Energibehov - gör ni skillnad mellan dagarna?

Ajabaja

Trådstartare
Nu när ponnyn börjar komma igång efter en skada tog jag mig en titt på foderstaten igen. Problemet jag stötte på är bara att han rids ju inte lika mycket varje dag.
En gång i veckan hopptränas han, 1 gång vilar han helt & däremellan rids han väl ca 40-50min om dagen (typ 20-25 min skritt 20-25 min trav och galopp). Ska jag räkna energibehov på vad han vanligast gör, eller ska jag dra ner kraftfodret/öka höet när han vilar/tränas hårdare? Han är fet & behöver gå ner i vikt, men tävlar så han får liksom inte ligga alltför lågt så han inte orkar. Förhoppningsvis kommer vi kunna kondisträna hårdare en gång i veckan & då blir det ett alltså ett till hårdare pass än "normaldagen".

Gör ni skillnad i foderstaten mellan dagarna om arbetet skiftar markant?

När jag ändå är igång: vikt: Han är en kraftig NF maxad c-ponny, är 400kg för högt räknat på vad han borde väga? Vår andra ponny i perfekt hull 7cm lägre och nättare modell väger 364kg enligt våg. Den nättare ponnyn är i vila, men är fint musklad i alla fall. (Vi ska väga tjockisen nu under våren när vi kommer iväg och tränar där vågen finns.)

Sv: Energibehov - gör ni skillnad mellan dagarna?

Nej, jag utgår från hullet och gör en genomsnittlig foderstat som hästen sedan äter varje dag.

Det finns alltid en risk att hästen reagerar negativt -speciellt en individ med t.ex. känslig mage- på ändringar i foderstaten hit och dit, och då får man ju ändå inte önskad effekt.

Fodra efter hästens idealvikt, och om den känns lite seg så blir det säkert bättre med minskad vikt och ökad kondition. Mer mat leder till ökad vikt, man kan inte fodra hästen piggare....;)

(Jo, det kan man delvis, men det kräver kunskap och timing, och är nästan bara något som ger avgörande resultat på hårt tränande hästar, t.ex. travare.)

Sv: Energibehov - gör ni skillnad mellan dagarna?

Med utgångspunkten att hästen är i överhull så hade jag inte lagt på något alls för den lilla träning hästen utför. Mät hästen så att du får ett hum om hur mycket den väger och utgå sedan ifrån det. Räkna bort ungefär hur många kilon som är överflödiga och räkna ut foderstaten efter vad hästen borde väga.
Det är först när en häst går i betydligt hårdare träning som man behöver göra tillägg till foderstaten eller om en normalviktig häst tappar hull. Så länge man har en överviktig häst så är det bara onödiga kalorier att lägga till något.

En häst som är i överhull blir tröttare än en häst i normal hull för det är ju jobbigt att släpa runt på överflödiga kilon. Det varken kan eller ska man försöka fodra bort.

Som jämförelse så har jag ett korsningsto av grövre modell (tänk islänning i kroppen) ca 150 cm hög och när hon är i normalhull så väger hon runt 400 kg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Mitt ätstörningsmonster har tagit olika former genom livet, det känns lite som ett lotteri varje skov vilket håll det ”slår åt”. Det...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: hier
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama