energi behov unghäst??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 804
J

jupiter-judex

nu måste ni hjälpa mig!! fick så bra hjälp med att lära mig räkna foderstater för ett tag sen:bow: och klarar av att läsa mig till det mesta nu för tiden till mitt halvblod...
men...nu har jag ju en tvåårig shettis och skulle nu börja läsa och räkna på han... hittar ju att energibehovet för en shettis/russ är 27... men när jag kollar efter ett unghästtillägg så hittar jag bara ett exempel med nordsvensk/halvblod...blir ju inte riktigt rättvist eller ska han också ha 58??? fattar inget?? hjälp!!

Sv: energi behov unghäst??

Tillägg för unghäst:
Räkna med det den ska ha som vuxen (underhållsbehovet) sen lägger du till en viss procent enligt följande:

Ålder
3-6 mån:
Energi (MJ) 0% (samma som vuxen alltså i ditt fall 27 MJ)
Protein: 10 g/MJ
Kalcium och Fosfor: 10%
Första vintern
Energi (MJ) 10%
Protein: 8g/MJ
Kalcium och Fosfor: 10 %
Andra vintern
Energi (MJ): 15%
Protein 7g/MJ
Kalcium och Fosfor: 10%

Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 967
Senast: Imna
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 192
Senast: cutty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka