Energifoder utan melass

Ajabaja

Trådstartare
Jag behöver hitta ett foder som har högt MJ i förhållande till smrp, går att blöta upp och inte innehåller melass. Något tips?

Det är till två äldre shettisar på ca 200-250kg med känsliga tänder och den ena har haft fång. De vill inte äta tillräckligt med hösilage och har börjat tappa vikt nu pga det. Foderstaten baseras på maximal högiva, lusern, lusernhack. Munnen kollad och skött, de är avmaskade och friska i övrigt och äter med god aptit.

Sv: Energifoder utan melass

Betfiber utan melass eller sköljd betfor. Bra energivärde, lättsmält, lättuggat och nyttigt. :)

Linfröolja är också bra, men inte mer än 1 dl.

Proteinbehovet är tillgodosett eftersom jag helst ser att de äter lusern då det måste till en del för att ersätta för det hösilage de inte vill äta. Det är till och med ett överskott.
Det saknas inte så extremt mycket, men då båda är lite äldre och jag tror jag har räknat något högt på hösilagegivan och lite lågt på hur mycket jag tränar, så är ett överskott hellre att föredra än ett underskott. Men ca 5MJ, så 2dl olja skulle ju i princip lösa det hela, men kan jag ge så mycket till så små hästar?

Sen är det ju bara att vänta och se om de går upp eller ner, helt enkelt. De är ju inga tabellhästar.:cool:

Vad får betfor för värden om man häller bort vattnet? Om man häller bort sockret så borde ju MJ minska?
Ska ta mig en titt på betfiber och kwikbeet!

Det gör det, minns inte exakt nu men tror det ligger runt 7-8.

Du kan räkna på den totala fettmängden i foderstaten, får ej överstiga 4%. Hö innehåller ca 2%. Men ge isf linfröolja, alla andra oljor har allför mkt omega 6, vilket är inflammationsframkallande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 706
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·
G
Foder & Strö Försöker räkna ut foderstater med Hippocampus - har räknat, bytt, ersatt, mixtrat och experimenterat men shettisarnas problem kvarstår...
Svar
18
· Visningar
1 241
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama