Energikänslig till tusen

Corax

Trådstartare
Min märr är det svåraste och värsta jag nånsin haft i foderväg! Hon är som en ponny och blir fet av att bara andas. Till detta är hon energikänslig. Just nu går hon på bara hö samt lucen (som hon inte riktigt gillar). Provade att ge henne några dl havrefri müsli varje dag här om månaden men det slog slint i huvet på henne direkt.

JAG tycker ju att hon får alldeles för lite mat men hon är fin i kroppen både hullmässigt (lite tjockare nu när det finns gräs att äta)och muskelmässigt. Hon tränas tämligen tufft men har inte ätit kraftfoder på nästan ett år för jag har inte hittat något som fungerar. Kan tänka mig att Kraffts pelleterade foder skulle kunna funka...

Är det fler som har energikänsliga hästar och vad får de i så fall? Vad ligger de på? Ger jag min häst minsta lilla över 95 Mj så går det käpprätt.

Undrar om det bara är jag i hela världen som önskar kassa värden på grovfodret. :angel:

Sv: Energikänslig till tusen

Men om hon fungerar på hö och lucern, så vad är problemet, varför vill du ge kraftfoder?

Sen, du önskar INTE kassa värden, för då får du problem när du ska höja proteinet :devil: Däremot lågt MJ, men det är ju om du kan ge silage inte så svårt. 6 - 7 MJ/kg foder med en bra proteinkvot innebär att hon kan äta 14 - 15 kilo silage/dygn ju?

Nä jag önskar också kassa värden både lågt MJ och PROTEIN med den grabben jag har. Han blir inte tjock snarare tvärt om om jag vill ha honom lugn i huvudet. Jag har fått välja så här långt lite omusklad men lugn i huvudet eller musklad men helt rabiat. Han blev tom galen av vårgräset när det kom och blir även galen av för bra grovfoder vintertid.

Hur har du det med proteinintaget? Ligger du högre på det än va din häst igentligen behöver eller klarar av så att det i sin tur ger extra MJ som gör henne överkänslig när du kommer över en viss mängd, eller kan det vara proteinet i sig som den är känslig mot?

Jag slutade till slut att räkna för jag höll på att tappa håret av vånda. Kan säga som så att jag har provat linfrökaka, lucern med och utan melass, soja, potatisprotein, Kraffts + grön, protein, 125 och 60, Eggersmans proteinfoder, havre, korn.
Minimalt med hö, fritt hö dito med halm. Hö eller hösilage spelar ingen roll heller.

Inget fungerar när jag kommer över en viss mängd. Så lite som en dl för mycket kan göra honom helt galen så han inte vet vad han gör.
Det hänger också på hur värdet i höt ser ut, tyvärr är det ju aldrig säkert siffermässigt så jag får gå på hans beteénde.

Om det är så att han inte behöver så mycket protein som jag anser när jag kikar på hur han ser ut så det istället blir MJ eller om det är själva proteinet han är överkänslig mot låter jag stå öppet än så länge.

Kan det vara ngt. liknande med din häst?

Min fungerar allra bäst och är lugn på bara betfor till sitt hösilage han fick under våren. Jag behöll hösilagemängden men drog ner regält på proteinet gick från ca kvot +7.5 till 6 med bibehållen MJ och då hände det positiva saker på många vis, tills gräset kom, då blev han galen igen.

Du förstår vad jag menar med 'kassa' värden. En för hög Mj-nivå innebär ju i sig att jag inte kan ge henne lika mycket grovfoder och då har jag problem med att få hennes tuggbehov tillgodosett.
I vinter har det fungerat bra då värdena på grovfodret var ok för hennes del och jag kunde ha henne på upp till 14 kg. Men då var det till att fläska på ordentligt med protein. Hon fick både lucern och Kraft Protein.
Och nej, jag tycker det är jätteskönt att inte behöva ge kraftfoder. Lät kanske lite fel i föregående inlägg.
Hon får ju i krubban ändå tack vare lucernet. Det är bara att hon inte riktigt gillar det.

Vi har ju inte fått analysen på vallarna än men det jag kunnat utröna är att hon blivit mycket rundare sedan vi började ge av det. Antar att det är rätt hög Mj i det i år igen. Det bästa är att hon inte verkar 'slå slint' på samma sätt av Mj från grovfoder.

Sissu; Jag har haft henne på en kvot på ca 7.1 (med Mj på 95)och där håller hon sig bra. Har jag inte tillgång till analys så känns det som att jag famlar i blindo. Tror jag har blivit sifferfanatiker och kontrollfreak (och jag som inte ens är Bra på det här med foderstater och siffror :crazy:)sen den här hästen föddes. :o Dessutom är hon matgalen så får hon inte massa mat så blir hon Skitsur och/eller äter sönder allt runt omkring sig.
Än så länge har jag kunnat räkna med energin i hösilaget som ledstjärna då proteinet hittills alltid har varit mycket lägre per kg/foder. Det känns inte som att det skulle vara en tragedi att ha proteinet högre (genom grovfoder)för det verkar hon ju kunna ta hand om bättre. Men den dagen den sorgen får jag väl lov att säga.

hejsan..

Jag lider med er jäkligt mycket...

och jag har ingen koll alls på värderna jag ger mina damer.. dom äter allt... dock avstår jag från att ge en av flickorna havre.. då hon blir lite väl het..

hur funkar era pållar med luzern strå?? det tar längre tid att äta och jag tycker det är ett bra foder.. iofs blandar jag med müzli och betfor.. jag tipsar er att ringa runt till olika foderbolag.. tex kraft, salsa lympos osv.. och fråga dom vad dom har som skulle passa just er häst.. sen använda det som ni tycker låter bäst...

Jag tycker lucern"spint" är helt hopplöst tråkigt att hålla på med så det kommer inte in i stallet i första taget.
Betfor slutade jag att ge när hon fick problem med magen för ett par år sedan. Nu vågar jag inte börja ge det heller även fast det säkert skulle vara ett bra sätt att få henne att äta lucernet bättre.

Förrästen. Min häst äter också 'allt' om hon får men sen ser hon ut därefter. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 073
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023