Taz

Trådstartare
Hejsan!

Har ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med :smirk:

Vi har köpt hösilage med väldigt lite energi i och mycket protein nämligen:
5 energi
70 smbrpr
50% TS

Vilket det gör att det blev svårt att göra en foderstat, så nu undrar jag om det finns något foder med mycket energi i??

Jag tittade lite på kraffts energiolja, hur är den??? Är den dyr???

Jag har en svårfödd häst som lätt tappar men också blir omöjlig att rida om han får den lilla minsta förmycket energi i sig :crazy:

Någon som har ett förslag att ge??

Annars brukar han ligga på 83 MJ och 670 smbrp

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Energi

Hur mycket väger hästen på ett ungefär? Det var ett väldigt kraftigt silage! Har den gått på så kraftigt tidigare? Äter den utav detta nu?
 
Sv: Energi

Det bästa vore ju att ge bara silage vilket skulle resultera i 17 kg men kvoten blir så VANSINNIGT hög så jag vet inte om det är ok. Gräs är det ju hög kvot på men det blir nog upp till dig att avgöra om det fungerar. Vet tyvärr inte vad olja har för värden men det innehåller väl i princip bara energi. Man bör inte ge för mycket bara. Du har ingen möjlighet att ge hästen halm?! Det innehåller bara energi. Då skulle du inte behöva oroa dig för att grovfodergivan blir för låg!
 
Sv: Energi

Hejsan!

Tack för ditt svar :)

Hästen väger ca 400 kg.

Han äter max 8 kg ensilage men han äter ca 2-3 kg halm /dag också.

Vi har aldrig haft ett sånt kraftigt ensilage innan, snarare tvärtom då har det varit för mycket energi och för lite protein.

Ja detta var svårt :(

Ingen mer som har förslag??
 
Sv: Energi

Kommer inte riktigt ihåg värdet på halm och nu blir det en foderstat med VANSINNIGT mycket kraftfoder istället, speciellt om hästen är så liten (D-ponny?).

6 kg ensilage
3 kg halm
2 kg havre
1 kg krafft ponny
0,5 kg betfor

Hoppas att någon annan kan hjälpa dig till ett bättre alternativ! :)
 
Sv: Energi

Just nu har jag groov och kli till honom.

Jag vågar inte ge honom havre och betfor för då går han i luften :( tyvärr.

Men tack för ditt försök :bump:
 
Sv: Energi

Kan vi inte byta lite och ge hälften av vårat och hälften av erat till våra hästar? (hajar du?) :angel: :p
Fick nämligen precis veta värdena på vårat HÖ... 18 i protein och 8 i energi... :eek:
 
Sv: Energi

Ha ha, jag skulle PRECIS skriva att ni kunde ju byta lite!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 592
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 550
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 043
Senast: Gavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp