ha haft en häst som krävde 8kg hö och mellan 6-8 kg havre+ betfor, mineraler mm....så säger jag att man ska titta på hästen.

Nu var denna häst ett verkligt extremfall, men det jag funderar på är om tränaren sett något som vi inte sett. Hästen tex:D
Missförstånd är ju heller inte alltför ovanliga här i välrden..

Detta är det knäppaste jag hört. Av rent intresse, har din tränare någon utbildning?

3 kg havre är ju dessutom en ganska ordentlig mängd...

Ja det har hon, hon har gått hippologprogrammet och är väldigt duktig i hanternig av hästar. Hon har hjälpt mig väldigt mycket i både dressyr och hoppning och alla bitar har fallit på plats redan efter första gången hon var ute hos mig. Så hon är väldigt bra att rida för. Men man undrar ju om hon kan något om foderlära.. riktigt skumt.

Sen sade hon att när hennes hästar tävlas så ger hon dom uppåt 5-6kg havre om dagen. Vet inte om hon överdrev lite där, man kan ju hoppas det iaf.. Men hon verkar tycka att det är jätteviktigt att ge hästar mycket kraftfoder. Vet inte om hon har dåliga värden på grovfoder men JAG sade att jag hade bra värden.. Så riktigt skum kommentar!

Visst, jag kan tycka att just den lektionen så var min häst lite seg/lat och hade inte sånt bra påskjut. Men då är det väl ändå grovfodret man ska tänka på i första hand isåfall.

Just nu ger jag som sagt BARA grovfoder, ca 16 kg och min häst har aldrig varit finare och energisk (på ett bra sätt) att rida :)

Det kan bli lite fel när man bara säger "bra" värden. Det som är bra för en häst är inte bra för en annan. Är 125 g smrp per kg ts bättre än 80 g smrp per kg ts? Bättre att säg rent ut vad man har för värden, då blir det lättare både att jämföra och man blir nog mer tagen på allvar än om man bara säger "bra" värden.

Din tränare kanske tyckte att hon också har "bra" värden men de behövde ändå kompletteras med havre.

Du är säker på att det inte var ett väldigt tidigt aprilskämt? :D
Man tycker att hon borde förstå att hästar äter hö. Det är ju inget avancerat att ta in precis. ;)

Dock tvivlar jag inte på att hon har kompetens på andra områden. På gott och ont finns det ju otroliga mängder kunskap att ta in vad gäller hästar och man kan inte veta allt. Men grundläggande foderlära borde inte vara så svårt tycker man... Särskilt som hon gått hippologprogrammet.

nope, inte en chans.
Dessutom extremt svårfödd.
Lyckades tillslut få fason på henne, men tog säkert ett år.
(nu vart hon mer elelr mindre halstollig att rida också, vilket inte gjorde saken bättre) (ej foder relaterat kan jag tillägga)

Det låter lite galet.
Sålänge hästen funkar på enbart grovfoder är det ju såklart bäst.
Dock måste man ha i akt att alla hästar gör inte det och alla hästar följer inte mallen så att säga.
Så man ska ju inte se det så svart-vitt som att om man bara ger nog med grovfoder så kommer hästen garanterat hålla hullet. En del hästar tar inte upp lika bra, jag har ingen aning om varför men haft haft flera sånna själv, och provat i extrem att ge enorma mängder bra grovfoder och lucern, men dom såg förjävliga ut så i slutändan har jag fått ge kraftfoder.
Och då har det varit fråga om runt 3kg med höga värden för att ens ha dom på underhålls nivå, dvs. inte tävlingshästar.

Så det finns ju sånna, och det får man inte glömma. MEN dock håller jag med, dom MÅSTE inte äta det för att må bra, och det är ju bäst om dom kan klara sig på enbart grvofoder eller så lite kraftfoder som möjligt.

okej, men tänkte på så hög havre giva, blev det aldrig problem med kolik, magsår, korsförlamning eller ngt?

Menar inte att kritisera dej nu. Men provade du aldrig något färdigfoder med högt protein och energi innehåll eller typ lucern strå eller pellets och betfor och olja eller nåt också?

okej, men tänkte på så hög havre giva, blev det aldrig problem med kolik, magsår, korsförlamning eller ngt?
Nej
Menar inte att kritisera dej nu. Men provade du aldrig något färdigfoder med högt protein och energi innehåll eller typ lucern strå eller pellets och betfor och olja eller nåt också?

Om du läser så skrev jag att hon fick annat också. Betfor, soja, mineraler och testade även att ge hälften korn..
varför skulle jag ha högre världen på ett färdigfoder? Oftast innehåller de precis samma som mina "råvaror" med skillnaden att jag får blanda själv. För 25 år sedan var det heller inte så vanligt med alla dessa färdigfoder. man fick tänka själv.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30