Energi till en lat häst?

Martina_m

Trådstartare
Finns det något foder som kan hjälpa en på traven att ge till en lat och bekväm häst, som egentligen har energi men lägger den på annat än ridning. Ex som busa och leva rövare i hagen, lägga all uppmärksamhet på annat runt omkring, få för sig att tvärvända på rundorna.

Han är alltså någon form av schizofren, ena stunden avslappnad som en filbunke men seeeg och loj och vill inte gå fram. Och i andra stunden spänd och hyper, taktar och går inte att kontakta.

Förstår ju att det inte är själva fodret som är "problemlösaren", men tänkte om det finns något som kan underlätta lite för en för att få rätt sorts energi.

Sv: Energi till en lat häst?

Nej jag tror inte att det finns något sådant, det låter som ett problem relaterat till ridningen och inte ett foderproblem.
Magnesium kanske du kan prova, brist på det kan ju visa sig i "stissighet".

Som IronWill säger tycker jag snarare det låter som ett problem mellan ryttaren och hästen, inte att hästen behöver annorlunda foder. Låter som hästen helt enkelt inte är fokuserad på ryttaren, den vet att den kan komma undan arbete och istället för att lyssna på ryttaren går den och tittar på annat.

Jag håller helt med tidigare inlägg, jag har mycket svårt att tro att problemet är foderrelaterat.

Nej det tror jag inte att du löser med att ge ett energigivande foder, det handlar nog snarare om att du måste börja ställa krav på hästen i arbete. Kanske jobba på ditt ledarskap på hästen i första hand, ta hjälp av en tränare i din ridning för att få en bra start.

Jag känner väl igen problemet - har själv en sådan häst, som har energi när han känner för det. Länge var jag övertygad om att han måste vara sjuk, ha någon brist eller liknande - tills min tränare sa till mig att nu får du ta och ställa krav på hästen! Ja, plus förbättra min egen kondition så att jag inte omedvetet ger hästen pauser för att jag själv inte orkar:o Tränaren har helt rätt, och nu jobbar jag i a f i rätt riktning med hästen även om vi inte är "där än".

Om han reagerar så att han inte vill röra sig när du rider så kanske du borde kolla upp så att han inte har ont någonstans, det kan ju vara en kota som är ihopklämd eller något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka